Gah vi har mask...

E

emjo

Nån av mina två kattungar hade kräkts på badrumsmattan och där låg det två små maskar...

Vilket medel ska man använda?
Kan man vaccinera och avmaska på samma dag, hade nämligen tänkt vaccinera den ena imorgon?
Nåt annat man ska tänka på?

Sv: Gah vi har mask...

Du bör avvakta med vaccination tills avmaskning är genomförd. Immunförsvaret sätts ner av ett maskangrepp och katterna ska vara friska när de vaccineras.

Hur ser masken ut? Här kommer bilder på de vanligaste maskarna:
mask.jpg

Om det ser ut som bandmask kan du avmaska med Drontal. Enkelt eftersom man bara behöver ge en tablett.

Är det spolmask räcker det med Banminth. Också en engångskur.

Tillägg: Om det är spolmask bör du avmaska båda katterna och städa kattoaletten ordentligt (kasta ströet och rengör med antingen hett vatten och såpa eller någon desinficerande medel). Detta för att bryta maskens livscykel ordentligt. Detta behövs inte göras om det handlar om bandmask eftersom det inte smittar katt-till-katt.

Senast ändrad:

Kolla på apoteket vilket medel du ska använda beror väl på vad det är för mask! vet hur det är det är inte najsigt att se på! vacinera och avmaska vet jag inget om! vad ska du vaccenera i mot?

Det ser mest ut som spolmask.

Hur långt bör jag vänta tills jag kan vaccinera?

Ja, det ser ju mest ut som spolmask i alla fall!

Jag ringer vet. imorgon så får jag veta till 100%.

Tack för hjälpen!

Nu har en av katterna, (vet inte vilken av dom) spytt på golvet och fått upp både mask och mat...

Jag måste till jobbet innan jag kan avmaska, ska jag fodra som vanligt innan jag går??
Som tur var ska jag bara jobba till ett eftersom jag eg skulle till vet!

Så nu är Banminth inköpt och jag har pratat med vet,
ca en vecka bör man vänta.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: Glimra
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama