Galla framben *bild*

Trissa

Trådstartare
Den här gallan uppkom över en natt, ingen hälta och ingen svullnad. Vad kan trigga en galla med den placeringen?

ben.jpg

Sv: Galla framben *bild*

Jag tycker det ser ut som en kotledsgalla (då den sitter mellan benet och djupa böjsenan), men kanske det även är lite svullet över kotsenbenen?

När det handlar om kotsenskidegalla (sitter lite längre bak på benet, mellan djupa och ytliga böjsenan) brukar man väl säga att det egentligen inte är så farligt, men kotledsgalla är inte riktigt lika roligt även om hästen är hältfri.

Jag skulle nog själv i det läge du är i låta hästen vila (gå i hagen och ta det lugnt) några dagar och se om gallan försvinner. Annars ringa och prata med veterinär.

Nej, jag upplever inte att det är svullet över benen, utan emellan, precis som du säger.

Nu över midsommar är det ju inte läge att försöka få det kollat, så det blir absolut vila över helgen.

Kotledsgalla. Kotledsinflammation. Är det bara på ett ben skulle jag vila hästen och tempa dagligen.

Ja, det är bara på ena benet. Skit också, ville liksom inte tro det. :(

Kan ju bara vara en liten blödning av t ex ett slag, och då går det över på 1-2 veckor;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 296
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II