gaaah! starthäst!!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lindi
  • Startdatum Startdatum
L

Lindi

Har bestämt för att anmäla till p21:an på fredag... eftersom han startade för över ett år sen sist så kommer han ju med... börjar redan bli nervös... :crazy: Har tom pratat med kusk, som kunde köra honom! :) Högst 90 000 är det... 2140 volt, tillägg vid 10' och 30'. Snacka om att man kommer vara nervös!!! (jag kanske kan ta den andra dosen av det lugnande jag köpt av martha... :banana:) En sak har jag inte riktig koll på bara, hur är det med betalningen av kusken? Han är lärling. Förväntas jag ta med pengar, eller vad händer? Och om det blir några pengar i loppet, vad händer då? :confused:
Har dessutom 2 passhästar i V75 imorrn... S.J.'s daugther och Impello One...
Håll alla tummarna nu!
*nervös matte* :crazy:

hur är det med betalningen av kusken? Han är lärling. Förväntas jag ta med pengar, eller vad händer? Och om det blir några pengar i loppet, vad händer då?

Lärlingar får väl inte eg ta betalt? och finns inte med i TDS (?)systemet.... Jag har än inte fått betala min nåt, bad han "skriva ihop" en räkning men han tyckte bara - äh hon springer väl in nån krona senare :) (men jag bjöd ut honom på middag :smirk: Han accepterade men vi har än inte kommit iväg.) Min (kuse) har ännu inte hunnit vinna pengar, så jag har ingen aning, men det kanske kommer in en slant på söndag, då hon debuterar för mig :)
Dom flesta brukar väl ge nån hundring "för jobbet"

men som sagt har eg. ingen aning

Lycka till med utselningarna! :bump:

ok, hade för mig att det var så! Men då tar jag med en hundring till honom då och hoppas att jag slipper gå med förlust :devil:

Lärlingar ska väl ha procent på insprungna pengar precis som alla andra kuskar, från min lärling kommer en prydlig räkning med uppsittningsavgift och procentpåslag (vanligtvis 10%).

Jo, det är väl inte annorlunda om dom är momsredovisningsskyldiga, vilket se flesta lärlingar inte är....däremot kan arbetsgivaren skriva faktura och ge lärlingen i sin tur....
Jag som driver bolag har inte såna pengar att betala ut, säg att hästen vinner ett lopp med 40 i första, lärlingen skall då ha 4000 + moms=5000 är han inte då redovisningsskyldig skall jag eg betala skatt o social också och vips har 4000 blivit 8000-10 000....

Jag har varit ute för sånt och det är skitjobbigt, för det är väl klart man vill ge lärlingen betalt, men pappersmässigt blir det helt fel.

va bra det gick då...

Han var jättefin i värmningen, lite pigg men ändå... Sen i loppet så ströks sexan, så han ledde volten, som dom bara var 2 st på. klarade faktiskt vändningen ganska länge, så vi trodde han skulle trava. Travade typ 10 m rakt sen slog han ihop och vrålgalopperade... typ till ingången av första sväng, där hittade han sin fina trav. Blev diskad... travade jättefint sen bakom dom andra på typ 19,5 utan någon drivning och tog in på upploppet (han brukar sacka där). Kusken var såklart besviken, men jättenöjd med hästen. Sa att han aldrig kört pållen när han varit finare! :D Så nu är det bara att kvala om... kvalperioden går ju ut i morrn... :( dom funderar på att köra honom barfota i fortsättningen då det kan underlätta för honom, funderar bara på hur hans *not growing*-hovar ska klara det?
mamma tog bilder och en liten filmsnutt, så det kommer snart in! :love: hoppas det går bättre för er andra!

Re: va bra det gick då...

Alltid när det går åt helseskogen brukar vi säga "Trav e Trav",och det säger vi alltför ofta :(

Vi har precis varit och hälsat på vårat nyförvärv!Jag hämtar hem honom fredag nästa vecka!
Innan dess ska han starta Amatör SM,min gubbe kör! :)
Haja man e nervis!
Då detta är en riktig hetsporre till häst,hua,galopperar han går jag och hänger mig! :bump:

Jag tycker du skall ta det lugnt med barfotakörningen tills du kommit igång med hästen mer.Ska höra med gubben,han är duktig på detta!

hoppas det går bra!!! Vilken dag är det amatör-SM går?
Barfotakörningen är ju isf nån gång när det är volt för att minska risken för att han slår ihop, inte för att pressa tider.
nää, inget roligt med galoppande pållar. var lite orolig när min drog i galopp och hade sulky... :crazy: (han går typ hälften hälften sulky/sulkett) tur att han aldrig skulle få för sig att slå...

Amatör SM går på torsdag.
Igår hjälpte vi en bekant med deras storvuxna russ på Lindes,russet fick ett spel in i första sväng,med två rakt bak smällar hade hon slagit flickan ur vagnen,kunde gått riktigt illa.Hon klarade sig dock med smärre skador,HUA.

Kört e kört... på det igen bara. :)

Försök få ut honom i bilstart, då behöver han ju inte accelerera så snabbt från låg fart.

visste du inte det???!!! :eek: de e ju en självklarhet!

tur att det gick bra med flickan!

japp, pållen var ju jättefin sen iaf så det blev ju en bra genomkörare.
letar bilstart, men det verkar vara hopplöst för tillfället! upptäckte iaf att jag har 1 månad kvar innan han måste kvala om (glömmer alltid hur många månader det är! :o) så nu sitter jag här och letar lopp... sen ska han ju komma med oxå... :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka