Gaffelbandsskador

U

used

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av gaffelbandsskador?
Hur stora är chanserna att hästen blir återställd osv? Vill veta lite mer eftersom att jag blivit tillfrågad att träna en häst (i främst dressyr) som för en tid sedan drog på sig en gaffelbandsskada (då han gick som galoppör). Nu säger ägarna att han är helt frisk men jag undrar hur mycket man kan träna en häst med tidigare gaffelbandskada? Är riskerna stora att skadan kommer tillbaka?

Sv: Gaffelbandsskador

det beror på hästen.
har en nordsvensk valack i stallet som fick en gaffelband skada, han är alltid lite halt på de benet men går att rida om man lindar varje gång.
Beror på när hästen fick skadan det brukar ta 1-2år innan det är läkt sen kan ska man inte rida för tufft på dom heller.
Men rida dressyr i lättare klasser kommer att fungera utmärkt.
Håll bara koll så att det friska benet inte blir överbelastat.
Lycka till:)

Hej, min fd häst, som oxå tidigare varit gallopör fick gaffelbands skada. Han blev 100% återsälld, kunde både hoppas och tränas dressyr. Jag var dock noga med att hellere rida på hårt underlag än mjukt för att stärka benen.
Jag ser inga större problem, bara hästen fått tid att bli frisk och tid efter att bli stärkt- totalt kanske ett år?

Tack för svaren! Det glädjer mig att läsa att hoppet kanske inte är helt ute! Har själv väldigt dåliga erfarenheter av gaffelbandsskador!!
Hästen jag ev. ska börja träna skadade sig för ca ett år sedan så han borde ju ha hunnit bli rätt så återställd.

Liknande trådar

Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
640
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat