Gag vs pessoa

Flugskimmel

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad på dessa bett? Båda är hissbett och ger dubbla signaler. Vad är egentligen skillnaden på funktionen? Utseendet är ganska stor skillnad men vad jag förstår så ger de samma signaler. Hur är det egentligen?

Sv: Gag vs pessoa

Gaget ska hjälpa hästen att ta mer stöd av bettet och sänka huvudet (har jag hört någonstans, om jag miss rätt) därför är det bra på hästar som går med huvudet högt. Pessoat är ju som det är - hävstångseffekt tryck i både nacken och i gomen gör så att hästen "tvingas" ned med huvudet. Sedan har ju alla olika uppfattningar om vad betten gör och vad dom är bra för men personligen tycker jag att gaget är bättre - skarpt men inte alls lika skarpt som pessoat.

Sv: Gag vs pessoa

Pessoa har ingen som helst hävstångsverkan och gag fungerar mer uppresande än att de vill sänka huvet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ingått ett avtal med ett företag. I pappren jag skrev på anges en tid som avtalet skall gälla (1002 timmar). På ett möte...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: tanten
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 218
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka