paradox

Trådstartare
min häst har alltid fått beröm för att han harså fina ben för sin ålder (21år), men nu har han fått sin fösta galla. han har haft den i någon månd nu, och den kommer och går. sitter över senan på vf. den är allid mjuk och sval, och han är inte det minsta halt, men jag tycker ändå inte om den..

någon som har nåt tips på vad jag kan göra, linda när jag rider? (även om jag inte är någon förespråkare för det) byta senskydd (har nåt billigt skit som funkat utmärkt tills nu) eller låta honom gå "naken"?

eller ska jag helt enkelt acceptera att den är där? :angel:

Sv: galla..

Jag undrar varför alla människor tycks ha hakat upp sig på gallor?
Vad jag menar är att en galla (=ökad produktion av ledvätska i en led eller ledstruktur, t ex senskida) är ett SYMPTOM, ett tecken, på att allt inte står rätt till i den aktuella leden/strukturen.

Orsaken kan vara en liten vrickning, en inflammation, överansträngning, osteochondros, artros, infektion, fraktur... ja i princip vad som helst. I vissa fall finns det ingen orsak, då spelar det ingen roll att hästen har en galla.

Att då stirra sig blind på gallan och försöka få bort den - det tjänar ju inget till. Det är inte gallan som är bekymret. Istället bör man försöka hitta orsaken till gallan och behandla den.

Att linda hästen eller använda andra skydd vid ridning kommer inte att hjälpa. Att linda under natten när hästen står inne kan bidra till att öka cirkulationen - detta kan vara bra oavsett vad orsaken är.

En galla kan var olika hård beroende på fyllnadsgraden i leden, däremot är inte gallan i sig varm. En mjuk galla som inte är förknippad med hälta skulle jag inte bry mig om. Kanske skulle jag låta göra ett böjprov på den aktuella leden för att försäkra mig om att det inte är en inflammation i antågande. Gallan du beskriver verkar sitta i senskidan, en liten sträckning av senan eller tom ett slag kan vara orsak.

Liknande trådar

A
Hästvård Den 8:e november upptäckte jag att min hästs högra bakben va helt svullen.Hade inte en blekaste aning om vad det kunde vara.Inte halt på...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: ainavi
·
Hästvård Håller på att försiktigt sätta i gång vårt fullblod efter hans 2 halsoperationer som han genomgått under vintern. Skrittar ut i skogen...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lunketuss
·
S
Hästvård Nu är jag så trött på alltihop! Min häst skadade sig i Maj, förstärkningsbandet vf. Jag har nu hållt på hela sommaren med göra små...
Svar
19
· Visningar
1 532
Senast: Smilla96
·
Hästvård vad kan det bero på att hästen har gallor i kotsenskidan i endast ett ben? Det är travaren som fått det rätt plötsligt, höger bak...
Svar
19
· Visningar
4 755
Senast: Youmeoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31