Gah! Bilen har gått sönder!

sussisus

Trådstartare
Och vi ska åka på lördag, men det finns inga biluthyrare som accepterar hund i bilen!
Jo, Hertz, om vi betalar 9000 kr - är det så dyrt att hyra hundbil?

Avis, OkQ8, Europcar har vi kollat.
Finns det något annat alternativ vi kan titta på i norra Stockholm?

Det går att köra bilen, men hastighetsmätaren dör, lägger sig på noll och ligger där tills man stänger av bilen.
Felet återkommer efter en stund man kört.
ABS, Brake och andra varningsknappar lyser.
Någonting med styrdonet trodde verkstaden vi pratade med, men de har inga delar hemma förrän efter vi kommit hem från resan...

När min bil la av i våras pratade jag med rent-a-wreck, där var det inga problem med hund som det hördes vid första kontakten - dock löste sig bilsituationen för mig ändå, så jag har inte faktiskt hyrt bil av dem och haft hunden i den. Men hör med dem, jag tror det borde gå bra!
(Och det är namnet till trots inte skrotbilar. ;) )

Tänkte precis föreslå Rent-a-wreck, det är inte skrotbilar utan vanliga bruksbilar. Till skillnad från t ex Avis, Hertz och Rent a Car som har splitternya bilar och därmed lägre tolerans.

Men vad ska man göra om man inte får tag på en hyrbil? Gå hem? Om du läser de första tre meningarna så står det "i värsta fall"…

Dessutom så tror jag att a) du märker ganska fort om du får allergi i bilen och b) att jag behöver inte ha hunden med mig för att det ska bli hundhår i bilen (kläderna har tillräckligt med hundhår). Så är du så känslig att du inte klarar av ett enda hundhår så är kanske inte hyrbil bästa valet.

Dessutom så tror jag att a) du märker ganska fort om du får allergi i bilen och b) att jag behöver inte ha hunden med mig för att det ska bli hundhår i bilen (kläderna har tillräckligt med hundhår). Så är du så känslig att du inte klarar av ett enda hundhår så är kanske inte hyrbil bästa valet.

Tro mig, att ha en hund i bilen går inte att dammsuga bort. Enstaka hundhår från kläder går att dammsuga bort. 30 minuter i bil och en hund har utsöndrat en vansinnig massa som kan vara otroligt farligt om man är allergisk.

Så det är helt OK att skita i regler och villkor om man VERKLIGEN ANSER SIG BEHÖVA skita regler och villkor? Nä, faktiskt inte. Går man med på villkoren har man accepterat dem och ska följa dem. För allas trivsel.

Har inte ni en liten hund? Kanske den kan sitta i en väska i passagerarens knä så slipper folk hetsa upp sig över att det kanske blir ett hundhår kvar i bilen.

Jo, en dvärgschnauzer. Men bara man nämner hund så är det tvärnej.
Han ligger i mitt knä med säkerhetsbälte och sele i vår bil. Annars när jag inte är med så ligger han på en fäll.

Ang. allergiker och hyrbilar.. Jag har hyrbil via jobbet minst en gång i månaden, ber alltid om "hundbil" eftersom hunden är med mig, dock är det exakt samma bilar som man får även om man inte ber om hundbil. Alla bilar jag hyrt hos Hertz som hundbil har även dom ett klistermärke med "ej rökning/ej husdjur" i sig. När jag har hyrt från Avis som inte har haft hundtillåtna bilar så har uthyrarna själva sagt att "Så länge du städar efter dig så att vi inte kan ser massa hundhår så "vet" vi ju inte att du har haft hund i bilen, päls kan ju komma med med kläderna och packning om man har husdjur hemma också". Så om man är väldigt allergisk ska man nog passa sig för hyrbilar.

Slarviga uthyrare, så får de inte göra.

Att de tar en normalbil är ju en sak, hyr man för husdjur så får de ju ozona bilen sedan (vilket gör prisökningen).

Fast det vet jag inte heller om dom är så noga med, jag har någon gång fått bilar där det är hundhår kvar från någon annan hund

Vi väntar på svar från en bilförsäljare som även hyr ut bilar, det kan gå att hyra en av deras bilar om vi betalar rekond+hyra.
Tur i oturen att vi har dvärgschnauzer som inte hårar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka