gaffelbandsskada - rehabilitering/uppträning

Camilla_H

Trådstartare
Min häst har till 99% säkerhet en gaffelbandsskada i inre grenen på vänster bak. Varför jag inte är 100 % säker är för att UL gjordes lite tidigt och det inte gick att se ordentligt. Ska boka tid i morgon för nytt UL och veterinären kommer säkert att ge mig ett passande träningsschema för rehabilitering men jag tycker att det är bra att vara lite påläst innan oavsett om man träffar läkare eller veterinär - man kan ställa lite bättre frågor då.. :)

Jag har förstått att det generellt skett en viss förändring i behandling/rehab av gaffelbandsskador och skulle vilja höra vad det finns för olika idéer om detta.

Traditionellt så har man ställt hästarna på boxvila och successivt ökat mängden träning från typ 15 minuters skritt till efter normal ridning vilket då tagit upp till ett år.

Nu förstår jag att man mer gått ifrån detta, låter hästarna gå i hage och tränar lite mer men undviker de rörelser/belastningar som kan göra att skadan går upp igen.

Är det någon som har goda kunskaper om detta eller har en gaffelbandsskadad häst för tillfället och kan dela med sig om vad man idag anser är bra rehab för en gaffelbandsskada?

Sv: gaffelbandsskada - rehabilitering/uppträning

Alltså. jag har ingen expert erfarenhet av gaffelbandskador men min Ponny hade det förra året.
Min Ponny, Ascona, behövde aldrig stå på box vila utan fick gå i en sjukhage (vilket hon hoppade ur så hon fick gå i en vanliga hage eftersom då höll hon sig lugnare.)
Vi fick olika krämer som vi smörjde in på benet. Hon fick även laserbehandlingar, vilket hjälpte oerhört mycket! Det fick hon två/ggr veckan i säkert två månader, eller om det var två ggr/vecka i början av skadan och en gång/vecka senare, har inte exakt koll eftersom det var mamma som skötte det (går i skolan om dagarna)

När jag fick börja skritta igen fick jag skritta en kvart/dag i två månader (om jag minns rätt) Sedan var det bara att börja trava osv, eftersom hon blev friskförklarad . Dock bara någon dag efter friskförklarandet fick hon panik i en vattenmaskin (där de går i en skrittmaskin i vatten) Och fick stå i någon vecka till. (De på ATG förklarade det som om vi ramlade ordentligt med cykeln - hon hade svullna 'bölder' och ben, sår.)Detta skadade dock inte gaffelbandskadan som tur var!

Det tog inte ett helt år att få henne i normal kondition/ridning igen men efter olyckan i vatten maskinen och mugg/rasp period (detta hände också efter att hon var friskförklarad) Fick jag börja skritta henne igen efter 7 månader.

Hopaps det hjälpte dig lite i alla fall :)

Hoppas din Pålle blir frisk o kry igen! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Tack Bucas för att du tog dig tid och berättade om din ponny! Intressant att se hur snabbt det gick för din ponny att komma tillbaka.

Vad var det för krämer ni fick? Var möjligtvis en av dem Orudis gel? Det har jag fått nu och det är ju antiinflammatoriskt och ökar genomblödningen. Jag använder den på mig själv ibland och tycker att det ger resultat.

Min häst fick laser igår men jag har dock varken möjlighet eller råd att ge honom det en gång i veckan men någon gång per månad kanske går att få till (ET bor en bra bit bort).

Kan du också berätta mer om var skadan satt och hur svår den bedömdes vara? Hur fick hon den?

Tack för svar!

Hej, hästen jag tog hand om förut gick också med en gaffelbandsskada i höger framben då han gick som travhäst. Vet inte riktigt hur de behandlade från början första gången (skadan gick tyvärr upp när han kommit igång igen) eftersom jag inte tog hand om honom då. Men jag vet att han fick skadan i augusti det året, och jag började ta hand om honom i december samma år. Då red jag 3-4 dar i veckan mellan 30-60 min varje gång, och det fungerade bra.

Han fick några laserbehandlingar med bra resultat. Han var lindad inne på nätterna, och gick i sjukhage (som utökades med jämna mellanrum) de första månaderna (han var inte den som blev tokig av det så länge han hade mat va han nöjd och glad).

Andra gången skadan dök upp, fick han vila i nån vecka sen tyckte veterinären att det bara va bra om jag var ute och rörde på honom (i skritt naturligtvis). Va väldigt noga med att kyla efter varje tur. Red väldigt mycket dressyr med honom under de perioderna han var skadad, och han verkade inte alls ta skada av att få röra på sig, han va mindre tjock i benet efter att jag hade varit ute med honom.

Från början måste man självklart vara försiktig med vad man gör, ta promenader och pyssel brukar vara populärt, men efterhand kan man göra mer saker och rida längre utan att det gör något. Man får använda lite sunt förnuft :)

Är det en större skada?

Har ett konvalicentstall och gaffelbandsskador är vanligt hos hästar som kommer till oss. Beror på vilken typ av skada, hur pass allvarligt det är, hästens psyke mm hur rehab sett ut.

Generellt så bara boxvila hos oss så kort tid som möjligt (vid lättare skada ingen alls utan sjukhage) innan de går ut i en mindre hage för att slussas ut till lösdriften där de går tills de åker hem. Hållbarheten och risken för återfall har blivit mkt bättre sedan vi slutade med de långa boxvilorna som veterinärerna rekommenderade förr (menar inte en svårt skadad häst nu). Så så fort hästen fått klartecken från veterinären så åker de ut. När de gått ut på lösdriften så rör de sig så mycket att de sköter sina promenader själva tills det är dags att sakta men säkert sätta igång mer.

Det jag vill tipsa om är att låt det ta tid för det får man igen mångdubbelt i långa loppet. De lättast skadade vi fått in har det tagit mellan 8-12 månader innan de börjat träna ordentligt igen.

Hur de sätts igång har varierat mycket så kan inte ge så många tips utan se till att få ett schema av veterinären.

Vissa har fått medicin när det varit akut men undviker smärtstillande efter akuta fasen då hästarna gärna gör för mycket.

Blir hästen stressad av sjukhage och det mest akuta fasen är över så har vi släppt med dom andra. Större risk att de skara sig av att stressa runt i sjukhagen.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Intressant att du red en hel del dressyr på honom och att det gick bra.

Tack så jättemycket för dina erfarenheter! Intressant att höra från ett rehabstall.

Jag vet inte hur stor skadan är. På fredag ska jag till en privatklinik som har ett bättre UL och då får jag veta mer. Men jag misstänker att skadan inte är så mild... Det som gör att jag tror det är att han fortfarande ömmar rätt rejält över området, att det är en klar konturförändring som man ser med blotta ögat och att han fortfarande är halt i traven. Jag förväntar mig det värsta så blir jag glad om det är bättre.

Just nu så står han på box men får gå ut i minimal sjukhage (stor som en större box bara) medan jag mockar så att han får hälsa lite på kamrater och andas lite frisk luft. Bra för det mentala då han är väldigt flockberoende. Sen promeneras han 15 minuter per dag.

Jag masserar in Orudis dagligen, han kyls efter promenaden (ca 20 minuter) och sen lindas han med BoT, nu dygnet runt. Nu har den stora svullnaden i benet försvunnit så då syns svullnaden över själva skadeområdet tydligare.

Det vore bra om han snabbt får gå ut i sjukhage just för den mentala biten. Jag ser på honom att han tycker att det är enormt trist att stå inne. Han är ju 14 år så han blir inte så vild ute heller. :)

Att han är svullen eller öm behöver inte betyda att det är en större skada så håller tummarna.

Han kan inte gå i sjukhagen på dagarna om han tycker det är trist inne? Om den har vettig underlag och han inte springer omkring och rör sig för mkt där.

Jag har en häst som oxå står med en gaffelbandsskada i övre förgreningen h.b. Han blev skadad i juli och gick i vanlig hage varje dag i 3 månader. Efter det har jag kört honom ca 5dgr i veckan i skritt allt ifrån 15 min till en timma beroende på väder (typ halka mm) I oktober då jag skulle börja köra honom rekommenderade min E.T att jag skulle sätta på päronskor på båda bak för att öka hans tryck på strålen och få bättre blodtryck. Jag har masserat honom varje dag 2 ggr med DMSO + kylning efter körning. Vi provade att ta de första travstegen för en vecka sedan och han är helt halt fri lite stelhet är det men det är ju inte så konstigt. Så nu är vi pågång igen men vi tar det varsamt.(Den här skadan hade den dåvarande veterinären sagt att den var mkt svår läkt och den någonsin skulle läka)

Lycka till med din pålle!

Hej!

Min förra häst hade en gaffelbandsskada i ena frambenet. Jag fick uppgift på att minst tre månader skulle hon vila, troligtvis mer. Det enda dom sa man kunde göra var att i det akuta stadiet (precis när skadan blivit) ge cortison, och det hade vi redan gjort då pållan hade långtidsbehandling med cortison.

Nu tog vi bort lilla pållan i samma veva, eftersom gaffelbandsskadan inte var enda problemet hon hade och hon verkade tappat livslusten, så jag vet inte hur lång rehab det skulle varit. Hon fick iaf gå i hage oavsett, eftersom hon är lugnare där och hon inte led av det.

/ Lavinia

Tack Bucas för att du tog dig tid och berättade om din ponny! Intressant att se hur snabbt det gick för din ponny att komma tillbaka.

Vad var det för krämer ni fick? Var möjligtvis en av dem Orudis gel? Det har jag fått nu och det är ju antiinflammatoriskt och ökar genomblödningen. Jag använder den på mig själv ibland och tycker att det ger resultat.

Min häst fick laser igår men jag har dock varken möjlighet eller råd att ge honom det en gång i veckan men någon gång per månad kanske går att få till (ET bor en bra bit bort).

Kan du också berätta mer om var skadan satt och hur svår den bedömdes vara? Hur fick hon den?

Tack för svar!

Skadan satt på höger bakben, vid kotan ungefär. Hon blev rejält sarkad av min andra ponny. I början märkte vi inget, hon haltade inget var lite svullen, så vi lindade om nätterna och blev inte sämre, hon var ganska varm men tänkte väl egentligen inte så mycket på det. Försökte väl tänka att "äh, det är väl inte så farligt..." eftersom den ponnyn som sparkade henne fick någon månad innan gaffelbandskadan på den andra, fick en hovbensfraktur...
Vi skrittade henne någon vecka... Men allt kändes fel!.Vi red henne bara någon vecka efter själva slaget, för att se om svullnaden gick ner. Sedan började vi tydligt se hälta och hela benet svullnade upp...

Vet inte hur pass dåig/allvarlig skadan var.. Jag pratade inte med vetrinären, mamma skötte det. Var tvungen att hjälpa hästen att hålla balnsen eftersom hon fick så mycket lugnande, men kan kika i de gamla papprerna! ;)

Vet tyvärr inte vad medlet hette, men jag tror jag kan kolla upp det.. Har faktiskt kvar tuberna, ifall ifall. Det var faktiskt för människor med muskel skador, båda två om jag minns rätt.

Ja, det är verkligen äckligt dyrt med laser och självklart ville inte försäkringen ta något på det heller...:cool: Men det var verkligen bra att göra det.

Det är lugnt, jag ställer gärna upp! :) Ja, hon tog sig tillbaka hysat snabbt med tanke på de två tråkiga händelserna precis efter friskhetsförklaringen också. Nu har hon varit frisk i ett helt år utan en svullnad/hälta eller något som stör den vanliga dagen! (Fick börja skritta henne den 1:a januari 2008)

Lycka till med din pålle så den blir frick o kry igen! :D

Hej. Har haft en häst med gaffelbans skada som vi simtränade under konvalecensen. Efter samråd med veterinär lades ett program upp med simning, skrittmaskin o rullband i takt som skadan läkte. Har en annan häst som ska simmas efter en skada i hasen där försäkringsbolaget går in o ersätter,får ju ner kostnaden en del.. Lycka tillmed din häst.

*kl*
Tack alla ni som har ställt upp med era erfarenheter och små hejarop! Jätteroligt att människor är så hjälpsamma!

Jag har idag varit och ultraljudat med lite bättre utrustning och resultatet var en enorm lättnad! *puh!*

Visst är det en gaffelbandsskada men det är en krosskada från en spark och inte en uttänjnings-/sträckskada. Dessutom har den bara drabbat yttersta delen av senan så minst 95 % av senan är stark och frisk! Det som gör att han är halt och öm är en rejäl blödning mellan gaffelbandet och huden.

Så jag kan börja skritta uppsuttet 60 minuter redan i morgon och vet. trodde att vi är tillbaka i lättare träning om 14 dagar eller efter att blödningen lagt sig.

Suuuuupeeeersköööööööönt! :D

Grattis!

*10 tecken*

Liknande trådar

Hästvård Jag vill höra lite hur det har gått för era hästar som har haft gaffelbandsskada. Jag har ett 20-årigt halvblodssto som gjorde sig...
Svar
16
· Visningar
4 377
Senast: Evale
·
Trav "Nytt problem" för mig. :crazy: Jag har hållit på och utrett min 4-åring i några månader nu då det inte funkat för honom. Det här är...
2
Svar
39
· Visningar
7 492
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II