Haffe
Trådstartare
Jeg har startet upp et inackorderingstall og har 6 hästar der nu. Deriblant en norsk tung døl. Før han kom till min stall så har han forstørt nerverna i en arm, kickat personer med frambenet så dem har åkt inn på lasaretten, bitit, bitit och atter bitit. Han har stått i min stall i 6 dagar och redan har en blivit sparkad. Hon hemtade sin häst inne hos honom, kom tilbaks for at ordna staketet og oprovoserat sparkade han til henne med frambenet. Han står nu ensamt i och med at han stenger "in" människor, og nekter dem at ta ut sin häst. I dag skal jag ta på honom tecke och han hotar med at sparka med frambenet. Jag skriker till honom litt och tar han sedan ut, när vi kommer til hagen och jag skall ta av honom grimskaftet trenger han sig ur hagen. Stannar uppe vid en annan hage. Jag tar tag i honom och leder han tilbaka til hagen, då kaster han sig på min aksel och biter og hiver sig om och springer upp til den andra hagen der det står en häst. Jag hemtar nu en longeringspisk og tenkte "jaga" honom in i hagen, då jag nu har JÂTTE ondt i akseln och orkar inte krångla. Han kan nu springa rundt stallet (der han har fri väg in til hagen) Det er eltråd rundt hela, så dem inte kan komme loss. Jag står med stallet på ena sidan och et staket på den andra sidan- altså inget val som jag ser det. Han er inte alls trängd! När jag smackar på og schasar på honom at gå in i hagen stegrar han sig mot mig og sparkar med frambenen, jag pisker till honom og han stegrar og kastar ut frambenen och presis inte treffer, detta gör han om och om igen. Til slut står jag trängd in i staketet och sen ingen annan väg en at kasta mig in under staketet for at komma bort från honom. Han börjer då at beta fridfullt. Jag hämtar då en hink med kraftfoder, han börjer eta och jag får på honom grimskaft. Medan han eter lyckas jag få honom in i boxen sin. Der han nu står.
Blev lite långt det här, men vad skall jag göra? Fodringen i helgen går på tur blant hästägerna, men nu annser jag det inte forsvarligt at låta nån andra handtera honom när jag vet hur farlig han kan vara. Han blev kastrerad när han var 1 år, er nu 8 og er låg i rang. Tjejen (20 år) som äger honom er jätte gullig och han har respekt for henne, men jag tror kanske inte jag vil risikera liv och lem för den hesten.... Vad menar ni? Vad borde jag ha gjort?
/Nathalie
Blev lite långt det här, men vad skall jag göra? Fodringen i helgen går på tur blant hästägerna, men nu annser jag det inte forsvarligt at låta nån andra handtera honom när jag vet hur farlig han kan vara. Han blev kastrerad när han var 1 år, er nu 8 og er låg i rang. Tjejen (20 år) som äger honom er jätte gullig och han har respekt for henne, men jag tror kanske inte jag vil risikera liv och lem för den hesten.... Vad menar ni? Vad borde jag ha gjort?
/Nathalie