Slutet på okt -14 blev min idag 9-åriga dressyrvalack (köptes avställd sept -13 och som en chansning) diagnostiserad med en skada i gaffelbandsfästet.
Det hela är egentligen en lång historia (som började i slutet på januari -14) med en massa turer till klinik (först diagnostiserad med kissing spines och igångsatt enligt schema + lång metacam kur två gånger utan lycka). Först efter ett byte av klink och till en veterinär som är välkänt duktig på rygghästar hittades skadan i gaffelbandet.
Denna veterinär trodde att det fortfarande var KSen som spökade när han först såg hästen vid longering. Vid böjprov visade dock min häst en kraftig reaktion (redan vid själva böjningen av det skadade frambenet). Benet ultraljudades och skadan hittades. Veterinären trodde att han gått med denna skada länge och därmed felbelastat och fått ont i ryggen. Veterinären menade nu på att får vi ordning på benet så kommer troligtvis inte ryggen var något problem även om han ser "förjäklig" ut där. Prognosen såg nu lite bättre ut iom att skadan på gaffelbandet hittades. Han blev vid detta besök sprutad i rygg, gaffelbandsfäste och hovled. Ordinerad vila men fick gå i hage efter en dags boxvila.
Vi var sedan på återbesök två veckor senare och då gjordes första behandlingen med shockwave. Vi fick även börja skritta honom. Under två månader så skrittade vi 45-60 min och var på ytterligare 2 återbesök, men bara en till behandling med shockwave behövdes då han svarade bra på behandlingen.
1 januari i år fick vi börja trava, först 2 min och sedan öka traven med 2 min per vecka. Vi var på ytterligare återbesök och allt såg bra ut så vi kunde börja lägga till galopp i slutet på februari. Efter detta har vi varit på ett antal återbesök till och nu har han varit i "full" träning sedan i mitten av sommaren.
Jag har tvivlat många gånger under denna långa resa då han kan vara sjövild i hagen och har inte varit den lättaste att rida framför allt under rehaben då det rör sig mycket i huvudet på honom och han är väldigt reaktiv.
Förhoppningsvis kommer han nu hålla och kunna prestera på dressyrbanan i framtiden