gaffelbandskada..

D

davidia

nån som haft en häst med gaffelbandskada?nån som blivit bra efteråt eller nån som inte blivit frisk?vill ha fakta om det då jag har en häst här hemma med den skadan.

Sv: gaffelbandskada..

Någongång har det hänt att vi fått en häst med den diagnosen.
Hästen behöver vila,vila, vila. MEN lagom motion. Dev den behöver röra på sig inte bara gå i hage.
Annars gör man inte så mycket mer. Kan blistra om man vill, ge laser eller massage.
gulan

Använd gärna sökfunktionen och se om du hittar det du söker i gamla trådar, hittar du inte det du söker så återkom så ska jag försöka hjälpa till.

jag har letat på google men får bara upp travhästar som fått det,ingen speciell information.

Du får använda sökfunktionen här på Bukes hästvårdsforum, det finns många trådar om ditt problem. Gör det först och återkom, det blir så tröttsamt att svara på samma frågor om och om igen.

Hej! Min kompis häst fick detta för ett år (?) sedan...kommer inte riktigt ihåg exakt när det var...

Han har i varjefall blivit bra och de är i gång och hoppar nu :)

Våran travhäst fick en lätt gaffelbandsskada i November ungefär hos travtränaren som hon stod hos. Enligt tränaren så "hade hon haft gaffelbandsskadan hela tiden men inte visat det förrens nu". Mycket dumt sagt av honom, tycker jag. Han hade haft hästen hela sommaren och varför märkte han inget förrens då? Vi fick ta in och röntga hästen på Jägersro sen var det bara för henne att vila. Men tränaren ville ha kvar hästen "för han tyckte om henne så mycket" men både jag och ägaren till hästen var imot detta. Varför skulle hon inte kunna komma hem och vila? Att betala 10000 kr i månaden för att hon ska stå hos en tränare och vila är lite väl mycket. Det har inte alla råd till! Så vi tog hem hästen så hon fick vila. Enligt tränaren skulle hon stå inne i boxvila i hela tre månader sedan skulle vi åka till Jägersro och röntga igen. Hon skulle gå ut och gå en liten runda på 20 minuter på morgonen och på kvällen, resten skulle hon bara stå där i boxen. Detta tyckte jag var helt vansinnigt. Vår häst som hade fötts att gå i lösdrift året om skulle nu stå i en box hela dagarna.. Så vi ringde till veterinären och frågade om det var okej att hon fick gå i en hage trotts att hon hade lite ont i benet. Veterinären tyckte det var en god ide och han förstod knappt vad tränaren hade fått ideén från. Hästen blev överlycklig att gå ute i hagen.

Nu har dem här 3 månaderna gått och lite till. Vi ringde till veterinären och frågade om vi skulle ta in hästen för att röntgas igen. Men veterinären tyckte att vi skulle slippa eftersom han trodde att hon var helt återställd för att hon hade tagit det så lugnt.

Men jag vet inte riktigt om hon är återställd. Hon är alltid stel i bakbenen (hon fick gaffelbandsskadan på det vänstra bakbenet) innan man har hunnit värma upp, hon tar extra höga steg med dem ibland. Men sedan när man har värmt upp så är hon mjuk och smidig igen. Så var hon inte alls innan. Så jag vet inte riktigt vad det kan bero på.

Jag tycker fortfarande att vi ska ta in och röntga henne. För säkerhetsskull :)

Våran travhäst fick en lätt gaffelbandsskada i November ungefär hos travtränaren som hon stod hos. Enligt tränaren så "hade hon haft gaffelbandsskadan hela tiden men inte visat det förrens nu". Mycket dumt sagt av honom, tycker jag. Han hade haft hästen hela sommaren och varför märkte han inget förrens då? Vi fick ta in och röntga hästen på Jägersro sen var det bara för henne att vila. Men tränaren ville ha kvar hästen "för han tyckte om henne så mycket" men både jag och ägaren till hästen var imot detta. Varför skulle hon inte kunna komma hem och vila? Att betala 10000 kr i månaden för att hon ska stå hos en tränare och vila är lite väl mycket. Det har inte alla råd till! Så vi tog hem hästen så hon fick vila. Enligt tränaren skulle hon stå inne i boxvila i hela tre månader sedan skulle vi åka till Jägersro och röntga igen. Hon skulle gå ut och gå en liten runda på 20 minuter på morgonen och på kvällen, resten skulle hon bara stå där i boxen. Detta tyckte jag var helt vansinnigt. Vår häst som hade fötts att gå i lösdrift året om skulle nu stå i en box hela dagarna.. Så vi ringde till veterinären och frågade om det var okej att hon fick gå i en hage trotts att hon hade lite ont i benet. Veterinären tyckte det var en god ide och han förstod knappt vad tränaren hade fått ideén från. Hästen blev överlycklig att gå ute i hagen.

Nu har dem här 3 månaderna gått och lite till. Vi ringde till veterinären och frågade om vi skulle ta in hästen för att röntgas igen. Men veterinären tyckte att vi skulle slippa eftersom han trodde att hon var helt återställd för att hon hade tagit det så lugnt.

Men jag vet inte riktigt om hon är återställd. Hon är alltid stel i bakbenen (hon fick gaffelbandsskadan på det vänstra bakbenet) innan man har hunnit värma upp, hon tar extra höga steg med dem ibland. Men sedan när man har värmt upp så är hon mjuk och smidig igen. Så var hon inte alls innan. Så jag vet inte riktigt vad det kan bero på.

Jag tycker fortfarande att vi ska ta in och röntga henne. För säkerhetsskull :)

min häst fick skadan på båda bakbenen så det är ju inte säkert att han blir ridbar igen.det blev en rätt svår skada.såg inte bra ut på ultraljudet, men ska börja skritta honom 10 minuter varje dag om ca 10 dagar.sen om 4 månader så får jag börja rida i skritt ca 10 minuter per dag om han orkar och inte har ont.får även gå i större hage än rasthagen om ca 4 månader.ska även vara lindad ett tag till framöver sen måste han ha benskydd när man rider honom.detta hände också i november.hoppas bara att han håller gnistan uppe och att han blir bättre!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka