Galen unghäst?

EQrider

Trådstartare
Hej! Jag har en ungponny på 3,5 år. Men det börjar gå överstyr. I ridningen är han DRÖMMEN och heeelt FANTASTISK men speciellt när man ska leda ut han TILL hagen tappar man totalt kontrollen, han tar över och finns inte mycket att göra. Ena stunden kan han ha enorm respekt för en och inte våga göra ett smack mesans andra stunden är han galen. 4-5 dagar i rad har han slitit sig lös. Antingen stegrar han sig och drar iväg eller så drar han ner huvudet och drar iväg och om man inte släpper så sparkar han mot en. Han har verkligen lärt sig hur man ska göra. Vill bara påpeka att jag är extremt sträng mot han men ger hann mycket beröm när han gör rätt. Ger han minst 2 timmar av kärlek varje dag och han har nyss haft ridvila. Så vad ska jag göra för att få han att sluta? Visst, sätta kedja runt munnen på han men känns respektlöst. Vill okså påpeka att min familj inte har råd i nuläget att köra iväg han utan söker tips (inte hat!) om vad JAG kan göra. Snälla behöver hjälp! Han är det bästa jag vet och vill inte förlora han pga något som detta. Han har en kapacitet låååbgt över det vanliga må jag säga men just detta.. snälla jag ber er att hålla ett trevligt kommentars fält och tackar & bugar för tips :)

Hur länge är den riden? Och hur rids den?
Eftersom det är en mycket ung ponny kanske den behöver vila en period? Och hanteras mycket från marken. Det kan ju enkelt blivit för mycket för det lilla huvudet.
Såg nu att den nyss haft ridvila, men den kanske behöver vila från ridning men mycket hantering och arbete från marken?

Prova kedja under hakan och spö i vänster hand om du leder med höger. Spöet har du som en förlängd arm som du håller framför ponnyn om den försöker dra iväg medans du leder. Det brukar ta bort fokus från annat. Svårt att förklara men hoppas du förstår.

Senast ändrad:
Hej! Jag har en ungponny på 3,5 år. Men det börjar gå överstyr. I ridningen är han DRÖMMEN och heeelt FANTASTISK men speciellt när man ska leda ut han TILL hagen tappar man totalt kontrollen, han tar över och finns inte mycket att göra. Ena stunden kan han ha enorm respekt för en och inte våga göra ett smack mesans andra stunden är han galen. 4-5 dagar i rad har han slitit sig lös. Antingen stegrar han sig och drar iväg eller så drar han ner huvudet och drar iväg och om man inte släpper så sparkar han mot en. Han har verkligen lärt sig hur man ska göra. Vill bara påpeka att jag är extremt sträng mot han men ger hann mycket beröm när han gör rätt. Ger han minst 2 timmar av kärlek varje dag och han har nyss haft ridvila. Så vad ska jag göra för att få han att sluta? Visst, sätta kedja runt munnen på han men känns respektlöst. Vill okså påpeka att min familj inte har råd i nuläget att köra iväg han utan söker tips (inte hat!) om vad JAG kan göra. Snälla behöver hjälp! Han är det bästa jag vet och vill inte förlora han pga något som detta. Han har en kapacitet låååbgt över det vanliga må jag säga men just detta.. snälla jag ber er att hålla ett trevligt kommentars fält och tackar & bugar för tips :)

Vi leder unghästar i kedja och longerlina av säkerhetsskäl på skolan, alla andra hästar med kedja. Jag leder min egna med vanligt grimskaft, men hade den varit så som du beskriver så hade jag använt kedja tillsvidare. Den kanske blir mer foglig sen när den blir mer riden igen? Hade valt att gå mer promenader, börjat tömköra den med hjälp, mycket träning från marken för att öka samspelet mellan häst och människa :) Hur länge går hästen ute i hage? Har den väldigt kort hagtid kanske det skulle gå att öka ^^

Han sover ute dygnet runt. Har en kedja men hur knäpper man fast den? Hehe. Ska den va över nosen eller ej?

Förvänta dig inte att hästen ska veta hur man beter sig från marken om ni inte lärt hästen hur man gör... :) (eller vad som förväntas av den)

Det där är lite intressant faktiskt, man lägger supermycket tid på att ridningen ska fungera och ryttaren ska kunna sitta på ryggen men man glömmer helt bort att hanteringen är A och O. Egentligen skulle jag vilja säga att man inte ska sitta på ryggen förrän man kan hantera hästen från marken först. Grunden bör sitta stenhårt, annars kommer ni bara få bakslag.

Lär hästen tydligt vad som gäller och var konsekvent. Gå med grimma och grimskaft, hästen ska placeras snett brevid dig så du har hästens huvud vid dig och bogen bakom. Hästen ska sen följa dig, stanna när du stannar och svänga när du svänger utan att gå ur position. Går hästen om dig så att bogen hamnar brevid dig så hamnar du genast i ett farligt läge utan kontroll, otroligt viktigt att se till att det inte händer (!!).
Hamnar hästen ur position eller inte stannar när du stannar så backar du eller flyttar hästen i en volt. Jag tycker att backandet är mest effektivt, det får hästen att stanna, tänka och är en tillräckligt jobbig övning som får den att "noll ställas" i huvudet när stressen riskerar att ta över (stressen över omgivning, att gå före dig osv).
Ibland kan dock unga hästar tycka att backa är alldeles för svårt för den stress nivå de är i mentalt, och då kan flytta runt rumpan runt dig hjälpa innan du stannar hästen och backar den igen (använd en piska som hjälp för att flytta runt hästen).
Så fort hästen rör sig, backar eller flyttar på sig som du ber, så slutar du genast och ger eftergift för att visa att det var rätt. Ni kan fortsätta gå när hästen har uppmärksamheten på dig igen (unghästar tenderar att tappa uppmärksamheten på sin människa för att allt runtomkring är mer intressant, blir farligt då hästen troligtvis bara kommer klampa över dig. Därför är just flytta övningar bra).

När du leder hästen ska du inte ha konstant kontakt i grimskaftet (alltså kort grimskaft, hålla under hakan eller liknande) så länge hästen beter sig. Det är respektlöst för hästens utrymme att jämt hålla kort eller hålla under hakan när hästen beter sig och de blir oftast tryggare om du visar att du låter de vara ifred i repet så länge de beter sig och håller sig i rätt position. Du kortar grimskaftet när du vill något, t.ex stanna eller korregera hästens postition. Men så fort du gjort det så släpper du efter igen. Håller sig inte hästen i position på långt grimskaft så är det stanna och backa som gäller tills hästen är okej med att gå brevid dig (alltså, stanna, backa, eftergift. Fortsätt gå när hästen har uppmärksamheten på dig, skulle hästen fortsätta stressa förbi dig eller liknande upprepar du bara samma sak tills hästen går snällt).

En piska kan vara bra att alltid ha i början, för att peta för att rätta till hästens position utan att ge otydliga kroppsignaler (juste, tänk alltid på ditt kroppspråk runt hästen !! Det är det hästen lyssnar på främst. Rak i ryggen och bestämd i kroppspråket när du flyttar hästen, slappna av och bli mjuk när du ger eftergift som beröm).
En kedja kan vara nödvändigt också, och en longeringslina i början. Bara för att inte riskera eran säkerhet om hästen bestämmer sig för att slita sig. Att träna detta inom ett begränsat utrymme (ridbana) är att rekommendera, men snälla lägg ner tid på det. Det är superviktigt, annars kan beteendet börja smitta av sig i all din andra hantering med hästen och även ridningen.

Du kan se till att trötta ut hästen också såklart, men bara för att den blir av med sin energi så betyder det inte att den automatiskt kommer lära sig att gå i grimskaft. Det blir lätt farligt om man tar sånt för givet.

Han är inte galen iallafall :) det handlar nog mer om att han behöver lära sig att bli hanterad från marken. Han har inte förstått helt vad som förväntas verkar det som.

Har du möjlighet att ta ut instruktör så kan det vara klokt att göra det innan situationen förvärras eller han skadar någon.

Tillägg: Nu såg jag att någon annan svarat i princip samma sak medan jag skrev så jag kortade ner svaret. :)

Han sover ute dygnet runt. Har en kedja men hur knäpper man fast den? Hehe. Ska den va över nosen eller ej?
Kedjan ska vara under hakan. Om du har hästen på din högra sida ska linan med kedjan löpa genom sidoringen på grimmans vänstra sida, under hakan och sedan fästa den i den högra "ringen".

En till sak du kan testa för att han inte skall vara så fixerad av att springa ut i hagen är att inte gå raka spåret dit.

Alltså exempelvis gå en bit mot hagen och sedan stoppa och ge honom en uppgift, typ gå åt sidan eller backa något steg. Stanna och stå stilla och andas lugnt och vänta på att han gör detsamma och är uppmärksam på dig och inte allt annat. (Prio ett bör vara att han är avslappnad och inte jagar upp sig för att sticka iväg) Gå en bit och så kanske vända och gå in i stallet igen och få en belöning. Ta omvägar så att han inte är säker på vart ni skall osv. Om han bygger upp en massa energi av detta och blir frustrerad av att inte få gå till hagen och ballar ur och försöker komma loss även när du provar detta så är det bättre att öva på hanteringen på väg FRÅN hagen och inne på inhägnat område.

Unghästar kan bli ganska trötta i huvudet om man jobbar långa pass, så det kan säkert löna sig att träna på detta separat, och inte efter ett ridpass. De lär sig ibland mer av väldigt korta övningar. Typ plocka ut ur hagen, gå en runda på gården typ 5min. (Där det känns tryggt att gå med honom) och så släppa tillbaka i hagen igen. Han överlever att inte ryktas varje dag.

Ha hjälm och handskar och helst väst om han sparkar och stegrar, olyckor händer så fort!

När min var ung så kunde han bestämma sig för att gå dit han ville och jag hade inte mycket att säga till om när han blev rak i halsen och grimskaftet bara satt under hakan.

Började använda kedja under hakan först men tyckte det gav sen eftergift och effekten av att få hästen att böja halsen åt mig var nära obefintlig, så han gick på oavsett vad jag ville.

Började ha kedjan över nosen och fick bättre tajmad eftergift och gick bättre att förhindra han från att räta ut halsen och bara gå iväg.
Kedja eller ett vanligt grimskaft över nosen spelar ingen roll då det inte är smärtan som är det verksamma utan det ligger i hur den sitter och den fördel i det blir lättare att hindra hästen från att få rak hals, även kapson har samma effekt om det sätts i ringen i mitten.

Lösningen ligger i att inte låta halsen bli rak och glöm inte hjälm, handskar och säkerhetsvästen.

Kedjan löser inte problemet, men kan absolut vara en tillfällig lösning för att i vart fall inte tappa hästen eller hamna i andra farliga situationer.

Målsättningen är ju att de skall kunna följa på ett helt vanligt slakt grimskaft och stanna på vettigt avstånd från en när man stannar. Och anpassa sig efter människans takt och inte tvärt om.

Det är ju en unghäst, de brukar vara väldigt läraktiga på gott och ont! Han behöver bli visad vad som förväntas av honom så att han förstår hur han skall bete sig för minsta möjliga motstånd. Just nu tror han förmodligen att det är en sorts dragkamp när man ska ut i hagen, minsta möjliga motstånd är att befria sig från den som håller i linan och springa, inte att koppla av och följa i sansat tempo.

Jag håller annars helt med om att det är lättast att kontrollera hästen genom att böja halsen på den (och gärna flytta ut bakdelen samtidigt). MEN! I längden handlar det ju inte om att hästen skall gå att kontrollera, utan att den förstår vad som förväntas av den så att man slipper brottas med den. Eller hur? :)

Senast ändrad:
Kedjan ska vara under hakan. Om du har hästen på din högra sida ska linan med kedjan löpa genom sidoringen på grimmans vänstra sida, under hakan och sedan fästa den i den högra "ringen".
Jag skulle aldrig sätta en kedja under hakan på en häst som reser sig. Alla hästar jag sett som blvit ledda med kedja fäst så har slängt upp huvudet då man tagit i den. Slänger den upp huvudet står den snart på bakbenen igen.
Jag är inte mycket för kedja alls eftersom jag tycker den försämrar kommunikationen med hästen. Hur man än tar i grimmskaftet kommer det första som händer vara att kedjan dras åt. Det går därför inte att variera trycket. En korrekt inpassad och korrekt knuten repgrimma är för mig ett lika skarpt hjälpmedel men också mycket mer nyanserat.

Tack så hemskt mycket!! Han är lugnare efter ridning men han rida varannan dag och han är mer"galen" de dagarna han ej rids :)

Har inte förklarar tillräckligt märker jag. Han är hanterad från dag 1 och jag sa ingenting om att han inte är hanterbar osv. ENDA problemet är att han nu lärt sogcexalt hur han ska göra för att slita sig. Han är helt lugn, går perfekt och plötsligt så bara drar han iväg, släpper jag inte så sparkar han. Men ska absolut testa kedjan. Vi är ute på promenader, kör agility osv så inget med det lixom utan endast TILL hagen men tack för all hjälp!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Ridning Jo nu är det så att min älskade häst har ett enormt självförtroende och starkt o tufft huvud som inte är av denna värld!! Hon är min...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama