Gäller inte försäkringen prover?

Tycker bara att det är märkligt att en enda person kan drabbas av så mycket "otur". Har under mitt 30-åriga hästägande haft nytta av min försäkring tre gånger. Vid båda första tillfällena gällde det hästar som blev utdömda av veterinär och vid det andra tillfället gällde det en fölunge som föddes med pungbråck. Små skavanker har väl alla på sina hästar men att drabbas så till den milda grad att jag får ut mer per månad än jag betalar i premie skulle nog få mig att fundera.
Och nej....jag har inte bara haft en häst i taget. Minst två och som mest elva. Även fölungar. Mina är inte på något sätt bommulerade men väl omhändertagna (säger inte att inte du gör detta) och omskötta på alla sätt. Behandlade som hästar kort sagt. Månne har det gått troll i ditt hästägande? ;)

Tja, det är väl allt som kommer på en gång nu? Som sagt så ponnyerna var det aldrig problem med. Och i ärlighetens namn både de både fått kolik, blivit halta och haft korsförlamning och gud vet allt. Inga vacc, inga tandraspningar förrän på ålderns höst, avmaskning lite hipp som happ, det är med underlag, uppvärmning och sådant var okänt, och det var väl inga problem att gå i skolan på veckorna och sen rida som en idiot på helgerna? Eller trava på asfalt, släppa en ångande svettig häst rakt ut i hagen, taggtrådshagar, illasittande sadlar etc.

Och de var friska, mer friska och mest friska och blev som sagt gaamla.

Kallblodsstoet ungefär likadant med i början men med vissa förbättringar, t ex så vacc och avmaskade hon, reds NÅGOT förnuftigare (med tanke på kontinuitet och uppvärmning, formen ska vi lämna därhän *s*) och skrittades av etc. Men rent oddsmässigt borde hon blivit halt åtminstone.

Sen kom arabvalacken, och började rada upp olycksfallsskador. Jag började på allvar tro att det fanns en millennieförbannelse (när han skar sönder benet på SKARSNÖ var det bara dagar kvar till millennieskiftet och millenieskiftet tillbringade jag i stallet med ett öga på nämnde herre så han inte skulle stöka runt med gipset). Sen rullade det på, sakerna kom slag i slag. Iofs hade jag nog kunnat sträcka ut tiden mellan eländet om jag hade haft mer "äh, det löser sig nog"-mentalitet, men jag tar dem till vet direkt och inte när de är uppenbart halta t ex (och jag har aldrig åkt i onödan till vet heller)

Nåja, en olycksfågel är väl eg inget att yvas över, med så många helt bekymemrfria år så är det väl ens tur någon gång, efter att bara ha läst om andras elände.

Däremot blev det rejält tungt när unghästen visade sig vara en tickande bomb som var dödsdömd redan från första dagen, utan att någon visste det.

Och att fölet fick en lunginflammation var väl kanske inte heller så konstigt iom att det inte var komplikationsfritt när hon föddes och mamma slet navelsträngen direkt. Men det är bara att inse - jag har en till olycksfågel. Föroppningsvis klarar hon av eländet nu och så är det lugnt sen.

Men som sagt, jag har vridit och vänt på det in absurdum och kan inte på något vis se hur jag inom rimliga mått skulle kunnat förhindra en enda av de skadefall/sjukdomsfall som varit, om jag inte ska låsa in hästarna i vadderade boxar som sagt. och hästar måste få vara hästar..

Så, trots att jag rent statistiskt borde släppa dem i små platta fyrkanter, så fortsätter jag att släppa ut dem minst 12 h/dag i kuperade hagar, och då har jag varenda dag en potentiell skaderisk. Och två olyckfåglar som lever enligt devisen "Fullt ös medvetslös" när de busar i hagen gör att olyckor sker, och jag får leva med det.

Men jag HOPPAS eländet är över nu. Fölis verkar *peppar peppar* vara fräsch från ligamentskadan, och valacken verkar klara iaf viss ridning trots defekten. Men jag törs knappt säga högt att jag hoppas 2004 ska bli vändningen..

Men som sagt, nog kan man förföljas av ren och skär otur - just watch.

Men du får förstå att jag bli ENORMT sårad när folk mer eller mindre rakt ut antyder att jag inte tar hand om mina hästar elelr skulle kunna ha gjort annorlunda. Det finns inte en människa som känner mig som inte skulle skriva under på att jag är löjligt mån om mina hästar (och sätter dem före allt annat). Och i det ingår förutom att se till att de är nogrannt kollade, skötta, fodrade, ryktade, masserade och stretchade även att de får vara HÄSTAR. Dvs att de får gå i stora, naturliga hagar som erbjuder omväxling, att de får vara ute större delen av dygnet, att de får sålångt det är möjligt leva och bete sig såsom de naturligt skulle gjort. OM jag hade lindat in dem i bomull och ställt dem i små fyrkantshagar utan en sten/pinne och där de inte kunde springa så skulle mina veterinärkostnader onekligen vara nästan obefintliga. Men till vilket pris?

Jo, som motvikt förresten, så kan jag ha hästar i min vård utan att de drabbas av allsköns elände. Fölets mamma hade jag på foder nästan ett år, och hon höll sig frisk och hel. Hade en ponny på foder som sällskap till valacken med i 9 månader med, och hon höll sig också frisk och hel.

Så eländet är iaf inte smittsamt och har inget med rutiner eller dylikt att göra, utan mer med hur stor benägenhet individen har att råka ut för elände.

Små skavanker har väl alla på sina hästar men att drabbas så till den milda grad att jag får ut mer per månad än jag betalar i premie skulle nog få mig att fundera.

Mer per ÅR än jag betalar i premie per ÅR.

Och det är inte så svårt i ärlighetens namn.

Valackens försäkring kostar ca 4500 kr/år, fölets cirka 3500 kr (men då får hon vets resor, all medicin även den på recept etc ersatta så där går det extra snabbt att få tillbaka vad jag gett i premie).

Det går alldeles utmärkt att inkassera veterinärräkningar för 40 000 kr på ett år, krävs bara en pinne i hoven, komma in på jour på djursjukhuset (3000 kr + moms bara i jouravg) och sen stanna där för behandling i en vecka. Och så täta återbesök. Sen slår man till med en hältutredning med tre återbesök och som avslutning så tar man en vecka till på djursjukhus. Färdigt :crazy:

Men alltså... jag betalar 2400 totalt för livvärde och allt per år, det är inte så svårt att komma upp i den summan, en hältutredning så var det gjort.

Eller två omgångar lymfangit.

Eller en ny hältutredning.

Och så en pinne i bogen.

Osv. :crazy:

Vissa hästar klarar det mesta man trodde var omöjligt, har som Alex förut bara haft friska hästar men nu :eek:

Vet tog provet för erlischias för mig och skickade det vidare till Skara och jag fick räkningen från Skara...och det blev ersatt från förs.

Jag har tagit prover som analyserats på labb flera ggr på mina hästar.
Försäkringen har ersatt det. Det var Agria alla ggr.

Jag har fått ersättning för erlischia/borreliaprover i samband med hältutredning. Dessutom tog jag 2 blodprover för att det blev lite fel och det har jag fått ersättnng för. detta hände i somras.
Jag har utökad.

Jag har iof 4 hästar försäkrade i höga belopp så det kanske beror på det, jag betalar rätt mkt pengar till Agria.

Kolik och fång hör ofta ihop och det med tarmfloran. Du kanske skulle byta foder, det kan ju vara något hästen inte tål?

kopparberg och fio: det jag skrev en bit upp i tråden var citerat ur Agrias villkor. Förmodligen nytt, då.

mandalaki

Fångfall ett var på 28 år gammal ponny. Gick på samma bete som han gjort de tidigare 26 åren. Invand på betet från april 8dvs vants in från när det började växa). Min far 8som ägde ponnyn och hade hand om den, det var min pensionerade andraponny) gav dock kraftfoder samtidigt (inte mycket, men det kan ha räckt). Ponnyn har alltid varit mer eller mindre fet (sviter efter vanvården sen han var ung).

Varför fången slog till just då vet ingen men allas, inklusive vets, gissning är att han började bli gammal, matsmältningen fungerade inte lika bra etc. Bad luck..

Dennateori styrks av att kallblodsstoet fick fång när hon var 18 år gammal. Invand på betet (för övrigt exakt samma bete, och exakt samma dag som ponnyn) sen april. I själva verket hade hon gått på lösdrift i hagen (som är gigantisk) sen sista april, då det var snö. Så invänjningen var det inget fel på.

hon fick ett mycket lindrigt fånganfall som behandlades och hon ställdes i nerbetad hage.

Nytt fånganfall året efter, fick väl i sig några grässtrån för mycket. Nästa fånganfall på senhösten och det sista kom i JANUARI. Sveriges mest välmeriterade expert på fång konstaterade att de av någon anledning så tre "vågor" av fång under året: En vid betessläpp i början på juni, en på senhösten när folk släppte sina fånghästar på övervuxet bete i tron det var faran över, och så en i januari/februari som de fortfarande inte kunde förklara.

Stoet var 20 år sista anfallet, hade inga problem med magen, fick samma foderstat som hon fått hela tiden, inte ett grässtrå någonstans och fick magbalans en vecka innan och tre veckor efter varje foderbyte. Det fanns inte minsta fel som jag gjort i något av fallen (allt enligt vet).

Av någon anledning har äldre hästar, spec de lite tyngre, lätt att få fång. Magen och matsmältningen blir sämre på gamla hästar, och har man otur räcker det.

Ingen av mina andra hästar har fått fång, och de har ätit samma foder, gått på samma bete etc.

Jag hygienanalyserar grovfodret, jag analyserar grovfodret avseende näringsvärde och de har uträknade foderstater. Alla hästar vänjs långsamt under två månaders tid in på bete.

När det gäller kolik så har jag haft två fall där gamla (26 - 33) år gamla hästar fått kolik, en följd av ålder, samt ett fall när kallblodsstoet i hagen åt något hon inte borde.

Jag har haft beteshästar och inackorderingar samt fodervärdshästar - alla har ätit samma foder, gått på samma beten och enligt samma rutiner som mina egna. Ingen har fått fång. Och av mina egna så är det alltså två "åldringar" av den kraftigare typen som fått fång. Ingen annan.

Så, koliken och fånget är ett utslag av "naturen är grym".

Kanske ska tillägga, eftersom den här tråden eg handlar om försäkringar, att stoets fånganfall oftast inte kom upp i försäkringen, ponnyerna var oförsäkrade samt att när jag valde att ta bort stoet gjorde jag det på eget bevåg utan att blanda in försäkringarna.

De fyra senaste årens jojoåkande till vet och massiva utnyttjande av försäkringen har alltså inte gällt varken fång elelr kolik. Utan olycksfall, erlichios, autoimmun sjukdom, ledinflammationer pga olycksfall, erlichios samt medfödd defekt, samt då fölis lunginflammation etc.

Skulel mina foderrutiner elelr foder vara fel skulle jag under de här fyra åren sett massor av kolik och fång.

Eller, unghästen fick ju upprepade kolikanfall sista veckan, men det var pga den autoimmuna sjukdomen. Och med tanke på hur känslig hon var (utan att det märktes) hela hennes liv, så skulle hon varit en utmärkt indikator på ev brister.

Men någonting måste ju vara fel?? Ingen människa i världen kan ha sådan otur och det hela tiden :crazy:

Inte för att jag anklagar dig på något sätt :bow: Men jag hade nog blivit orolig.

Om du inte visste det så har fång en förmåga att återkomma när hästen väl fått ett fånganfall, spec på äldre hästar. och SAMTLIGA fånganfall var mycket lindriga. Inga kraftiga med hästen i fångställning etc, utan väääldigt lindriga (men varför vänta med att behandla tills de blir allvarliga??)

Sen Men någonting måste ju vara fel?? Ingen människa i världen kan ha sådan otur och det hela tiden

Inte för att jag anklagar dig på något sätt Men jag hade nog blivit orolig.

Du anklagar inte men nåt måsta vara fel för ingen kan ha sån otur, alltså gör jag något fel, men det är ingen anklagelse?

Men vi tar det igen:

Hästen skär sönder benet på skarsnö. vad skulle jag gjort? Töat snön? haft honom inne? Plogat hagen? Ingen annan häst har nånsin gjort illa sig på skare, förr eller senare.

Han halkar i hagen när han blir jagad av en förrymd jakthund och får en gaffelbandsskada. Vad skulle jag ha gjort? Haft honom inne, det KAN ju rymma hundar och jaga hästar? (Hästen är fö hundvan, men när kompisarna skenade skenade han med). Eller jag kanske skulle haft honom på annat underlag än gräs, så han inte halkat?

Pinne intrampad i hoven - Skulle jag ha skott med sulor förebyggande? Ställt i hage utan träd? haft inne?

Erlichios (som legat latent innan han kom till mig) - Jag kanske skulle sett till att bara köpa häst från norrland?

Jag kan fortsätta hur länge som helst, och jag har ägnat MÅNGA timmar åt att fundera om jag skulle kunnat ha förhindra något av allt elände som hänt, och svaret är hela tiden "nej, inte utan att ha dem inlåsta i vadderade boxar".

Sen, ang hela tiden. Jag är född in i hästeriet, pappa hade hästar långt innan jag föddes och jag haft alltid haft hästar. Och det är då fyra år av MÅNGA år det varit ett skov med förbannad otur.

Jag hoppas du slipper få en period när eländet sker slag i slag och man bara kan stå och titta på. Det är nämligen inte kul, och det blir inte roligare av att folk antyder diverse saker..

Hade det varit "ridsjukdomar" hade man nog kunna tycka som dig. Jag vet tex en del personer som ständigt har ledinflammationer på sina hästar men inte fattar varför.
Eller hästar med ständiga koliker som står på några få kg hö och 5-6 kg kraftfoder istället för att det ingår i stallhyran.

Men rena olycksskador (om än många) är just olyckor. En del får aldrig någon, andra får några, ibland utspritt på år, ibland under samma år. Det är såklart en större risk att ha "vilda" hästar i kuperade hagar än i släta fyrkanstplättar det är nog det enda som Alexandra skulle kunna ändra på MEN till vilket pris? Det är väl därför man har försäkringar? För att kunna ta risken att släppa ut sin häst i en bra hage där det finns stimulans för hästen hela dagen istället för att den ska stå och hänga i hagen (som mina tyvärr får lov att göra då jag inte har tillgång till kuperade hagar)

Ärligt talat, folk som säger att deras hästar aldrig varit halta, sjuka eller skadade, de tror jag ofta bara helt enkelt är för okunniga för att ha upptäckt det om man ska hårddra det lite.

Det finns ju inte en människa som inte någon gång under sitt liv haft ont, varit skadad eller slått sig. Varför skulle det vara skillnad för hästar, förutom att de inte kan säga något utan vi måste läsa av deras kroppsspråk?

Jag menade ingen specifik människa utan bara hästägare i allmänhet.

och, vi kan alla vara okunniga, vi lär ju oss på vägen. Jag har själv, tyvärr, fått ta bort en fin häst för att jag för okunnig för att förstå att hon hade ont och inte bara var dum. När jag äntligen förstod tecknen som funnits där länge så var det försent, men att kritisera andra öppet och säga att ens egna hästar är så friska så, det ska man nog akta sig för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka