martha

Trådstartare
..jäkla hästskrälle :mad:
Nu har shettisenhingsten kommit på hur man duckar o tar sig ur hagen :crazy: jag hinner inte vända om knappt förräns han är ute...så nu är hans timmar räknade :devil: strömmen funkar, det vet jag ( mellan 4000 och 6000 visar apparaten) så går han o mopsar sig mot dom andra hästarna...märrarna har han inte vart till än som tur är...men gammelhingsten och min andra "sura" valack har han varit hos :cool:
ni som har shettisar, är det kört nu?? han har ju hållt sig inne i hagen i 2 månader och inte provat ens att gå ur......

Sv: Gaaahhh

Ett bra tipps för att hålla en Shettis i hagen är att ha två linor, en på lagom höjd och en i höjd med hans knän, ström i båda. Han kan då inte krypa under.

Jag har sett något tips om ståltråd i grimman så han får sig en "kyss" oavsett hur mycket han duckar... Dvs den sticker upp som en antenn ovanför honom... Men annars som sagt, flera trådar...

shettisen började rymma här också trots att elen var på.
Och närliggande gårdar som fick besök av honom på sina åkrar vara inte jätte glada .
Låt honom få känna att där är el i. Han kanske har haft tur nu och inte hunnit/kunnat känna ngt.

Jag satte en extra tråd längre ner... Har funkat hittils... Nu är han inte på rymmen mer. Hur stor är han? Min lille hingst är 83...

jodå, det har jag redan provat...men det bekommer inte herrn :crazy:
Jag blev så sinnig så nu sitter han på annons....:devil: ...men jag får väl prova att ha ÄNNU lägre tråd då.....kul när man har stora hagar *NOT*

Ett annat bra tips är att ha ett fårnät av ståltråd. Det hittar du hos Granngården, funkar både med och utan ström. Det gör det omöljigt för hästen att komma verken under, över eller igenom.

usch, det törs jag inte, tänk om storhingsten fastnar med bena i där :eek: (han går ihop med min vbl hingst)

vid ledet och kring har jag satt brädor ganska lågt.....men det lutar nog mer åt att sätta band längr ner bara....synd bara att hagen dom går i har bruna horseguardband 20 mm...kostar skjortan med 5-600 m extra......+ isolatorer.....

Hmmmm, då är det inte lätt,bara att prova sig fram,tyvärr.Tidsövande& tålamodskrävande men det kan löna sig i längden.

I en av våra stora sommarhagar är det sånt fårstängsel ut mot ett stengärde, ingen av våra hästar har någonsin fassnat i det, vi har inte ens någon ström i det. Endå går våra unghästar där på sommaren, men ingen har fassnat.

fast jag har ju vbl med skor på sig, lätt att fastna med traktarmarna , och det är inte så kul.

Vårt gammla fullblodssto måste vi också hålla skodd för att hon inte ska trampa sönder hovarna, hon har benen åt alla möjliga håll så fort hon får chansen, men hon har aldrig fassnat.

Än nej....
Mitt ena shettis sto älskar av någon anledning riva ner stenarna från stengärdet så det hade jag aldrig vågat ha ett fårnät framför.
Hade det i början då vi har haft får också,men hon fastnade i det på ett ställe, tack å lov stod hon stilla tills vi lossat henne men det kunde ha gått riktigt illa.Aldrig får nät eller taggtråd till mina hästar ialla fall.Bättre att ligga steget före.

Har en liten shettistjej, som kan hålla sig i hagen flera månader i sträck, och sen rätt vad det är får hon nått ryck och smiter konstant så att man får springa runt och leta henne.. Sommartid är värre än på vintern..... Vi löste problemet med att stänga 5-trådigt, med metalltråd och det starkaste strömaggregat vi kunde hitta! Tro mig, nu håller hon sig innanför en sytråd om så vore :D

ja, det är sökert ett bra alternativ för er, men inte för mig.....min vbl hingst har tendenser att stå o "skrapa" vid ledet när han vill in....dröjer det för länge så skrapar han väldigt högt :D ....så 10 ggr av 10 fastnar han där......

Jag har samma problem. Ska stängsla om en hel jäkla hage för min åring rymmer. Tror jag dör... Hela byn lär ju höra mig när jag springer och jagar efter skiten :angel: Vi har 4 trådar + jätte jätte stark el. Nästan så hjärtat stannar när man tar i tråden, som jag självklart råkat göra ett antal gånger ;) Men pappa satte sig på tråden, så han är värst hittills. :D

Problemet med denna fölis är att han kan stå och bita i tråden och få en stöt backa lungt och sansat ett steg gå tillbaka och göra om samma procedur igen :eek: Alltså han måste ju ha hjärnfel :crazy:
Mitt enda förslag om inte 4 trådar kan hjälpa, gör dig av med kräket fortast möjligt :devil:

*Obs, detta inlägget är skrivet med viss ironi på sina ställen. Så ingen missuppfattar det menar jag*

Liknande trådar

Trav Jag har fått äran (?) att träna en häst i stallet, som i grund och botten är en hygglig häst och har en bror som tjänat några mille...
2
Svar
30
· Visningar
5 145
Senast: Kellie
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Nethril
·
B
Träning Nu har jag kört fast. Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp! Det är såhär; Jag har...
2
Svar
25
· Visningar
2 810
Senast: Biijatch
·
Träning Ska flytta mitt sto och hennes femmånaders föl på lördag fm. I det nya stallet bor en sur gammal travmärr och en shettis valack...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.