Sv: Galla/ bursa
En galla är ingen sjukdom. Istället innebär det ospecifikt en ökad mängd av ledvätska i en led. Den ökade mängden ledvätska kan helt sakna betydelse för hästen, men innebär ofta att hästen har en retning i leden. Med retning menar jag lindrig inflammation orsakad av t ex vrickning, överbelastning eller lös benbit (osteochondros). När hästen dessutom uppvisar en böjprovsreaktion vid provokation av den aktuella leden skulle jag som hästköpare definitivt dra öronen åt mig. Jag tycker att du ska ringa till den vetrinär som har gjort undersökningen och fråga hur denne "värderar" fyndet. Det kan iofs vara svårt för veterinären att uttala sig om utan att göra fler undersökningar som t ex ledbedövningar och röntgen. Du kan också fråga köparen och det är ok att böja om hästen efter ett par veckors vila, eftersom såväl galla som reaktion kan vara tillfälliga.
En bursa är inte detsamma som en galla. En bursa är en liten slemsäck som ligger där det behövs "stötdämpning", t ex där "hälsenan" löper över hasspetsen. En ökad fyllnad i en sådan är sällan något att bry sig om, men ger heller inte någon böjprovreaktion.