Galla. Koteldsinflamation?

M

mctucker

Min häst har under de senaste veckorna fått en ganska stor galla just ovanför kotan på vänster framben. Den är ganska rund, och ganska hård, men man kan trycka på den. Han har alltid haft gallor, men de har vart mycket mjukare. Han har haft den här gallan i lite över en månad. Han verkar inte halt eller något. Men jag undrar om de kan ha en inflammation fast dom inte är halta? Är de vanligt att de kan ha en större galla på bara ett ben utan att de är något?
Länkar några bilder. Man ser ej så bra, men om man tittar på benet så ser man en galla ganska tydligt.
http://www.pixbox.se/alb_show_id846937_page0.html
Tacksam för råd. :bow:

Sv: Galla. Koteldsinflamation?

Det där ser väl mest ut som en rejäl galla i kotsenskidan. Men jag kan ta fel, bilderna var liksom på alla håll och kanter och jag har ägnat en stund åt att snurra datorn så att de skulle komma på rätt håll..

En galla är ett tecken på att allt inte står rätt till. Sitter den i kotsenskidan kan det dock vara orsakad av foder/bete = ofarlig. Sen finns det förstås gallor i kotsenskidan som verkligen är ett tecken på problem.

Vilket flummigt och icke-givande svar.

Hur ser det ut på det andra benet?

de andra benet har en liten galla, men den syns inte lika bra som på de här benet, man känner den bara, han är så på alla benen. jag tror att de gallorna beror på betet. är bara lite orolig att de är någon inflamation i benet med större galla, för den är ju lite hårdare än resten. för dom är helt mjuka. de va lite dålig bilder men man ser kanske att de finns något ovanför kotan. kan de vara kotsenskideinflamation? de har jag hört att de inte alltid brukar bli halta av. min ena pony hade haft de hos tidigare ägare, o han hade efter de en stor galla just ovanför kotan som va ganska hård.

Kotledsinflamation "brukar" inte ge gallor. Hur gammal är den (gallan alltså)? Jag hade avvaktat ett par dagar om hästen inte visa hälta eller andra symtom, provat att massera gallan en stund varje dag och se om den ger med sig. Om inte, boka tid på klinik för utredning.

den är väll kring en månad gammal. han är ine halt eller något vad jag har sett. tycker att de bara är konstigt att han har en större galla på bara ett ben. kan dom ha en inflamation fast dom inte visar något speciellt? jag brukar linda benen ibaldn när jag rider, då minskar den men den försvinner aldrig helt.

Kolla upp gallan tycker jag. Vår förra ponny hade kotsenskideinflammation som vi och även flera veterinärer trodde var fodergalla, men när vi till slut kollade på klinik och gjorde böjprov var hon halt och inflammationen blev kronisk. Hon var aldrig initialt halt och därför åkte vi inte till klinik i tid. Hon blev tyvärr triangelmärkt pga detta.

Ja, inflamationen kan finnas utan att synas.

Har han gått med det såpass länge så är det nog läge för klinik, speciellt när det bara är på ett ben.

ok. de känns som att jag är jätte mesig med mina hästar. men jag tycker att de är bättre att kolla en gång för mycket. ska titta idag hur gallan ser ut så ska jag se vad jag ska göra.

jag har fått lära mej har läst och vet har sagt att så länge inte gallan blir större eller hårdare efter att du har ridit borde det inte vara något. Min häst är gallig i alla benen, dock lite mer gallig i v.f men vet har kollat och tror det är gräsgallor efter som han har gallor runt om. Tror du borde känna om han har inflamtion känns spec på volter och i hörn, gjorde det på min häst när han hade kot och knäledsinflamtion.

jag tror också att de bara är gräsgallor. den va mindre idag så jag tror att de egentligen inte är något allvarligt. jag har frågat andra o de har sagt att de är ingen farlig galla. de är bara jag som är mesig o tror att alla mina hästar är sjuka o halta. :grin:

blir lätt så, upptäckte idag att min häst är jätte stel i ena varvet i trav typ hoppar fram men går jätte fint i andra, så ska väl ta ut ET så han får bli kollad, blev ju bara friskförklard för 1 vecka sen:grin: Det är ju nånting nytt hela tiden...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 533
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka