Galen unghäst?

Min stack varje dag hos förra ägaren..
Två gånger om dagen eller varje gång man provade att leda den..

Nyckeln blev att den aldrig fick komma loss, att få fortsätta sitt felaktiga beteendet. Nu visste ju inte min häst rätt från fel dvs den hade lärt sej att sticka men aldrig blivit korrigerad- den visste inget annat.
Så hålla i, lina, kapson kan fungera, eller knäppa linan i sidringen för att lättare få böj på hästen.
Men ffa stå och befinna sej i rätt position är j ä t eviktigt!
För långt fram eller för långt bakom så hinner man inte parera den för att få en böjning alt in på volt. Gör den sej rak är man för sen och har noll att sätta emot. Sparkar den måste arslet bort från människan (på ett säkert vis) och då vill man ha huvudet in men inte riskera bli översprungen.

Proffshjälp 'live' att få nycklar till att hantera situationen är aldrig onödigt! :)

Jag tror att det viktigaste är att hästen inte får komma lös mer och jag tror du kan behöva hjälp av någon vuxen med bra tajming som hinner se hästens små signaler innan den drar, och kan korrigera dessa.
Kedja funkar på vissa hästar och andra inte alls. Träns på vissa andra, stigbett på den tredje. Beror på hästen och hur den korrigeras.

Jag hade en liten ponny som gjorde så när barn ledde henne. På henne fungerade det att ha grimsksftet fäst ovanpå nosen istället för under. En kapson sitter stadigare och är att föredra, men även ett delta över nosen, fäst i grimmans sidoringar, kan fungera. Med lina fäst ovanpå nosen är det lättare att svänga hästen tycker jag.

På min stora starka häst fick jag ha kedja efter en längre boxvila när hon var helt bananas, jag har alltid kedjan genom sidoringen, över nosen och fäst i andra sidoringen. Man kan då även ha ett grimsksft fäst som vanligt och leda i det, och bara använda kedjegrimskaftet om hästen försöker dra.

Och viktigast: handskar, hjälm, stålhättor och helst väst på den som leder!

Idag slet hann sig inte! Hade kedja över nosen. Spö framme vid bringan som jag småsnurra så hann inte skulle våga gå längre fram. Vi stannade var 10 steg ca. Om han inte lyssnade backade jag han. Tänker att jag trappar ner på sakerna när jag märker att han börjar fatta/lyssna.

Jag har en häst som lärt sig att man kan komma loss om man skjuter ut bogen och drar iväg .... När hon skulle ha boxvila och skrittas för hand blev detta ett problem eftersom jag var tvungen att hålla i själva grimman för att hindra henne och då fick jag ont i min axel. Jag fick då tipset att använda en dually-grimma ( Monty Roberts). Jag tittade på videon som hör till för att lära mig hur den passas in och används och några skrittrundor senare hade jag en häst som gick som en hund vid min sida med hängande grimskaft.
Helt suverän, men kräver givetvis en hästvan person för att användas korrekt.

Idag slet hann sig inte! Hade kedja över nosen. Spö framme vid bringan som jag småsnurra så hann inte skulle våga gå längre fram. Vi stannade var 10 steg ca. Om han inte lyssnade backade jag han. Tänker att jag trappar ner på sakerna när jag märker att han börjar fatta/lyssna.

Låter bra! Du behöver nog ha 110% fokus på honom ett bra tag så du hinner förutse allt han tänker göra. Tänk nästan ridpass när du går till hagen - aktivera hela tiden och se till att du ser vad han gör och så han har något att tänka på. så kommer det nog lösa sig! Har själv ett liten russdam som fått göra lite som hon vill och insett hur stark hon är - det gäller att inte hamna i de lägena där man hamnar lite "bakom" utan snabbt få stopp eller snurra runt så du har huvudet emot dig.

@EQrider följt tråden i tystnad - bra att du fått framsteg enligt senaste rapport :)

Viktigt att tänka på tycker jag, är att när du nu utifrån att hästen redan lagt sig till med lite trista grejer till och från hagen börjar försöka jobba bort det, ha i åtanke att slutmålet som avgör hur hästen sedan i framtiden beter sig, är att inte ha tryck i grimskaftet alls som "styrmedel" .
Eftersom ingen nånsin kan rå på en häst med enbart råstyrka samt att de är mottrycksdjur, så är det essentiellt att uppfostra dem utan att behöva ta till detta som rutin.

Hästen ska lära sig att gå snett bakom dig på slackt grimskaft där du bestämmer farten. Om du känner att hästen är ivrig och börjar öka på farten /trycka med bogen mot dig så har den hamnat fel . Och då ska man helst inte korrigera genom att dra och hänga mot den i grimskaftet/ledlinan.
Istället korrigera hästen med snabb kropp för egen del och "vifta bak den" med handen/linan . inget drag /tryck i linan i sig .

I skedet du befinner dig just nu måste du ju kanske agera lite annorlunda en kort stund , men sen försök snabbt komma in i den hållbara tekniken .
Tycker det låter som du är på rätt väg och att spöt du måstat ha nu egentligen gör samma sak som grund dvs bara agerar att få hästen att stanna upp och "placera sig rätt" . När du backar honom så ska han backa för din kropp på slack lina också - det är jätteviktigt :)

I min erf så hästar som uppfostras att ledas på sättet jag försökt illustrera ovan, blir väldigt reglerbara och okomplicerade att leda även när de är taggade nån dag.
Jag och övriga där vi står uppstallade leder tex alltid hästarna 2 och 2 in och ut från hagarna. De är stora hästar med olika ålder och temperament och dagsform, men det funkar suveränt att okomplicerat "korrigera" en lite för dagen taggad individ med detta tänk, även med en till häst i andra handen.
90% av tiden på ett år behövs ingen korrigeras öht , de väntar och knallar på helt fantastiskt fint ! Men: det är just för att de påminns direkt och konsekvent om de "glömmer av sig" .

(Nyanlända hästar leds givetvis själva så länge det tar för dem att lära sig att ledas på detta sätt innan vi börjar ta dem tillsammans med en annan hagkompis).

Senast ändrad:
Tillägg ...

Inga hästar leds med kedja hos oss. Annat än möjligtvis nån nyanländ innan den "skolats in" när den leds själv om den är alldeles brutalt sämre uppfostrad ....

Aldrig kedja under hakan då kedjan låser sig direkt vid tryck = noll/otroligt fördröjd eftergift även när hästen responderar korrekt på korrigeringen initialt... låst kedja under hakan gör ont - stor risk att hästen flyr uppåt .

@EQrider följt tråden i tystnad - bra att du fått framsteg enligt senaste rapport :)

Viktigt att tänka på tycker jag, är att när du nu utifrån att hästen redan lagt sig till med lite trista grejer till och från hagen börjar försöka jobba bort det, ha i åtanke att slutmålet som avgör hur hästen sedan i framtiden beter sig, är att inte ha tryck i grimskaftet alls som "styrmedel" .
Eftersom ingen nånsin kan rå på en häst med enbart råstyrka samt att de är mottrycksdjur, så är det essentiellt att uppfostra dem utan att behöva ta till detta som rutin.

Hästen ska lära sig att gå snett bakom dig på slackt grimskaft där du bestämmer farten. Om du känner att hästen är ivrig och börjar öka på farten /trycka med bogen mot dig så har den hamnat fel . Och då ska man helst inte korrigera genom att dra och hänga mot den i grimskaftet/ledlinan.
Istället korrigera hästen med snabb kropp för egen del och "vifta bak den" med handen/linan . inget drag /tryck i linan i sig .

I skedet du befinner dig just nu måste du ju kanske agera lite annorlunda en kort stund , men sen försök snabbt komma in i den hållbara tekniken .
Tycker det låter som du är på rätt väg och att spöt du måstat ha nu egentligen gör samma sak som grund dvs bara agerar att få hästen att stanna upp och "placera sig rätt" . När du backar honom så ska han backa för din kropp på slack lina också - det är jätteviktigt :)

I min erf så hästar som uppfostras att ledas på sättet jag försökt illustrera ovan, blir väldigt reglerbara och okomplicerade att leda även när de är taggade nån dag.
Jag och övriga där vi står uppstallade leder tex alltid hästarna 2 och 2 in och ut från hagarna. De är stora hästar med olika ålder och temperament och dagsform, men det funkar suveränt att okomplicerat "korrigera" en lite för dagen taggad individ med detta tänk, även med en till häst i andra handen.
90% av tiden på ett år behövs ingen korrigeras öht , de väntar och knallar på helt fantastiskt fint ! Men: det är just för att de påminns direkt och konsekvent om de "glömmer av sig" .

(Nyanlända hästar leds givetvis själva så länge det tar för dem att lära sig att ledas på detta sätt innan vi börjar ta dem tillsammans med en annan hagkompis).
Kan bara hålla med!!
--------
Min ovan som inte gick att leda går idag i slakt grimskaft och det är där den är påverkbar sas.
Blir grimskaftet sträckt är man i regel redan körd och har tappat hästens fokus och så ser en bara svansen i fjärran...
Blir väldigt tydligt att det är eftergiften som är nyckeln.

Tack för alla enormt grymma tips! Igår vågade min mamma (!!) leda in honom ifrån hagen helt utan problem vilket hon inte vågat på väldigt länge och han var väldigt lugn när jag tog ut honom till hagen! :) Jag leder honom med kedjan över mulen:bump:

Nu vet inte jag hur ni har de men vid mig har vi liksom en rad med hagar och samma stig som man går för att lämna hästen kan man få ut i skogen.
Jag hade då bara gått som om vi gått till hagen men sen bara Nepp. Fortsatt förbi. Hade ocksp då när jag ridit eller vad man nu gjort gått som om jag skulle ut till hagen men förbi ut i skogen en liten vända. Så han inte vet varje gång att vi just ska ut till hagen ;)

Det kan bero på överenergi har en unghäst här hemma som är i grunden snäll och problemfri. Men när hagen fryser så han inte kan springa och leka i den på samma sätt längre blir han för jävlig. Bockar, stegrar och drar. Jag löser det genom att släpa honom i paddocken där han då kan rasta sig ordentligt.

Har inte förklarar tillräckligt märker jag. Han är hanterad från dag 1 och jag sa ingenting om att han inte är hanterbar osv. ENDA problemet är att han nu lärt sogcexalt hur han ska göra för att slita sig. Han är helt lugn, går perfekt och plötsligt så bara drar han iväg, släpper jag inte så sparkar han. Men ska absolut testa kedjan. Vi är ute på promenader, kör agility osv så inget med det lixom utan endast TILL hagen men tack för all hjälp!

Jag har en liten "ligist" som slet sig av misstag en gång och sedan lärde sig att han kunde.
Honom leder jag med kedja över nosen.
Han har lärt sig lika fort att det inte är någon idé att ens försöka slita sig nu.

Tråden är avslutad och han blev bättre efter några dagar som det står längre upp. Inget problem längre

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Ridning Jo nu är det så att min älskade häst har ett enormt självförtroende och starkt o tufft huvud som inte är av denna värld!! Hon är min...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama