Gaffelbandskada

grodanboll

Trådstartare
Hej.

Är det någon här som har koll på hur lång tid man får räkna med innan man kan rida en häst i alla gångarter efter en gaffelbandskada? Hon har vilat i fyra, snart fem månader och ska sättas igång igen

Sv: Gaffelbandskada

Har den vilat helt, eller hållits igång i skritt? Behandlad?

Min skadade sig i mitten av juli, promenerades och skrittades på asfalt hela sommaren och hösten, la till korta travsträckor på hårt underlag i mitten av september. Började galoppera så smått i november och började hoppa (lågt) i januari.

Behandlad i 4 veckor med shock-wave och laser i kombination, samt ACP-behandling.

Vi har gått en del i skog och på bana samt töltat några steg.. utan ryttare.. nu är tanken att hon ska ridas 1 gång i veckan i max tio minuter både med o utan ryttare och med back on track skydd

1 gång i veckan? Varför det? Det verkar konstigt? Då kommer ni ju aldrig i gång.. efter den tiden borde det i princip vara läkt, beroende på hur allvarlig skadan var.

Hur ser det ut nu? Har du varit inne och lyst gaffelbandet nyligen? Vart sitter skadan? Bak eller fram?

1 gång i veckan? Varför det? Det verkar konstigt? Då kommer ni ju aldrig i gång.. efter den tiden borde det i princip vara läkt, beroende på hur allvarlig skadan var.

Hur ser det ut nu? Har du varit inne och lyst gaffelbandet nyligen? Vart sitter skadan? Bak eller fram?

Ber om ursäkt för sent svar.. skadan satt fram. Hon rids nästan fullt ut nu.. Har fortfarande inte börjat galoppera. Men det är mest för att jag försöker få en gångart åt gången ren.. Hon är väldigt passtaktig och har svårt för traven med ryttare

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama