Galen hund

aiquen

Trådstartare
En tik i byn löper nu och vår hanhund har blivit komplett galen. Han brukar reagera när det är löp på gång bortåt byn, men aldrig såhär! :eek:

Han ylar, piper och gnäller, matvägrar (hur vanligt är det att man måste 'tvinga' i en labrador maten?), smiter, är otroligt rastlös och har t.o.m bitit sönder en dörrpost i huset under ett par ensamma timmar. :crazy:

Varför har det blivit så här helt plötsligt? Han är sex år gammal och i vanliga fall när tikarna löper smiter han bara när vi har honom ute utan uppsikt, och tappar lite aptit utan att för den skull totalt matvägra. Aldrig att han har varit så här pipig och att bita sönder något som han gjort nu, är ju mer än vad han gjort som valp!

Så vi står som fån och kliar oss i huvudet och undrar vad tusan som hänt?

Han har visserligen haft en del kontakt med fina flickor den senaste tiden. Faktum är att de enda hundar han träffar någorlunda regelbundet är tikar. För ett tag sedan var det en flicka och hälsade på här hemma en kväll och stackars Boyie blev tokkär och bönade och bad om lite rajtantajtan, men sötnosen bara fräste ifrån. Stackarn. ;)

Kan det dock ha något att göra med att han plötsligt blivit sån här? Såvitt jag vet löpte dock inte tikarna när han träffade dem, men det har blivit ovanligt mycket bus med tikar den senaste tiden. Jag tycker dock det låter lite långsökt att han skulle bli så här galen av att busa med flickor, så jag vet inte.

Någon annan som har några idéer om varför det blivit så här och vad vi kan göra åt det? För så här kan vi ju inte ha det varje gång tikarna löper... :crazy:
 
Sv: Galen hund

Kastrera honom!
Jag är av den uppfattningen att både katter och hundar som man inte ska bedriva avel med bör kastreras.
Tikar främst för risken att få livmoderscancer. Och hanhundar som mår såpass dåligt av när tikar löper.

Tänk själv vad frustrerande och jobbigt det är att vara ENORMT k*t hela tiden och inte få leva ut det. :p
 
Sv: Galen hund

Om man inte vill kastrera så kan man ta den temporära lösningen att ge en kemisk kastrering. Det är ju en spruta som ger en temporär kastrering och lugnar ner en del hormoner och liknande beteenden. Beroende på vilken hund det handlar så håller den olika länge men ca tre månader säger man borde vara "säkert" och det börjar verka efter några dagar.
Kan kanske vara ett alternativ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Övr. Hund Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp