Gaffelbandet

T

Tranquility

En av mina hästar klantade till det förra sommaren och tyckte att det var en jättebra ide att klättra i ett litet berg på betet. Hon hade ett stort hål rakt in på framsidan av bakkotan. Efter många och ihärdiga behandlingar så läkt såret. Jag tyckte ändå att hon inte rörde sig helt okej. Frågat veterinärer men de har sagt att inget var fel. Hon har gått i hagen med föl så jag har låtit det bero.

Nu när hon vilat över sommaren så började vi rida lite smått igen men hon var haltare än någonsin. Jag tog ut veterinären igen som jag då bad och kolla hela benet denna gång. Han tror nu att det är gaffelbandet som det är fel på. Under alla mina år har jag aldrig haft denna skada innan så nu undrar jag om någon här har någon information.

Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gaffelbandet

Halta hästen bara under ridningen? Eller borde ni inte märkt att hästen haltade i hagen?
Sen undrar jag lite vad de är för galet med alla vet. som inte rekomenderar att åka in och göra UL eller röntga eller göra någon slags hältutredning när hästen inte är okej. Jag måste haft tur som träffat vet. som rekomenderar att hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite.

Är hästen kollad på klinik? Annars så har jag bra erfarenheter av gaffelband iallafall, dom hästar jag vet om haft de har kommit tillbaka utan problem även om de tar lite tid.

Tror man att dte är gaffelbandet så lyser man benet omedelbart för att sätta in rätt behandling.

HAr själv en häst med gaffelbandskada nu. HOn hade enbart en liten blödning men den var tillräckligt för att hon skulle visa hälta.
MIn erfarenhet är att det tar tid med gaffelband och att skadan lättare går upp men att den lika gärna kan hålla livet ut utan problem.

Dock har jag inte med dom hästar där gaffelbenadet forfarande håller gått efter vets konvalisentråd. Då jag inte för ett ögonblick tror på att stillastånde i en box/hage stärker skadan. UTan snarare rörelse.

Kyla och värme råder jag dej till att använda om det är gaffelbandet.

Hon haltar bara vid ridning... I början var hon ju halt, men då hade hon också ett djupt sår in till skelettbenet. Alla veterinärer har stirrat sig blinda på den skadan istället för att titta på hela benet. Min vet sa iallafall att han skulle ultraljuda hennes ben hemma om 2 veckor om hon inte blir bättre efter den behandling som hon fått nu.

Vad brukar konsekvenserna av denna skada bli???

Friska? Triangelmärkning?

Dom jag vet haft den skadan har blivit helt bra igen och kunnat ridas som vanligt, tror inte det är så vanligt att dom blir utdömda av den, däremot så tar den ju väldig massa tid på sig att läka men ger man dom den tiden så tror jag chansen är stor att dom blir bra igen.

Prognosen för gaffelbandsskador brukar generellt vara god.
I ert fall låter det förstås inte så lustigt eftersom hästen har varit skadad länge och eventuellt stått obehandlad för en skada på senan. Om det hör ihop med det tidigare såret vill säga. Då skulle jag tippa på att hon är slut som ridhäst.

Nu kan det ju iofs vara en helt annan skada, eventuellt uppkommen på senare tid.

Varför misstänker veterinären gaffelbandet?

Jag har haft en unghäst med gaffelbandskada (i förgreningen, under kotan), hon var aldrig halt däremot trycköm periodvis. Det var en långdragen skada. Hästen togs senare bort av andra anledningar så jag kan inte säga om hon hållt för ridning längre fram.

Skadan konstaterades med ultraljud, Hon behandlades bl a med nåt sjukt dyrt liniment och med laser.

Varför misstänker veterinären gaffelbandet?

Han kände på bandet och sa att det var hårt och inte kändes helt naturligt.
Hon var också småsvullen, men nu efter den sprutan hon fick så har svulnaden gått ner... Jag håller tummarna!:)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 459
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18