Hej!
Ni som har/haft hästar med gaffelbandsskada, hurdan behandling har era hästar fått? Hur har det gått för era hästar?
En av mina hästar har en gaffelbandsskada i ett bakben och har blivit ordinerad vila och medicin "metacam?"
Har även hört att laserbehandling ska kunna hjälpa och "chockvågsbehandling"? Någon som hört något om detta?
[/QUOTE
Mitt ponnysto fick en gaffelbadsskada i samdand m hoppning förra sommaren då hon var 19 år. Senor, ligament o liknande är betydligt mkt mer svårläkt på äldre hästar än på yngre, så jag var inte säker på att hon skulle bli fullt återställd.
Hon fick vila i hage (lugn o cool dam som visserligen gärna springer fort med pilot på ryggen, men varför i hagen? Näää, där ska man ju beta...) i två månader o käkade Butta i tio dagar. Varvade med kylning vid intag o lindade sedan stallbandage på nätterna. Hältan var borta redan efter ett par veckor, men hon fick iaf vila sina två månader i hage.
Sedan satte jag igång henne försiktigt, endast skritt (först 15 min per dag o ökade under en månads tid upp det till 40 min 3-4 ggr i veckan. Har inte tid att rida henne mer någonsin p g a jobb o andra hästar) i tre månader o sedan började jag succesivt jogga igång henne. Har funkat kanon, och nu de senaste sex månaderna har hon varit så fullt igång man kan önska av en 20- åring. Hoppade t o m lite i somras, men vrickade andra framfoten i samband m hoppning, o nu har jag pensionerat henne från hinder (trist, för det är en riktigt duktig hoppponny som verkligen älskar att hoppa). I fortsättningen blir det promenadridning varvat med lite dressyr.
Gaffelbandet har dock, peppar, peppar inte orsakat några mer problem, och i dag är hon inte ens ansvälld om hon stått inne på natten utan lindor.
Så, hygglig prognos säger jag, helt lekmannamässigt. Att senskador o liknande inte är att leka med är ju självklart, o en lugn o planerad igångsättning tror jag är A o O: