Gaffelbandsskada och behandling

T

Temlan

Hej!

Ni som har/haft hästar med gaffelbandsskada, hurdan behandling har era hästar fått? Hur har det gått för era hästar?
En av mina hästar har en gaffelbandsskada i ett bakben och har blivit ordinerad vila och medicin "metacam?"
Har även hört att laserbehandling ska kunna hjälpa och "chockvågsbehandling"? Någon som hört något om detta? :confused:

Sv: Gaffelbandsskada och behandling

Hej. Har också en häst med gaffelbandsskada i ett bakben.
Han blev rekomenderad vila & bete.
Så i sommar har han gått på bete med vissa nätter inne pga att han ligger mycket och denna sommar har varit minst sagt blöt.
Han har fått laserbehandling och akupunktur. Läkningsprocessen verkar gå framåt, men det är en lång väg kvar.
I veckan ska vi till vet för ultraljud (nervös).
Beroende på skadans grad är det vila 6 - 12 månader.
Hoppas hästen din blir bra igen.

Har ett sto som har haft en gaffelbandsskada. Blev ordinerad vila i ca 4 mån,men lät henne slappa i hagen i över ett år för att verkligen låta det läka ut ordentligt. Det var många år sedan och hon har aldrig besvärats av det igen och hon rids än idag fullt ut.
Prognosen är oftast god, bara låt din häst få den tid som den behöver och gärna lite till för att den helt ska vara utläkt och stärkt igen.
Lycka till!!

Min Vision fick en gaffelbandsskada i hagen (han halkade i full galopp) år 2000. Han ultraljudades och fick sen zinkaband och quadrisol (smärtstillande och antiinflammatoriskt) i en vecka. Sedan var det absolut boxvila i 4 veckor och nytt UL. Efter det var det fortsatt boxvila men nu med promenader på FAST underlag i ännu en månad. Efter det så var det hagvila i ännu än en månad och sen sattes han igång försiktigt.

I hans fall var gaffelbandet kraftigt övertänjt och av det skadat, men INTE av tack och lov.

Min valack hade en gaffelbandsskada förra hösten/vintern, han var knappt halt (typ 1grad) av den men upptäcktes på ultraljud. Han fick order om att ta det lugnt i hagen (fick gå själv) och skritta på hårt underlag, till en början 10 minuter om dagen och allteftersom mer och mer upp till 30min. Den läkte på ca 3 månader.

Viktigast vad jag har förstått är att hästen ska gå på hårt underlag och att den inte får halka eller snubbla omkring.

Temlan skrev:
Hej!

Ni som har/haft hästar med gaffelbandsskada, hurdan behandling har era hästar fått? Hur har det gått för era hästar?
En av mina hästar har en gaffelbandsskada i ett bakben och har blivit ordinerad vila och medicin "metacam?"
Har även hört att laserbehandling ska kunna hjälpa och "chockvågsbehandling"? Någon som hört något om detta? :confused:[/QUOTE

Mitt ponnysto fick en gaffelbadsskada i samdand m hoppning förra sommaren då hon var 19 år. Senor, ligament o liknande är betydligt mkt mer svårläkt på äldre hästar än på yngre, så jag var inte säker på att hon skulle bli fullt återställd.

Hon fick vila i hage (lugn o cool dam som visserligen gärna springer fort med pilot på ryggen, men varför i hagen? Näää, där ska man ju beta...) i två månader o käkade Butta i tio dagar. Varvade med kylning vid intag o lindade sedan stallbandage på nätterna. Hältan var borta redan efter ett par veckor, men hon fick iaf vila sina två månader i hage.

Sedan satte jag igång henne försiktigt, endast skritt (först 15 min per dag o ökade under en månads tid upp det till 40 min 3-4 ggr i veckan. Har inte tid att rida henne mer någonsin p g a jobb o andra hästar) i tre månader o sedan började jag succesivt jogga igång henne. Har funkat kanon, och nu de senaste sex månaderna har hon varit så fullt igång man kan önska av en 20- åring. Hoppade t o m lite i somras, men vrickade andra framfoten i samband m hoppning, o nu har jag pensionerat henne från hinder (trist, för det är en riktigt duktig hoppponny som verkligen älskar att hoppa). I fortsättningen blir det promenadridning varvat med lite dressyr.

Gaffelbandet har dock, peppar, peppar inte orsakat några mer problem, och i dag är hon inte ens ansvälld om hon stått inne på natten utan lindor.

Så, hygglig prognos säger jag, helt lekmannamässigt. Att senskador o liknande inte är att leka med är ju självklart, o en lugn o planerad igångsättning tror jag är A o O:

Min häst blev sparkad på gaffelbande i somras. Jättesvullen och mycket halt.
Han fick butta och stå i liten hage 3 veckor, sedan butta igen och lite större hage i 4 veckor.
Det tog 6 veckor innan han var ohalt. Han har skrittats hela tiden. Efter åtta veckor finns bara en liten stelhet kvar och han skrittar och travar. Förhoppningen är att han ska kunna börja sättas igång mer seriöst nu cirka 11 veckor efter skadan.
Vetrinärerna sa till mig att skadan ska läkas under rörelse, men lugn rörelse.
Förhoppningsvis blir han snart helt återställd.

Min valack hade en gaffelbandsskada som läkte på ungefär 6 månader. Det enda som syns nu är en liten bula alldeles under knät på insidan.

Min häst fick bara gå i hagen i sex månader. Dessutom har han spatt i båda bak så han var tvungen att få röra sig.

MEN! De kan bli bra, han blev till och med bättre än innan... tävlas i distans på hög nivå.

Tycker verkligen att du ska kolla honom med veterinär INNAN du sätter igång igen. För det vore synd om ni får börja om.

Så ha bara stort tålamod så blir även din pärla frisk!
:bump:

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
669
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden