B

BancoB

Vet inte vat jag ska lägga tråden riktigt men försöker här.. då det handlar om dressyren. Flytta om den ligger fel..

För några veckor sedan började min häst kännas stel. Ville inte slappna av vid ridning, framför allt inte vid trav. Sänkte ryggen, spännde sig och verkade inte alls tillfreds. Vid nedsittning skakade han frenetiskt med huvudet. Självklart förstog jag att något var fel och beställde tid hos tandläkaren. Fine, han behövdes fixas till i munnen och efter det kändes han som vanligt, mjuk och elastiskt och trivdes med bettet.

I torsdags var vi på dressyrträning. Traven var kaos! Ännu värre i vänster varv än höger. Spänd var han och spjärnande emot. Kändes inte bra. Min tränare är massör och har masserat igenom honom ett par gånger tidigare, en gång hade han ont i nacken men regerade inte alls likadant då. Han krullade ihop sig istället. I torsdags sa hon dock att det här inte var något problem utan att det gick att rida bort och att det inte såg så farligt ut som jag påstog.

Idag kändes han likadan, fördjävlig. Jag brukar känna när något är fel och den här stelheten är inget jag kände jag kunde lösgöra med övningar med det syftet.
Är de inte helt loss så ska de väl ändå lossa efter en halvtimmes ordentlig uppvärmning och lösgörande arbete?

Ska iväg på dressyr CR på onsdag. Känns inget bra när han känns stel som en pinne. Tror ni det är tillfälligt, ska jag be min tränare (massör) känna igenom honom eller ringa en duktig kiropraktor direkt?

Visst, han är lite stoig av sig. Varierar i arbetslust och temprament, men även hans dåliga dagar brukar han vara mjuk på ett annat sätt.
Jag tolererar problem i ridningen visst, men arbetsvillig och lösgjord efter uppvärming vill jag ha hästen annars anser jag något är fel?

Hur hade ni reagerat? För mig är det viktigt att hästen alltid ska kännas 100 % fräsch, annars tror jag det är något fel.. överreagerar?

/B

Sv: Gah!

Jag hade nog börjat med en veterinär, eller klinik. Om jag ändå ska välja en veterinär undersökning är det bättre med en klinik på en gång, då finns allt på plats sas som kan krävas för en fullständig undersökning.

Jag hade oxå åkt till en klinik. Hellre en gång för mycket än en gång för lite... Hittar dom inget speciellt kan man tänka på kiropraktor/massör.

Är det vanligt att folk åker till klinik så fort de känner att hästen inte är 110% fräsch? :o
Trodde jag var överdriven.

Sant, kan ju ändå inte komma nån vart om jag inte vet vad felet ligger.
Ska se hur han känns imorgon innan jag bestämmer mig. Ska prova byta bett först med. Kan vara det.

Annars blire väl o ställa av fram tills klinikbesök, är 6 veckors väntetid hos den ända veterinär jag vill ta min häst till :cool:

/B

Vanligt och vanligt... jag går helt på magkänslan. Känns hon inte helt fräsch får hon vila ett par dagar, är det inte bättre då ringer jag och pratar med dom. Har inte åkt i onödan en enda gång än!

Om det är så lång väntetid hade jag nog skrittat under tiden, förutsatt att han känns okej och tillfreds med det.

Jag litar faktiskt också väldigt mycket på min magkänsla. Hittils har jag alltid haft rätt. Enligt mina erfarenheter är det bättre att kolla en gång för mycket än att blunda även om det bara är små förändringar.

En seriös massör eller kiropraktor ska inte ta sig an en sådan häst förrän den genomgått en undersökning, den typen av problem du skriver om ska man nog inte lämna åt sitt öde.

Det handlar inte om att ränna till veterinär i onödan, utan att ge hästen det den behöver när den behöver det.

Ska visa skillnad. Svårt att visa på bilder, men kan iaf få ett hum.
JNIOCNNOFPFRH8.jpg

JNIOCNMQNQNPI4.jpg

JNIOCNNQDOKMD8.jpg

JNINLNOSDNERJ8.jpg

Någorlunda lösgjord och fin. Framåt nedåt ing. probl.

JNHQQOHOHRONJ0.jpg

Här var när han hade problem i munnen och kändes likadan som nu.
Det är alltså den här typen av stelhet vi talar om. Går inte variera formen, få han att söka sig nedåt. Stelnar till. Som sagt, ska se hur han känns imorn. Sen ska vi göra något åt det.
Sen om det är något hemskt problem som en kiropraktor eller massör inte ska ta sig an och som man inte ska lämna åt sitt öde vet jag ej..

/B

Går hästen på bete?
Tänkte om den gått upp i vikt, så att sadeln trycker.
Om han är känslig så kan ju det märkas i ridningen.
Är han lika stel om du longerar (utan sadel) eller rider barbacka?

Jag hade nog börjat med en veterinär, eller klinik. Om jag ändå ska välja en veterinär undersökning är det bättre med en klinik på en gång, då finns allt på plats sas som kan krävas för en fullständig undersökning.

det skulle jag med. jag hade en häst som inte fungerade och jag var väldigt bekymrad. stel och bjöd inte. alla tränare (a- och b-tränare) sa att det bara att driva på. åkte i alla fall till slut, och det visade sig att han var tokhalt på BÅDA fram!!!! så var det med det. efter det har jag slutat tävla och grät på vägen hem från veterinären. stackars pålle. vilken ågren jag hade! har inte förlåtit mig själv sen dess... det var många år sedan, typ 10-12 år sen, men känslan sitter i och jag åker till veterinär (alt. tar ut min braiga hemveterinär) om något inte stämmer. som tur var blev hästen fullt frisk och är tjugo bast idag och i full gång :rofl:

Jag kan säga att jag hade inte behandlat förrän efter en genomgång av veterinär, tillfälliga problem är en sak men upprepade då bör man undersöka det ordentligt.

Min förra häst kändes också konstig (samma symtom som min nuvarande), hovslagaren sa att han hade för låga trakter- kunde vara därför, tandläkaren fixade hans tänder, lät massören känna igenom honom och han var stel i ländryggen, så hon trodde det kunde sitta nere i kotan och bad oss åka till klinik. Åkte dit och kom hem med en utdömd häst med svår atros i kotorna. (aldrig visat hälta)

Så efter den erfarenheten är jag den sista som skulle vänta länge innan jag åkte till klinik.

/B

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 240
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka