Gaffelbands skada bakben

service

Trådstartare
Vad var omfattningen på skadan?
Var hästen halt och hur länge?
Hur såg er konvalescens ut?
Hur länge?
Något ni gjorde förutom vila?

Och kom hästen tillbaka till samma typ av arbete som innan?

Vad var omfattningen på skadan?
Var hästen halt och hur länge?
Hur såg er konvalescens ut?
Hur länge?
Något ni gjorde förutom vila?

Och kom hästen tillbaka till samma typ av arbete som innan?

Jag hade en skada på gaffelbandets infäste, inte akut och gaffeöbandet i sig var helt. Det upptäcktes långt efter att skadan misstänks ha uppkommit. Hästen var lite diffus i sitt steg bak, ojämn i steget när hon blev spänd, var halt en omgång 2 år tidigare och behandlades av mycket välrenommerad veterinär som inte lyckades upptäcka skadan då. Blev "frisk" och tävlade en säsong på lätt nivå och betäcktes samtidigt. Sattes igång 1 år senare men kändes inte 100% vid samling så vi åkte till en annan veterinär som upptäckte skadan.
Ärrbildning fanns på infästet samt inflammationer och artroser i has och SI som troligtvis uppkommit som följd. Behandlingen blev sprutning av leder i 2 omgångar samt 3 besök med shockwavebehandling, har för mig att det var 3 veckor mellan varje tillfälle och 6 veckor mellan ledbehandlingarna. Däremellan promenader i skritt i det tempo hästen valde 3-4 ggr i veckan i ca. 4-5 månader totalt, och efter sista Shockwavebehandlingen ordinerade vi försiktig igångsättning.
Hästen blev mycket bättre, ren i sitt steg igen och reds 6 månader som dräktig. Jag märkte stor skillnad i hur mycket lättare hon hade för byten och samling, och skritten blev 100% bättre. Sen fortsatte vi avla på henne så tyvärr vet jag inte om det hållt i längden.

Jag hade en skada på gaffelbandets infäste, inte akut och gaffeöbandet i sig var helt. Det upptäcktes långt efter att skadan misstänks ha uppkommit. Hästen var lite diffus i sitt steg bak, ojämn i steget när hon blev spänd, var halt en omgång 2 år tidigare och behandlades av mycket välrenommerad veterinär som inte lyckades upptäcka skadan då. Blev "frisk" och tävlade en säsong på lätt nivå och betäcktes samtidigt. Sattes igång 1 år senare men kändes inte 100% vid samling så vi åkte till en annan veterinär som upptäckte skadan.
Ärrbildning fanns på infästet samt inflammationer och artroser i has och SI som troligtvis uppkommit som följd. Behandlingen blev sprutning av leder i 2 omgångar samt 3 besök med shockwavebehandling, har för mig att det var 3 veckor mellan varje tillfälle och 6 veckor mellan ledbehandlingarna. Däremellan promenader i skritt i det tempo hästen valde 3-4 ggr i veckan i ca. 4-5 månader totalt, och efter sista Shockwavebehandlingen ordinerade vi försiktig igångsättning.
Hästen blev mycket bättre, ren i sitt steg igen och reds 6 månader som dräktig. Jag märkte stor skillnad i hur mycket lättare hon hade för byten och samling, och skritten blev 100% bättre. Sen fortsatte vi avla på henne så tyvärr vet jag inte om det hållt i längden.

Oj ja det var en hel del.
Det här är ingen färsk skada här heller, 4-5 månader gammal.
Fortfarande 2 grader halt och varm och öm på gaffelbandet ..

Men då hjälpte behandlingarna ändå trots gammal skada?
Funderade på testa laser?

Är lite i valet och kvalet hur vi ska göra.
Jag har ju precis tagit ett föl på henne och vill egentligen inte göra fler..

Oj ja det var en hel del.
Det här är ingen färsk skada här heller, 4-5 månader gammal.
Fortfarande 2 grader halt och varm och öm på gaffelbandet ..

Men då hjälpte behandlingarna ändå trots gammal skada?
Funderade på testa laser?

Är lite i valet och kvalet hur vi ska göra.
Jag har ju precis tagit ett föl på henne och vill egentligen inte göra fler..

Hennes skada var nog några år gammal och på grund av var det satt var hon aldrig mer än 0,5-1 gradigt halt. Det satt dock på ett bakben, så veterinären sa att just att gaffelbandet i sig var helt var förmildrande, men att det satt på ett bakben, samt gamla artroser var försvårande.
Detta var 2015/16 och vi talade aldrig om laserbehandling för henne, men jag antar att målet med det är detsamma som med shockwave? Att öka blodcirkulationen?

På sista återbesöket såg hennes skada mycket bättre ut på UL och hon var ohalt. Är det tal om att döma ut din häst? Det låter som att din hästs skada är mer akut än vad mitt stos var.

Hennes skada var nog några år gammal och på grund av var det satt var hon aldrig mer än 0,5-1 gradigt halt. Det satt dock på ett bakben, så veterinären sa att just att gaffelbandet i sig var helt var förmildrande, men att det satt på ett bakben, samt gamla artroser var försvårande.
Detta var 2015/16 och vi talade aldrig om laserbehandling för henne, men jag antar att målet med det är detsamma som med shockwave? Att öka blodcirkulationen?

På sista återbesöket såg hennes skada mycket bättre ut på UL och hon var ohalt. Är det tal om att döma ut din häst? Det låter som att din hästs skada är mer akut än vad mitt stos var.

Nej inte döma ut , har inte pratats om det så det tror jag inte.
Mer om det kommer bli en tävlingsbar häst igen eller om hon ska få gå tillbaka till avelsboxen.
Pga just att det sitter på ett bakben och hon är stor osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama