Galla/ bursa

Haffe

Trådstartare
Jeg er interessert i en hest som har en galla/ bursa i hasledet bak. Den får derfor en lett anm. på böjprov när benet böjs. Annars er den oberörd av detta. Vad er det igentligen? Kan detta ha något påvirkning på hästen annars? Kan man göra nåt med detta? Hjelp, hjelp!:)

Sv: Galla/ bursa

Jag skulle nog ha rtg hästen innan köp.Det kan vara en lösbenbit.Operationen brukar till 99 % gå vägen.så det behöver du inte oroa dig för, om du måste operera.Hur gammal är hästen?

Den er 7 år. Vad brukar gå vägen; opperera benbiten eller gallan? Tack för svar!

En galla är ingen sjukdom. Istället innebär det ospecifikt en ökad mängd av ledvätska i en led. Den ökade mängden ledvätska kan helt sakna betydelse för hästen, men innebär ofta att hästen har en retning i leden. Med retning menar jag lindrig inflammation orsakad av t ex vrickning, överbelastning eller lös benbit (osteochondros). När hästen dessutom uppvisar en böjprovsreaktion vid provokation av den aktuella leden skulle jag som hästköpare definitivt dra öronen åt mig. Jag tycker att du ska ringa till den vetrinär som har gjort undersökningen och fråga hur denne "värderar" fyndet. Det kan iofs vara svårt för veterinären att uttala sig om utan att göra fler undersökningar som t ex ledbedövningar och röntgen. Du kan också fråga köparen och det är ok att böja om hästen efter ett par veckors vila, eftersom såväl galla som reaktion kan vara tillfälliga.

En bursa är inte detsamma som en galla. En bursa är en liten slemsäck som ligger där det behövs "stötdämpning", t ex där "hälsenan" löper över hasspetsen. En ökad fyllnad i en sådan är sällan något att bry sig om, men ger heller inte någon böjprovreaktion.

Aha! Men da ble jeg lite smartere! Skal kolle upp detta, da han kaldte det en "slemseck". Tack for at du tog dig tid!

Att tro att det är Ok för att en böjprovsreaktion går över efter vila kan vara farligt vid köp. Jag skulle vilja kolla hästen eftyer vila o sedan igen efter igångsättning.
En galla i hasen kan ju också vara i en senskida.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Engelsk vinthund, hane 2.5 år gammal och importerad från Irland. Var väldigt valpig som valp. Alltså flamsig och klumpig, tänkte sig...
2
Svar
25
· Visningar
1 931
Senast: em-pirre
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 491
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka