Gaffelbandsskada och BOT

bollen__

Trådstartare
Har sökt lite här på forumet men egentligen inte hittat något riktigt svar tror jag. Åsikterna verkar gå i sär.

Hur är det med BOT på gaffelbandsskador? Funderar om jag ska köpa till pålle men om det är farligt med BOT på vill jag naturligtvis inte göra det.

Vad har ni för erfarenheter kring detta? Är det bättre med en vanlig padd?

Måste man ha BOT på det friska benet också eller kan man ha vanlig padd där?

Sv: Gaffelbandsskada och BOT

Hej!

Mitt tips är att lägga skumvadd som du kan ta från gamla sittdynor el liknande. Jag har haft en hel del hästar med den här sortens skada och har alltid använd det. När hästen rör på sig så blir det masserande effekt. Det var en veterinär som tipsade mig om detta. För mig har det funkat bra jag har haft dom bandagerade hela dagen då dom gått ute och på natten får dom stå utan.

vi har BoT på våra. vi kyler även i omgångar.. samt blistrar.
båda benen lindade oftast.

Okej! Det är alltså inte farligt?

Jag har inga BOT nu men tänkte köpa om det kunde hjälpa pålle. Undrade om man bara kunde ha på ett ben och vanlig padd på den andra för då har jag bara behövt köpa en!

Hej! När våran stod med skada på gaffelbandet hö.fram så köpte jag b o t paddarna med kardborrefäste. Vet inte om det hjälpte skadan eller ej. Frågade 2 olika veterinärer, på atg sa dom att det inte hade ngn betydelse och den andra vet. tyckte att jag kunde ha honom lindad med b o t . Tycker själv att du kan ha b o t på benet som är skadat och vanlig padd på det friska.

Tack! Då ska jag nog inhandla såna. Känns skönt att få svar av någon som frågat vet. !! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 460
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka