gaffelbandskada

M

marijke p

Vårt 9-åriga hoppsto halkade i våras och blev då halt. Efter massor av röntgen och bedövning då inget syntes och hältan kvarstod, fick vi i augusti åka på scint som visade en skada på övre gaffelbandsfästet hö bak.:cry::cry:
Opererade då i skara med farciotomi på tre ställen(för att öka genomblödningen och skapa läkning). Därefter 4 veckor på box och sedan 4 veckor med 10 min skritt om dagen. Nu när vi kommit så långt, är hon fortfarande halt i trav och vi vill så gärna få henne frisk igen! Så hjälp oss du som sett eller äger en häst med gaffelbands problem. Vad gjorde ni för att komma till rätta med detta? Behöver alla förslag och tips jag kan få!!! :confused::confused:

Sv: gaffelbandskada

Jag har en som haft en skada på mediala grenen till gaffelbandet och ytliga böjsenan på ena bakbenet.
Det blev helt bra men tog nästan ett år innan han var igång igen.
Han behandlades bara med antiinfl akut och CO2 laser för att få bort vätskan och få igång läkningen.

Sedan var det skritt, skritt, skritt och skritt på fasta underlag i månader.

Det kan vara en bra ide att ultraljuda skadan regelbundet för att följa läkningen. Det finns ju även en del andra behandlingar att sätta in, stamcellstransplantation och chockwave tex. Har dock inte provat någon av dessa själv.
Prognosen brukar vara god men det tar tid.
Tillföra värme (linda tex nätter) ökar genomblödningen och kan hjälpa läkningen.

är inte så bra på sånt där, men vet flera senor som har fått väldigt bra resultat med back on track... kanske värt att pröva?

Min ena häst fick en gaffelbandskada för ca 2 veckor sedan.. åkte in till skara och dom såg med UL och han hade en kraftig gaffelband skada, kotskidan och ringbandet var också skadat. Han har stått på boxvila i en vecka och ute i sjukhage nu i två veckor.. ska tillbax med honom om en vecka så får man se vad dom säger..

Var också till skara i våras med min polla, hon hade inte samma skada som din. Hon har en skada på djupaböjsenans förstärkningsband vfram.
Har det senaste halvåret provat alla metoder jag kan komma på och det senaste är laserbehandling och magnetiska paddar. Detta är det enda som jag känner har gett resultat. Laserbehandling är en bra metod som hjälper kroppen till självläkning.
Jag körde hela hösten med Back on Track på min häst, hon stod med BOT hela nätterna men jag tyckte inte att effekten var så bra som jag hade hoppats. Min ET/ kiropraktor rekomenderade istället att jag skulle testa magnetiska paddar, dessa ökar blodcirkulationen mycket effektivt. Jag köpte ett par (de kostar ungefär som BOT) och jag tycker att de har en MYCKET bättre effekt än BOT tycker jag.
Men skador av den här typen tar tid...tyvärr, det är bara att ha tålamod.
TS Skicka mig ett PM om du vill veta mer om laser eller magnetiska paddar.

Tusen tack alla som kommit med tips om hur vi skall kunna hjälpa vår älskling:idea:
BOT kör vi med om nätterna ska kolla om jag kan få tag i magnetpaddar oxså.
Har börjat ha henne med som handhäst när jag rider min andra häst och det funkar faktiskt bra.
Vad det gäller laser och stötvåg så avråder vår vet efterson hon är farcoitomerad och därmed bör ha bra genomblödning redan.
Ska höra med henne om stamcells inplantat, vet någon vart det görs?
Annar är det skönt att höra att dom ändå kan komma tillbaka och bli bra, det har ju ändå gått 7 månader nu.
Kom gärna med flera inlägg jag är så tacksam:bow:

Magnetpaddar hittar du på www.magnethealth.se. Jag tror inte att de säljs i butik.
Du ska kanske rådfråga vet innan du köper dom och kolla vad dom säger först, de har ganska kraftig effekt.
Lycka Till

Jag tog bort min häst förra onsdagen på grund av skada på gaffelbandens övre fästen, också i höger bak. Så jag har bara dåliga erfarenheter av gaffelbandsskador :(

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 309
Senast: Lejd
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V