Gaffelbandsskada

Athletin

Trådstartare
Hej!

Jag har fått erbjudande om att börja rida på ett sto.

Halvblod, 19år tävlat rätt högt i dressyr tidigare.
Har även haft en gaffelbandsskada ett par år tidigare.
Efter det har hon gått i hagen eftersom ingen har velat låna eller köpa henne.

Jag vill gärna tävla lite lättare dressyrklasser och planen var att göra detta på min häst.
Tyvärr står han på vila med hälta och en oviss utgång.

Får väldigt knapp info av ägaren i fråga, men han sa att jag fick rida på henne om jag ville eftersom det inte skadade att hon fick röra lite på sej.

Så nu till mina funderingar.
är detta för riskabelt att göra?
Jag vet inte hur allvarlig skadan var.

behöver man ha någon speciell utrustning?
något speciellt att tänka på när man sätter igång en sånhär häst?

Alla tankar och tips är välkomna!

Mvh Arhletin

Sv: Gaffelbandsskada

Om gaffelbandet är läkt sedan några år borde den inte ha några problem ifrån det. Men har den stått så länge och dessutom är 19 år så får du räkna lång igångsättning för att börja stärka upp senorna genom träning. Skritta en månad kanske och lägg in några få travsteg per ridtur och se om hon blir varm eller öm i gaffelbandet? I förebyggande kan du kyla benet med vatten efter ridning och kanske ha henne lindad på natten?

En äldre häst som stått kan vara bra att kolla i munnen, och hitta en passande sadel. Inte säkert att dens gamla passar efter ett par års vila.
Om du sätter igång utan problem ett par månader och du har tänkt tävla senare kan det ju vara bra att kolla igenom hästen med massör eller ET.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 556
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 906
Senast: __sofia__
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästmänniskan Ska leta efter en ny medryttarhäst men tankarna bara snurrar i huvudet och jag känner mig smått uppgiven innan jag ens börjat. Hur...
2
Svar
20
· Visningar
3 309
Senast: Andrea1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka