Galler mellan boxar?

sara_18

Trådstartare
Hallo allihopa. Nu är det så att vi måste vi göra om stora delar av stallet och vi är tyvärr (som ja tyckte va väldigt fint galler) tvugna att tabort gallret mellan boxarna då de va risk att dom kunde fastna. Men får man ha öppet mellan boxarna, lika så vid dörrarna, får man ha öppet runt om? Vore bra å veta tills nästa gång inspektören kommer, så slipper man göra om.
Tacksam för svar.

Sv: Galler mellan boxar?

Hallo allihopa. Nu är det så att vi måste vi göra om stora delar av stallet och vi är tyvärr (som ja tyckte va väldigt fint galler) tvugna att tabort gallret mellan boxarna då de va risk att dom kunde fastna. Men får man ha öppet mellan boxarna, lika så vid dörrarna, får man ha öppet runt om? Vore bra å veta tills nästa gång inspektören kommer, så slipper man göra om.
Tacksam för svar.

Ja det får man så länge hästarna inte skadar sig. Om hästarn känner varandra är det sällan några problem.

Vi har tagit bort galler i ena delen och vi diskuterade det även med djurskyddsinspektören när hon var här och det var helt ok att inte ha galler.

Jag instämmer i att man får. Vi har det så där min häst bor, och det fungerar ypperligt. Hos någon häst som vill vara mer ifred har boxväggen byggts på med ytterligare en planka, men i övrigt verkar hästarna trivas med att t.ex. kunna stå och klia varandra över boxväggen. Kommunens djurskyddsinspektör har godkänt stallet.

Jag tror bara att det måste vara ett visst avstånd mellan taket och väggen, typ mer än 80 cm, så att hästarna inte kan fastna om de försöker klättra över...Men sök på djurskyddsbestämmelser och boxstorlek så får du fram alla uppgifter.

hmm okej, men ja har kollar på jordbruksverket å inte hittat just regler om galler.
Men en till fråga om de kan vara öppet, hur högt bör väggarna vara då? så de inte blir för lätt för dom att kravla sej ut :D
Har hästar mellan 155-160.

jag har sett många olika stall.. och jag tycker det är mycket finare och ser mycket trevligare ut utan galler..

får får man ju och de ser trevligare och mysigare ut utan galler emellan, däremot så om de kommer en häst som vill vara ifred i stallet så blir de problem.

hade de problemet med min ett tag i ett stall och de fanns ingenting man kunde göra åt de, så att de är ju mera praktiskt med helvägg/galler.

jag tycker nog de är bättre om man har helvägg och sen har så hästen kan titta ut fritt istället i stallgången så den liksom kan välja vad den vill.

sen också om hästen nångång behöver boxvila ett tag så är de tryggt att veta att man kan stänga in den, vissa hästar kan få för sej att försöka hoppa över.

Senast ändrad av en moderator:

Jovisst får man ha "öppet" runt om hela boxen, vissa hästar blir mycket lugnare av att ha bättre koll på sin omgivning och slippa vara gallerfångar. I synnerhet en del hästar som väver och boxvandrar kan funka mycket bättre utan en massa galler, hästar tycker om att kunna ha uppsikt... vet en del spilthästar som alltid tar sig lös på natten och backar in i spiltan istället så att dom står med huvudet ut i stallgången - vilket är mer logiskt från hästens synvinkel.

Om ni har någon häst där det inte funkar att ha "helöppet" så kan ni ju bygga på boxväggen så att den blir högre, tänk bara på att avståndet mellan boxvägg och tak måste vara mindre än 15 cm eller större än 45 cm - dvs alla avstånd mellan 14-46 cm är otillåtna.

ja du får ha öppet runtom.. men varför inte göra en lösning som fungerar om hästarna inte skulle komma överens t.ex vid fodringar.. sista metern längst in mot väggen så gör du helvägg ändå upp, då får hästarna en lugn hörna men det är ändå öppet de främre 2 metrarna..

tänk lite på placeringen av krubbor om du har fasta sådana, att grannen inte kan nå krubban, då blir det lätt bråk även om hästarna är kompisar..

SOm flera sagt, man får ha öppet runt om. Jag har det. Förr hade jag hög mellanvägg mellan boxarna, men de ville ha mer kontakt så jag sänkte den så de kan sticka in huvudet till varandra.

Om man sen får hästar som INTE vill ha så nära kontakt, så bara bygga upp igen, eller då sätta galler/vad man föredrar.

Ogallrat/ej hög mellanvägg kräver dock att hästarna är sams, inte står och stör/retar varandra vid fodringar etc.

Här har du lite bilder på hur jag har det:

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=6a9ce0e0-3eae-48d8-ab4d-caf5f7155828

Det gallret vi hade mellan boxarna är en slags grind som går i olika
former och där kunde dom tydligen fastna, å då måste dom va riktigt duktiga för det är rätt högt upp. Sen frami hade vi nå smalare variant av galler (vet inte vad de heter) å där va så lätt för dom att
sparka sönder å fastna, men de va ju rätt förståligt att tabort de gallret.

där jag har min häst är det inga galler mellan boxarna varken på sidorna eller där framme (förutom hingstboxarna som har galler runtom)

jag tkr det är riktigt dåligt utan galler emellan.
man har inte samma frihet att sätta hästarna där man vill ha dem för om man ex. (som stallägaren nu vill göra med min ranglåga d-ponny)

hon vill sätta honom i en c-ponny box som är mellen två storhäst vallacke rosmä väldigt ranghöga och "hingstiga" hallelujah vad min häst kmr få vara ifred utan boxgaller :eek:

men jag ska slåss för att han får ha kvar sin gamla box. det kmr itne funka att ha honom däremellan

hans gamla box är en en kant med hingstbox p åena sidan (dvs. Galler mellan honom och andra hästen) och gången på 2 andra sidor och helvägg på ena sidan.

dessutom käkar min häst hö ur höpåsar upphängda på väggen i perfekt avstånd för andra ev. boxgrannar att ta sig "några" tuggor :mad:

Man får ha öppet mellan boxarna och personligen föredrar jag det. Mycket trevligare miljö för hästarna. Mycket, mycket sällan det blir problem om hästarna i övrigt lever i harmoniska flockar och får gå mer andra hästar.

I det stallet som jag står i just nu är det inget galler. Mysigt och fint men det har inte fungerat alltför bra! En häst som stod där förut nådde nästan ner till min hästs krubba och var där hela tiden och skulle försöka sno! Jävligt irriterande då min häst inte kunde äta i lugn och ro utan att ha en häst som nosade och skulle ta mat! I mitt nya stall som jag skall flytta till nu är det galler och det skall bli skönt! Tänker själv ha galler i mitt stall senare! Dock så ska jag ha boxarna mitt emot varandra med gång emellan så att de ser varandra ändå :)

där jag har min häst är det inga galler mellan boxarna varken på sidorna eller där framme (förutom hingstboxarna som har galler runtom)

jag tkr det är riktigt dåligt utan galler emellan.
man har inte samma frihet att sätta hästarna där man vill ha dem för om man ex. (som stallägaren nu vill göra med min ranglåga d-ponny)

hon vill sätta honom i en c-ponny box som är mellen två storhäst vallacke rosmä väldigt ranghöga och "hingstiga" hallelujah vad min häst kmr få vara ifred utan boxgaller :eek:

men jag ska slåss för att han får ha kvar sin gamla box. det kmr itne funka att ha honom däremellan

hans gamla box är en en kant med hingstbox p åena sidan (dvs. Galler mellan honom och andra hästen) och gången på 2 andra sidor och helvägg på ena sidan.

dessutom käkar min häst hö ur höpåsar upphängda på väggen i perfekt avstånd för andra ev. boxgrannar att ta sig "några" tuggor :mad:

Åh va irriterande! Ungefär som min lilla fick ha det ett tag!

Jag kör helt gallerfritt mellan boxarna. Har du en häst som vill vara ifred ibland så kan man hänga upp ett skynke/filt på halva mellanväggen, alternativ sätta upp en skiva. Då kan hästen välja om den vill titta in till grannen eller inte! Det har alltid funkat bra för mina hästar utan galler. Mitt sto var lite tjurigt när det kom en ny häst som granne i vintras, men ett skynke funkade bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar