Gag bettet!!

antiloop8

Trådstartare
Efter att ha läst en del om stångbett har jag nu beslutat mig för att börja rida med gag bett. Jag testade idag när vi longerade det gick kanon bra. Han har iof varit lika duktig med halsförlängare men varför inte testa att byta bett nångång?!
Jag fick detta tips av en mkt duktig barock ryttare som ansåg att det var ett av jordens sju underverk :)
Vad tycker ni om Gag bett??

även jag gillara gaget, förutsatt att det sitter på rätt häst naturligtvis..
men de e som allt annat, de som passar en passar inte alla! ;)

jag har bara ridigt på pessoa så jag har aldrig testat det vanliga gagbettet med rem igenom..

men jag tycker inte om det

Varför inte lösa problemet med din ridning istället? Funkar det inte med halsförlängaren längre eller? :smirk:

Ett gagbett är suveränt... som KORRIGERINGSBETT på starka hästar som gärna drar ner/fram huvudet, typ drar ur tygeln ur handen på ryttare. Alltså precis tvärtemot det du verkar vilja uppnå.

Lånar tråden lite.

Har ett gag-bett som jag inte riktigt vågat rida på eftersom jag är rädd att lära in några ovanor på mig och min häst. :angel:

Har du praktisk erfarenhet av Gag-bett på "starka" hästar?

Min pålle vill gärna pulla framåt/nedåt när det blir jobbigt för honom i bakkärran. Han har en skada i länden som är under behandling av Equiterapeut, och han säger att jag ska rida hästen som vanligt, att det är bra att jag fortsätter pressa när hästen säger ifrån, för det är då träningen ger mest effekt. Han menar att hästen i det läget "tvingas ur" sitt gamla, felaktiga, rörelsemönster.

Jag kan också säga att om jag fortsätter rida när han känns lite motsträvig och "knackig" så lossnar han efter en stund och blir mjuk.

Tror du på Gag-bettet i en sådan här situation? Jag tycker personligen inte om Pessoat, eftersom kommunikationen med hästen känns seg och oprecis.

mvh Jessica

Gag ska ju ridas med två tyglar, så du kan ju prova att bara använda gag-effekten just när den behövs och sedan rida på den vanliga tygeln.

Absolut! Och som den ovan sa så ska man ha två tyglar (många gör fel och har bara tygeln i sidstyckeringen), så då kan du ju välja effekt.

Jag har ridit med gag bettet nu...funkade jättebra faktiskt. Se bara till att inte vara hård i händerna :)

Tack för rådet. :) Jag har märkt när jag har ridit på det förut att det kan "stanna" lite väl länge i "upphissat" läge om man tar lite för mycket. Upplevde du det?

mvh Jessica

Nä det var faktiskt inga problem. Om man inte tar så "hårt" i det så blir det inte att det hissas upp så mkt o när det gör det så åker det ner direkt :)

Jag tycker personligen inte om dom,
Min pålle är väldigt stark och drara gärna tyglarna i handen när hon blir trött , Hon springer ju mer man tar i henne , och jag dum som jag var provade ett antal skarpare bett, men det enda som hände visst hon sprang inte lika mycket men hon blev endå okänsligare i handen och gapade. Hon knäppte gärna av i nacken och arbetade inte med ryggen.
Nu rider jag endast på två delat, tre delat eller stång.
Kan säga att visst drar hon i väg i bland, men det har bara lärt mig att rida på ett annat sätt,

Den dagen det går att stoppa en bil som rullat ut för ett stup den dagen går det att stoppa en häst genom att dra den i munen :devil:

angående att du använder inte några "starka" bett längre, bara tvådelat, tredelat och stångbett, vad anser du då som starkt?? :confused: :confused: :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 541
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 749
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur