Galler för boxar...?!

LillaMy84

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt men provar här :smirk:

Tänkte höra mig för om lite åsikter angående boxar med galler och utan möjlighet att titta ut... :crazy:
Personligen tycker jag att det ser så tråkigt ut.. typ fågel i bur... men är det någon som vet, om det faktiskt finns några nackdelar med galler om boxen är jättestor??
Tycker jämt hästar med tillgång till tittut boxar står och kikar på vad som händer i omgivningen, men är det något våra djur behöver?
Är det fel att ge upp en tittutbox med mycket utevistelse i skithage mot en box med galler, inte lika mycket utevistelse men en fantastisk hage??? med utevistelsen menar jag mycket=typ 12-14h/dag och lite mindre=typ 6-10h/dag...
vill gärna höra alla era uppfattningar/upplevelser/åsikter gällande detta :rofl:

Sv: Galler för boxar...?!

Min enda synpunkt på box med galler är att det kan vara en fördel när man leder hästar i gången. vi har inga galler på våra boxar och det resulterar i att ens häst kan bli biten/anfallen när man går i gången, något som inte är särskilt kul, särskilt inte för den inte ont anande hästen i gången.

ang hagarna så är det en jäkla skillnad på utevistelse 6 timmar och utevistelse 10 timmar. så om du skriver 6-10 timmar så beror det ju på - går de ute 10 timmar utom när det stormar och ruskar eller? om det är 10 timmar så är det ju ok utevistelse och mer än mååånga andra, 6 timmar är å andra sidan väldigt lite.

Finns redan en tråd på Gnägg om detta, där även djurskyddsbestämmelserna citeras.

timantalet är väder och mörkerberoende typ... ut i ottan in vid skymning typ på den med mindre timantal... och den med mer är ganska oberoende.. ut i ottan in på kvällen sent... ibland tidigare om det e alltför kasst väder :crazy:
svårt val... känns som pest eller kolera... okej kanske inte s å illa riktigt men tja :smirk:

ang skrev:
Finns redan en tråd på Gnägg om detta, där även djurskyddsbestämmelserna citeras.

okej tack!
hittar aldrig nåt när jag söker :rofl: e kass på att hitta på sökord :D men ska prova igen :banana:

Om boxdörrarna är öppna eller inte, det är absolut inte ngt jag skulle välja stall efter!

Däremot så skulle jag utefter om det var lämpligt med öppen/stängd boxdörrarna upptill välja stall.
Med det menar jag att om det är mkt "trafik" i gången, och den är förhållandevis smal, då vill jag till min häst ha stängt!
Anser det vara en säkerhetsåtgärd, jag vill inte att min häst ska kunna bita/pilla på ngn annan häst, eller själv bli biten/pillad på av ngn annan.
För chansen att en häst då blir rädd och skadar sig eller den som hanterar är för stor anser jag. Desstuom är det ju inte alls kul för en häst att tvingas bli pillad på av en annan häst vid skötsel på gången.
Och om min häst då dessutom kanske blir en sådan som irriterar andra för mkt, så är ju risken stor att det kommer "viftas" och rytas för mkt åt honom anser jag. Det vill jag bespara honom.

Men är det däremot gott om plats, då får min häst gärna ha öppen boxdörr!
För tillfället står min pålle uppstallad i en utebox med rejält tak över "gången". Med öppen övre boxhalva. Han älskar att stå där med huvudet ute! Och ingen kommer kunna gå så nära att han är till besvär för ngn.

Vi har galler mellan boxarna. Tycker jag är ett måste i inackorderingstall, där det kommer nya hästar titt som tätt och alla hästar kanske inte är sams. Att då ha en granne som kan stå med huvudet inne i en annan hästs box kanske inte är så roligt.

Men vi har däremot inget galler framtill, ovanför dörren. Där kan dom stå och titta ut. :)

Jag har aldrigt behövt galler i mitt stall, mina hästar tycker om å prata å klia på varann å skulle bli deprimerade av att inte få göra det :smirk: Sedan har jag aldrig haft hästar som haft behov av att bita /nypa andra hästar när de går förbi så jag har låtit bli att sätat galler, skulle jag har en häst som inte tyckte om en häst så skulle jag vara tvungen att sätta galler men såna hästar som inte tycker om varann tycker jag är fel att placera bredvid varann då de inte får lugn å ro utan bara går å irriterar sig på grannen.

personligen tycker jag galler eller höga väggar mellan boxarna är bra... men helt inburade tycker jag det ser såå tråkigt ut... vill gärna ha åtminstone en liten lucka man kan öppna å stänga vid dörren eller så... men vet inte är jag kräsen?? :crazy:

Hej!
I vårt stall hemma har vi öppet runt om i boxarna, och det trivs jag med. Men där min unghingst står uppstallad nu finns galler runt hela hans box, men boxen är stor och han har ett fönster så han kan titta ut iaf. Jag är glad att där finns galler för han står i stall med 8 ston och en hingst till, så vore ej så kul om han kom ut till andras hästar. Sen när han ska flytta hem då slipper han "buren", men då är det ju bara mina hästar i stallet, man får väl tänka lite så.
MVH/Gismo

Som sagt, vi har galler mellan boxarna. Dom kan nosa på varann, men inte komma åt att kivas el dyl. vilket jag tycker är bra.
Men framtill har vi inget galler, så där kan dom titta ut, vilket jag tycker räcker, iaf i inackorderingstall.
Blir ju en annan sak om man har eget stall och bara sina egna hästar.

håller absolut med dig! I drömmarnas värld där jag har en egen gård skulle jag nog ändå ha det ganska högt i väggarna mellan boxarna... kan ju bli tjafs vid matdags oavsett hur bra kompisar dom är... eller kanske ha krubborna i motsatta ändar... funkar nog det med :) men dom boxarna jag syftar på här är gigantiska, ganska mörka, men med två fönster (små) med galler för dom oxå... och just kombinationen mörkt och galler gör det ännu svårare... :crazy:

Min pålle har gått i lösdrift, sen stått i box med och utan galler. Men jag måste säga att han verkade lugnare med galler (med lucka) för då fick han stå ifred. Nu står han i öppen box sas och han vill ut så fort som möjligt sen han ätit upp maten. Jag tror inte han får den friden som han behöver förrän han kommer ut. För mycket instängt och lång tid låter inte kul.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 157
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar