Väcker liv i denna gamla igen...
Nu har det gått tre månader och vi var på återbesök i dag.
Mycket av skadan är utläkt, men jag blev lite förvirrad av svaret jag fick av veterinären.
Jag undrade om jag skulle komma tillbaka igen, men det tyckte hon inte skulle behövas? Brukar man inte kolla gaffelband mer än 2 ggr under läkningsprocessen?
Min kollade jag varje månad tills vet tyckte att gaffelbandet såg ut att verkligen läka som det skulle, så jag var in med honom 6-7 gånger.
Hur sjutton ska jag veta när det ens går att försöka prova lite med honom?
Ultraljud är ju ett måste för att se hur gaffelbandet ser ut
Jag har läst mig till att det är när man kommer till 40-tempo man är väldigt nära den kritiska gränsen - stämmer det?
Han har gått i mindre hage och skrittat 30-45 min dagligen sedan vi hittade det då hon var lite diffus med instruktionerna och jag tolkade svaren i denna tråd som att rörelsen var bra för att inte gaffelbandet ska "stelna till".
Mindre hage hade jag aldrig min i, och visst han har sprungit i hagen ibland, men gaffelbandets läkning har hela tiden sett bra ut.
Enligt Rehab-programmet jag har ska jag fortsätta med att lägga in 5 min. trav 1 gång/vecka.
Har för mig att jag ökade så med min också
Vad tror ni som rehabiliterat några stycken?
Jag har ju inte direkt ökat på skritten utan hållt mig tillsamma hela tiden.
Ska jag fortsätta hålla mig till det hårda underlaget? Är det bäst att lägga in travpassen på hårt underlag också? Hur sjutton ser jag om han är på väg att få återfall?
Jag har hela tiden hållt mig till "absolut inte löst underlag", så jag har skrittat på både asfalt och normalt underlag, travat har jag bara gjort på det vanliga underlaget.
Angående återfall så har jag varit jättenoga med att känna och kolla värmen i benet ständigt och jämt, och jag tycker att jag känner hans ben såpass bra idag att jag direkt skulle kunna känna med fingrarna om han blev sämre
Utöver detta måste jag få ordning på hans problem i vänster bak nu så jag har tänkt mig en låååååång uppbyggnad även om han inte tappat alls mycket muskler.
Är det bäst att fortsätta 7 dagar i veckan?
Jag körde inte min 7 dgr i veckan när han kommit igång lite, utan jag hade honom i jättestor hage och körde 4 dgr i veckan.
Likadant har det varit med de passhästar jag haft med samma skada.
jag har tusen frågor men jag har aldrig haft nån sena/gaffelband tidigare...