F

favvo_tjejen

Min häst har galla på ena bakbenet!? vad ska jag göra!? jag får panik!!!?? :cry: :crazy: är det farligt!? går det aldrig bort?! vad har jag gjort för fel!? :( :crazy:

tack för svar! :) men kan det vara en ideé att plocka bort det fodret helt över sommaren? (dvs.havre+ grund kraft) så hon endast får äta av betet?

det beror ju på hur mycket bete det finns,hur mycket hon tränas m.m
vänta ngn dag och se, är det mycket gallor eller bara tendens?

Så länge man håller gallan mjuk så är det ingen fara.
Ta bort havren t.x. Själv ger jag mina hästar grov och hö även på betet.även om det är 1/3 av givan vid hårdare träning.
om du är m.k.t orolig kan du väl begränsa betesgången under en period för att se om den försvinner.
Själv skulle jag nog ta in hästen under natten,vid hetta kanske på dagen.
Har gjort så med ena ponnyn som blev gallig i hasen ,nu är den borta (gallan).
Efter midsommar ung. brukar våra beten bli klenare.
Stally :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka