Gaffelbandsskador?

Sv: Gaffelbandsskador?

Angående skoning och gaffelbandsskador då?

Rouge använder päronskor, i en forskningsrapport jag hittade refades till en annan rapport från USA är de använt Eggbar till allihop? Vilke enligt den rapporten jag läste inte skulle vara så bra heller.

Det jag känner är att jag absolut inte får låta tån sticka iväg på honom och att det är mycket viktigt att foten är plan.

Jag vet inte om det har med hans skada att göra eller av att hovis missat i skoningen, men han har av någon anledning blivit lite brant på utsidan vilket jag verkligen inte sett på någon utåttåad häst förr. det brukar ju vara utsidan som sticker när fötterna växer.

Hmm, :D

Jag har flärp på nästan alla mina hästar och ALLTID på unghästarna, det finns ju ingen bättre sko som tillåter hoven att växa och utvidgas som den ska. Men sen måste dom ju vara rätt verkade också och min hovis gör alltid sulan större än själva hoven.
Men du kanske menade flärp om dom redan har en gaffelbandsskada ?

Däremot ringskor ( ett nr större bak ) är ju bra under läkningen , kort tå fram , möjligen ringsko men risken att dom trampar av sig och då samtidigt vrider till senan är lite vansklig tycker jag.

Jag vet att det är travhäst ni pratar om och de har ju ett mycket större slitage än våra dressyrhästar, men min gamla dressyrvalack skadade gaffelbandet riktigt illa för snart två år sedan.
Han slet även av förstärkningsbandet och näst intill ytliga böjsenan. (framben)

Vet vill avliva men iom att jag är en envis sort så kämpade vi på, men hon gav honom prognos i bästa fall promenadhäst iom att han då var 17 år.

Vi skodde honom med classic roller och så kort tå det gick för överrullningens skulle under hela konvalecensen.

Han är idag helt återställd, men jag är supernoga med underlag och han får inte busa för mycket i hagen + inte gå i större hage när det är lerigt ute. Pga av hans ålder så ska han ju inte tävla mera, så iofs kan jag inte sia om hållbarhet.

Jag hade ett eget rehab program med grund av vets rehabprogram. Jag promenerade honom på hårt underlag de första veckorna mycket längre tid än vad som sades, korta promenader 4-6 ggr/dag.
När han gick i sjukhage de första 4 månaderna så vaktade jag honom dessa timmar så han inte började busa.

Jag är glad att jag inte har en så akut skada på honom, det skulle vara omöjligt för mig att promenera honom 6 ggr/dag när jag inte har semester. :o

Angående skoningen då, jag vill ha hans vanliga lätta järnsko nu när han äntligen fått en fungerande fot och verkligen vara supernoga vid skoningen. Men jag kanske tänker galet?

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men det känns som den här skadan också kan komma av att vi hade nonchalant hovis förut? (Märkligt då det är enda hovisen med rätt utbildning jag haft)

Detta rgnande gör att jag är livrädd när han slirar omkring i hagen men han verkar ta det lugnt och har hittills inte hoppat (förutom över en rabarb-blomma som låg över vägen i går).

Nu gick det inte längre med BoT-paddarna, de är alldeles för roliga så nu är de ordentligt säkrade med maskeringstejp också...

Jag förstår inte hur uppfinningsrik en vilande häst kan bli. :angel:

Väcker liv i denna gamla igen...

Nu har det gått tre månader och vi var på återbesök i dag.

Mycket av skadan är utläkt, men jag blev lite förvirrad av svaret jag fick av veterinären.

Jag undrade om jag skulle komma tillbaka igen, men det tyckte hon inte skulle behövas? Brukar man inte kolla gaffelband mer än 2 ggr under läkningsprocessen?

Hur sjutton ska jag veta när det ens går att försöka prova lite med honom?

Jag har läst mig till att det är när man kommer till 40-tempo man är väldigt nära den kritiska gränsen - stämmer det?

Han har gått i mindre hage och skrittat 30-45 min dagligen sedan vi hittade det då hon var lite diffus med instruktionerna och jag tolkade svaren i denna tråd som att rörelsen var bra för att inte gaffelbandet ska "stelna till".

Enligt Rehab-programmet jag har ska jag fortsätta med att lägga in 5 min. trav 1 gång/vecka.

Vad tror ni som rehabiliterat några stycken?

Jag har ju inte direkt ökat på skritten utan hållt mig tillsamma hela tiden.

Ska jag fortsätta hålla mig till det hårda underlaget? Är det bäst att lägga in travpassen på hårt underlag också? Hur sjutton ser jag om han är på väg att få återfall?

Utöver detta måste jag få ordning på hans problem i vänster bak nu så jag har tänkt mig en låååååång uppbyggnad även om han inte tappat alls mycket muskler.

Är det bäst att fortsätta 7 dagar i veckan?

jag har tusen frågor men jag har aldrig haft nån sena/gaffelband tidigare... :crazy:

Väcker liv i denna gamla igen...

Nu har det gått tre månader och vi var på återbesök i dag.

Mycket av skadan är utläkt, men jag blev lite förvirrad av svaret jag fick av veterinären.

Jag undrade om jag skulle komma tillbaka igen, men det tyckte hon inte skulle behövas? Brukar man inte kolla gaffelband mer än 2 ggr under läkningsprocessen?

Min kollade jag varje månad tills vet tyckte att gaffelbandet såg ut att verkligen läka som det skulle, så jag var in med honom 6-7 gånger.

Hur sjutton ska jag veta när det ens går att försöka prova lite med honom?

Ultraljud är ju ett måste för att se hur gaffelbandet ser ut

Jag har läst mig till att det är när man kommer till 40-tempo man är väldigt nära den kritiska gränsen - stämmer det?

Han har gått i mindre hage och skrittat 30-45 min dagligen sedan vi hittade det då hon var lite diffus med instruktionerna och jag tolkade svaren i denna tråd som att rörelsen var bra för att inte gaffelbandet ska "stelna till".

Mindre hage hade jag aldrig min i, och visst han har sprungit i hagen ibland, men gaffelbandets läkning har hela tiden sett bra ut.

Enligt Rehab-programmet jag har ska jag fortsätta med att lägga in 5 min. trav 1 gång/vecka.

Har för mig att jag ökade så med min också

Vad tror ni som rehabiliterat några stycken?

Jag har ju inte direkt ökat på skritten utan hållt mig tillsamma hela tiden.

Ska jag fortsätta hålla mig till det hårda underlaget? Är det bäst att lägga in travpassen på hårt underlag också? Hur sjutton ser jag om han är på väg att få återfall?

Jag har hela tiden hållt mig till "absolut inte löst underlag", så jag har skrittat på både asfalt och normalt underlag, travat har jag bara gjort på det vanliga underlaget.
Angående återfall så har jag varit jättenoga med att känna och kolla värmen i benet ständigt och jämt, och jag tycker att jag känner hans ben såpass bra idag att jag direkt skulle kunna känna med fingrarna om han blev sämre :p

Utöver detta måste jag få ordning på hans problem i vänster bak nu så jag har tänkt mig en låååååång uppbyggnad även om han inte tappat alls mycket muskler.

Är det bäst att fortsätta 7 dagar i veckan?

Jag körde inte min 7 dgr i veckan när han kommit igång lite, utan jag hade honom i jättestor hage och körde 4 dgr i veckan.
Likadant har det varit med de passhästar jag haft med samma skada.

jag har tusen frågor men jag har aldrig haft nån sena/gaffelband tidigare... :crazy:

Jag måste rekommendera Magnet-vaddstycken, om du inte redan använder såna. Verkligen jättebra på sådana här skador! Har hjälpt min kuse väldigt mycket.

Jag är alldeles för okunnig på det där med polerna och så för att kunna handla ett par magnetpaddar ens. Visserligen skulle jag väl kunna lära mig men...

...jag är heller inte riktigt övertygad om att de är bättre än BoT.

Plus en sak som jag skrev högre upp i tråden - på sommaren gick det ju finfint att tejpa (då snackar vi mycket och bred tejp) och låta de sitta på i 4-5 dagar om det inte regnade. Nu är det ju ett måste att plocka på och av när det ska travas också och är höst.

Däremot kan jag lite annat hokuspokus och mina BoT är bra.

Blev din häst helt återställd?

Min ET håller på med magnetterapi, så det är därifrån jag fått hjälp och rekommendationer om hur de ska användas. Jag har många BoT-produkter också, men de dagar han hade dem i början av konvalecensen så var han aldrig så fin i benet som med magneterna. Inte lika för alla såklart :)

Min häst är helt återställd :) Ultraljudade igen i somras, över ett år sen han fck skadan, och gaffelbandet var otroligt tätt och fint tyckte vet, han kunde knappt se att han varit skadad.

Vilken typ av gaffelbandsskada hade din?

Min har ju aldrig varit tjock i benet men han var faktiskt lite varm i benet våren 2008, alltså över ett år innan skadan hittades. det gick dock över.

Jag ska ringa en annan vet. och konsultera lite mer i dag. Synd att jag inte vet hur länge han gått med akut skada men minst 4 månader.

Min hade en riktigt ordentlig skada, stora håligheter i strukturen.
Vet trodde aldrig att det skulle läka så bra som det gjorde.
Skadan satt på insidan nedre fästet på ett framben, idag syns bara ärrvävnad, annars är han helt torr i benet.

Hur långt har ni kommit i uppträningen? Hur gammal var han när det hände? Startad tidigare? Startar igen?

Syntes skadan "utifrån" när den var akut?

Jag känner fortfarande att veterinären mest babblade om att det var så dyrt för mig att lysa senan, men vad då? Vad kostar det att HA häst då?

Du skrev att du gick ner till 4 ggr i veckan när du började sätta igång honom? Menar du när du kunde börja träna "som vanligt" eller när du började trava?

En kompis till mig hade en riktigt bra häst som vann 3 V75-lopp i början av förra året, vid sista segern small djupa böjsenan på ett bakben. Den kvalade i augusti men tyvärr verkar det som att rehabiliteringen inte riktigt funkade på denna då muskeln till samma sena i princip hade gått av strax efter kvalet.

Senast ändrad:

Hur långt har ni kommit i uppträningen?
Han är i full gång, gick jobb på banan senast förra veckan, körde 1.25. Brukar inte träna så mkt fortare än så med mina.
Hur gammal var han när det hände?
Han var 7 år
Startad tidigare?
Gjort 32 starter innan
Startar igen?
Inte startad, men fullt i träning sedan i somras. Kommer (om allt går bra... peppar peppar) starta till våren igen eftersom han absolut inte kan gå på hakar.
Syntes skadan "utifrån" när den var akut?
Ja, han var riktigt tjock i benet och väldigt varm.

Jag känner fortfarande att veterinären mest babblade om att det var så dyrt för mig att lysa senan, men vad då? Vad kostar det att HA häst då?

Ja, jag menar det. Det är ju dyrare att senare märka att man tränat på för fort, då tar det ju ÄNNU längre tid.

Du skrev att du gick ner till 4 ggr i veckan när du började sätta igång honom? Menar du när du kunde börja träna "som vanligt" eller när du började trava?

Jag gjorde det när jag travade i en halvtimme ungefär. Innan det så körde jag också varje dag. Kyler också hans ben 20 min efter all motion.

En kompis till mig hade en riktigt bra häst som vann 3 V75-lopp i början av förra året, vid sista segern small djupa böjsenan på ett bakben. Den kvalade i augusti men tyvärr verkar det som att rehabiliteringen inte riktigt funkade på denna då muskeln till samma sena i princip hade gått av strax efter kvalet.

Alla som jag känner till som pajat igen anser jag är igångsatta alldeles för fort.

tiotiotiotio

Jätteintressant.

Jag har ju en yngre häst (4 år) som troligen fått sin skada av felbelastning så jag vet att jag har en lång väg tillbaka om det över huvud taget går. Han var kvalklar när det hände.

Jätteintressant.

Jag har ju en yngre häst (4 år) som troligen fått sin skada av felbelastning så jag vet att jag har en lång väg tillbaka om det över huvud taget går. Han var kvalklar när det hände.

Läste i början av tråden, såg att det antagligen var hovslagaren som missat lite. Min hovis har varit jätteduktig med min, som är väldigt svårverkad pga att han är skev i benställningen. Jag har alltid breda järnskor på honom, men det är jättemånga som tipsat mig om ringsko, att det skulle ge ett bra stöd. Men jag känner att det skulle bromsa så mycket när han springer? Eller tänker jag fel? Kör på som vanligt iaf, man ska väl gå på sin magkänsla :)

Jag är livrädd för att låsa trakten på min då han har lätt för att bli balltrång.

Liten uppdatering:

Efter andra trav-tillfället drog han av sig en sko i hagen, fick värme i kota, kronrand och hov. Jag blev så klart livrädd och trodde att han dragit upp gaffelbandet igen.

In med honom i mindre hage med fastare underlag igen och skritta vidare.
Tycker han är lite framhalt men lurar på det där med att värmen går ända ner i hoven - det stämmer väl inte med gaffelband? han är även "galligare" i kronranden än i kotan.

I dag har vi varit hos osteopaten - han verkade tycka att jag inte skulle vara orolig utan bara följa rehabiliteringsschemat och givetvis kolla honom igen.

Han kände ingen ärrvävnad alls - jag undrade om den kändes trådig och han sa att den till och med kunde kännas lika stum som ett plåtskåp. :eek: (Det stod ett i ett hörn, därav liknelsen)

Värmen trodde han kom av att han slet av sig skon och vred till benet.

Hoppas...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?