Gå ut i sele..

N

NiraK

Jag har ju en innekatt på 15 veckor ungefär.. Har funderat på att börja ta ut honom på kortare "promenader". Ni som har innekatter, är det att rekommendera? Finns det risk för att katten tycker att det är trist att vara inne sen? Att den sitter vid dörren osv?

Nirak

Sv: Gå ut i sele..

Våra är visserligen utekatter, men går i sele då vi är ute med båten.
5-åringen går till och med att rasta som en hund om det kniper (dom har tillgång till låda också).

Ja, det finns en risk. Men du får väl testa, blir det så så får du sluta helt enkelt.

Mina går ute i rastgård ute i stugan, men eftersom vi alltid åker bil dit så är dom aldrig ute här, dvs förknippar inte ytterdörren med utegång.

Mina har inget problem med att vara inne trots att de får gå i sele. De vet precis skillnaden mellan dörren när de inte har sele på sig, och när de har sele. Så när jag tar fram koppel och sele så brukar min hona (som älskar att vara ute) sitta vid dörren och bara vänta på att jag blir klar att gå ut. Jättesött. :) Min hane är lite rädd av sig så han gillar inte riktigt stojet här utanför, han brukar mest bara få vara ute i sommarstugan.

/Erica

Min katt hatar selen och det enda han hatar mer än selen, är att gå ut i den. ;) Jag försökte att gå ut med honom i början, men han hatade det redan då och har aldrig gjort en ansats till att vilja gå ut (han är drygt fem år nu).

Vi har haft vår i sele hela tiden och gått ut och han tycker att det är toppen! SJälvklart vill han gå ut hela tiden och försöker att smita ut när vi öppnar dörren, det är ju helt naturligt.

Nu har vi den senatse veckan även släppt honom med brorsan i skogen, så får de leka ute tillsammans en 30 min eller så. Det tycker han är ännu underbarare och han behöver det verkligen. När han har fått springa av sig och bli lite trött så är han mycket lugnare inne sen.

min hankatt har blivit knäpp sen ja börja gå me han å honan i sele, han sitter vid dörrn å jamar å klöser som en tok alltid vid samma tidpunkt 09,00-10.00 å sen några gånger under natten å ja tar ja fram kopplet blir de ett himmla liv på han å honan, men ja kan bara gå ut me en i taget, hehe

Brukar gå ut med min katt en liten stund varje dag och ja...han gör alltifrån hänger i dörrhandtaget till att sitta framför dörren och jama öronbedövande...tro mig han är rätt bra på att göra det mesta av sin siamesröst :crazy: Ofta kommer han också med selen och kopplet i munnen och släpper ner det vid ens fötter som en fin liten vink :D
Som tur är så lugnar han ner sig över vintern, då är det helt plötsligt inte så intressant att gå ut mer :smirk:

Visst, det är lite jobbigt vissa dagar när han ber om att få gå ut, men samtidigt så tycker jag att det blir ett alltför tråkigt liv för honom att bara sitta inne hela dagarna...han behöver lite stimulans i form av nya lukter och nya miljöer han också, så det är absolut värt det iallafall tycker jag.

Jag har funderat på precis samma sak med min katt, när hon var yngre fick hon vara ute ibland (ett år boode hon hos morsan som då bodde på landet), och hon ääääälskar att vara ute! Känns lite trist att hon nu måste vara inne, honverkar trivas bra men hon längtar nog ut också...

Hmmm... Undra hur man gör för att vänja dom vid selen? Eftersom hon är van att vara lös... Men hon vänjer väl sig säkert..

Lycka till med "katt-promenaderna"! :)

Min maine coon funkar inte.... Han blev besatt av att komma ut och satt bara och grät inne hela tiden när jag tog ut honom i sele. sen har han även brutit sig ur selen 3 ggr. fråga mig inte hur det är möjligt men ut tar han sig, kunde ligga på gräsmattan och inte röra en fena och sen vips pang boom bang var han ute ur den. den satt rätt åtspänd, det var helt otroligt, jag fattar inte hur han gjorde det men han hittade ett system.

i och med detta och att han blev så besatt så har jag slutat. Jag har balkong in nätad så numera får han gå ut på den om han ska ut. dörren står öppen hela vår/sommar/höst så han kan gå ut hela dagarna om han vill. han gör det bara ibland, verkar inte ha särskilt mycket längtan efter att vara ute nu, dock hade han det med selen..... :crazy:

Min hona får gå ut i sele ibland, innan hon kom till oss var hon utekatt. Men det är inte ofta hon sitter vid dörren eller så, det är om hon inte riktigt vet vad hon ska göra av sin energi. Sen har jag en katt som inte mår bra om han inte får vara ute lite på dagarna, han får gå ut själv. Och en som hittills bara varit inne då han varit okastrerad, han skulle gärna smita ut men brukar inte sitta och gnälla han heller (var också utekatt tidigare). Så för det mesta anpassar de sig bra.

När jag vande honan vid sele gjorde jag så att hon fick ha den på sig korta stunder inne först. Sedan satte jag på henne kopplet och tog ut henne. Drar inte i kopplet, utan använder rösten eller tar i runt henne med handen om jag behöver begränsa henne, och hon får bestämma vart vi går och hur fort.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
964
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.