Galen inackordering!!! Hjelp!

Haffe

Trådstartare
Jeg har startet upp et inackorderingstall og har 6 hästar der nu. Deriblant en norsk tung døl. Før han kom till min stall så har han forstørt nerverna i en arm, kickat personer med frambenet så dem har åkt inn på lasaretten, bitit, bitit och atter bitit. Han har stått i min stall i 6 dagar och redan har en blivit sparkad. Hon hemtade sin häst inne hos honom, kom tilbaks for at ordna staketet og oprovoserat sparkade han til henne med frambenet. Han står nu ensamt i och med at han stenger "in" människor, og nekter dem at ta ut sin häst. I dag skal jag ta på honom tecke och han hotar med at sparka med frambenet. Jag skriker till honom litt och tar han sedan ut, när vi kommer til hagen och jag skall ta av honom grimskaftet trenger han sig ur hagen. Stannar uppe vid en annan hage. Jag tar tag i honom och leder han tilbaka til hagen, då kaster han sig på min aksel och biter og hiver sig om och springer upp til den andra hagen der det står en häst. Jag hemtar nu en longeringspisk og tenkte "jaga" honom in i hagen, då jag nu har JÂTTE ondt i akseln och orkar inte krångla. Han kan nu springa rundt stallet (der han har fri väg in til hagen) Det er eltråd rundt hela, så dem inte kan komme loss. Jag står med stallet på ena sidan och et staket på den andra sidan- altså inget val som jag ser det. Han er inte alls trängd! När jag smackar på og schasar på honom at gå in i hagen stegrar han sig mot mig og sparkar med frambenen, jag pisker till honom og han stegrar og kastar ut frambenen och presis inte treffer, detta gör han om och om igen. Til slut står jag trängd in i staketet och sen ingen annan väg en at kasta mig in under staketet for at komma bort från honom. Han börjer då at beta fridfullt. Jag hämtar då en hink med kraftfoder, han börjer eta och jag får på honom grimskaft. Medan han eter lyckas jag få honom in i boxen sin. Der han nu står.

Blev lite långt det här, men vad skall jag göra? Fodringen i helgen går på tur blant hästägerna, men nu annser jag det inte forsvarligt at låta nån andra handtera honom när jag vet hur farlig han kan vara. Han blev kastrerad när han var 1 år, er nu 8 og er låg i rang. Tjejen (20 år) som äger honom er jätte gullig och han har respekt for henne, men jag tror kanske inte jag vil risikera liv och lem för den hesten.... Vad menar ni? Vad borde jag ha gjort?

/Nathalie

Sv: Galen inackordering!!! Hjelp!

Vet ni vad som hänt honom tidigare? Har han haft samma ägare hela tiden? Det är ju svårt att råda om man inte vet varför han gör som han gör, det verkar som våld bara trappar upp hans beteende, därför kan man ju misstänka att han åkt på däng tidigare.

men oavsett, så är det något som ägaren måste ta tag i först och främst, även om det funkar när hon hanterar, så bör hon vara med när andra gör det, så hon kan se vad han gör och på så sätt försöka ställa en diagnos, hon är ju den som sitter inne med flest svar.

Vad säger tjejen som äger honom om de här händelserna? Om det hade varit min häst, och jag varit den enda han hade respekt för skulle jag inte med gott samvete kunna låta någon annan hantera honom efter en sån händelse.

Det låter lite som min fd häst, kallblodstravare. Han vallade och vaktade hästar han gillade i hagen. Kunde göra hotutfall och jaga iväg människor och hundar som kom in i hagen. Men där slutar väl likheten för han skadade aldrig någon, det stannade vid hot, fast ibland räcker det för det är inte så kul när 600kg häst kommer rusande mot en med öronen strykna bakåt! Eftersom han och jag hade rett ut vem som var ledare (jag!) så hade jag nästan aldrig några problem med honom. När han jagade nån så gjorde han det när inte jag var med. Jättesvårt för mig att på något sätt rätta till det beteendet med andra ord.

Jag tyckte inte att de som blivit skrämda skulle behöva hantera honom, de hade såklart fått hjälp av mig att hantera honom på ett bra sätt för att få respekt ifall de velat, men de hade varken tid eller lust att lägga ner på mitt "moster". Som tur var så var det ett fåtal personer han gjorde så med, bara såna som inte stog på sig. I grund och botten var han en väldigt snäll häst men som tog tillfället i akt att klättra på rangskalan ifall han kunde skrämma någon.

Med andra ord tycker jag att om man har en häst som beter sig på det sättet så får man nog lov att räkna med att man får ha den stående ensam och att man får hantera den själv. Som ägare vill man inte att andra ska utsättas för skaderisk (iallfall vill inte jag det). Tyvärr tycker jag det är den hårda verkligheten för tjejen med den ilskna hästen, hon kan vara hur trevlig som helst men hon får nog ta hand om sin häst själv. Ingen i ditt stall ska behöva utsättas för risken att bli skadad, ifall de inte frivilligt ställer upp. Som stallägare kan man kräva att hästarna som hyr in sig är något sånär hanterbara. Man ska ju inte behöva frukta för sitt liv varje gång man tar in dem.

om hon vill ah en skogstokig häst så är det henes problem om hon blir dödad.. Dock,i ett inackorderingstall finsn även andra männsiskor o hästar..Har ni diskuteerat försäkringsfrågan resp invaliditetsfrågan det kan koma matt bli om ngn blir av med funktionen pga denna häst?
är ägaren beredd att betala skadestånd?
hardu råd att bli handikappad? Har du ork till d et?
Om hästen rä farlig o ägaren vill ha den kvar så är dte högst rimligt att ägaren o ägaren endast har tillgång till hästen..och ha et gevär åtkomligt någonstans den dagen han går till attack och inet kliver av..

Thina

Om ägaren har koll på hästen så KRÄV att hon ska träna er andra i stallet till att kunna ha koll på kusen. Hade hon stått i mitt stall hade det antingen varit det eller flytta.

Hade en liknande situation i somras i stallet. En häst som hade noll respekt för folk och fä och det slutade med att en tjej hamnade på akuten. Vare sig jag som stallansvarig eller stallägaren ville ha något sådant på vårt ansvar. Så det blev ultimatum, byt hästen (foderhäst) eller byt stall. De bytte stall för hästen var ju SÅ snäll när den mellan varven inte gav sig på folk och fä.

Så mitt råd till dig är att se till att få bort hästen fortast möjligt om du inte är villig att riskera din och andras hälsa, har en bra försäkring eller de andras medgivande att den kan va kvar. Du kan inte tvinga de andra att riskera att fodra eller släppa ut eller in denna häst så det kan sluta med att alla andra flyttar.

Anser inte att man som stallägare eller ansvarig även är ansvarig för att "fostra" andras farliga hästar.
MVH/

Tack alla for svar. Jag har redag sagt till henne at hästen INTE får dela hage med nån eller at andra skall handtera hästen utom henne og mig. Ev. andra som VET hästen. Trodde det skulle gå ok. Men så hände det her i dag altså. Hon har ägt hästen hela tiden. Den växte upp hon hennes familj, och den har haft beteendestörningar hele tiden. Den har bla. varit hos en n.h.m.s gubbe (velrenomerat) i 4 mnd. Han blev MYCKET bettre, men har altså skickat 3 stk. på lasaretten den senaste mnd. Jag skall tala med henne i kvell när hon kommer til stallet at hon får handtera hästen sin själv, antingen flytta. Hon säger at det inte er nån ide at hon er med då hästen gör inget då. Jag tror inte det er nån interesse i mitt stall at "lära sig handska honom". Tror inte folk tycker det er värdt det, det finns andra dem kan ha hästarna sine med. Jag fick rådet med longeringspiskan tidligare av henne- provad- utan hell... :angel:

Tycker ni jag kunde gjort något annat?

Jag skulle ha gjort som du, bett henne hitta en annan stallplats om hon nu inte vill hantera hästen helt själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Islandshäst Har fått en från Island for två veckor sen. Har bare skrittat lite rundt och tatt det lungt med honom. I dag var vi en sväng inom banan...
2
Svar
23
· Visningar
2 459
Senast: Haffe
·
S
Hästvård Da forrytteren min skulle renske hoven på hans høyre bakben i går, ble han SINT! Ørene flatt bakover og glefs glefs! :mad: Han har i...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: Icebabe_1
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?