Gå ur kommunal

AgentCarter

Trådstartare
Jag gick ut kommunal i maj i år pga lite olika saker. Jag har även bytt jobb så de har inte kunnat dra pengar från lönen som tidigare. När jag gick ur så läste jag på deras hemsida om hur man gjorde och där nämndes inget om att det var uppsägningstid.
Idag ringde en tant och sa att jag skulle betala fram till 31/8 och jag har bara slängt deras brev sen jag fick brevet om att jag hade gått ut (där det inte heller stod något om uppsägningstid... Dessutom är det inget jag kommer ihåg från villkoren jag alltid läser och då hade jag inte gått med heller)
Enligt en tråd på flashback behöver jag inte betala dessa avgifter, det enda som händer är att jag inte får någon försäkring, stämmer detta?
(buke är så mycket mera tillförlitlig än fb ;) )

(jag vill inte betala så de är så jävla kassa här, vilket också är en av anledningarna till att jag gick ur)

Står det inte vad som händer om du inte betalar? Jag har för mig inkasso? Jag gick ur 2003 så minnet är lite tomt...
Försökt googla men sitter på telefonen så tycker inte jag får fram något vettigt.
Glömde såklart fråga tanten som ringde vad som händer annars

Jo det har jag förstått, frågan är om jag behöver betala till dem då? Om något mer händer än att jag inte har deras försäkring?
Under uppsägningstid så behöver man normalt betala eller jobba eller vad det handlar om.
Uppsägningstid innebär ju "att allt löper på dom vanligt under de månaderna"
Eller missförstod jag din fråga?

Under uppsägningstid så behöver man normalt betala eller jobba eller vad det handlar om.
Uppsägningstid innebär ju "att allt löper på dom vanligt under de månaderna"
Eller missförstod jag din fråga?
Nix, jag började dock funderar då jag läste att det ej behövdes på fb och att det inte kommit något från inkasso än trots att jag inte betalat sen maj

Det är tre månaders uppsägningstid och betalar du inte den kommer de troligen skicka skulden till fogden.

Klippt ur kommunala stadgar spm de hänvisar till från sin hemsida där de skriver om att gå ur
Mom 1 Rätt till utträde
Medlem har rätt till utträde ur förbundet efter en uppsägningstid av tre hela kalendermånader sedan förfallna avgifter betalats.
Medlem, som övergått till verksamhet, som ligger utanför förbundets organisationsområde, ska på sätt förbundsstyrelsen beslutar beviljas omedelbart utträde under förutsättning att förfallna avgifter betalats.

Jag gick ut kommunal i maj i år pga lite olika saker. Jag har även bytt jobb så de har inte kunnat dra pengar från lönen som tidigare. När jag gick ur så läste jag på deras hemsida om hur man gjorde och där nämndes inget om att det var uppsägningstid.
Idag ringde en tant och sa att jag skulle betala fram till 31/8 och jag har bara slängt deras brev sen jag fick brevet om att jag hade gått ut (där det inte heller stod något om uppsägningstid... Dessutom är det inget jag kommer ihåg från villkoren jag alltid läser och då hade jag inte gått med heller)
Enligt en tråd på flashback behöver jag inte betala dessa avgifter, det enda som händer är att jag inte får någon försäkring, stämmer detta?
(buke är så mycket mera tillförlitlig än fb ;) )
Tips: använd inte Flashback till någon sorts inhämtning av information. :turd:

Tips: använd inte Flashback till någon sorts inhämtning av information. :turd:
Nej, det brukar jag i vanliga fall göra men som sagt får man andra resultat när man använder mobilen och googlar.

Dock så verkar det som om de har rätt, då på min nyaste räkning står att jag förlorar försäkringar osv om jag inte betalar men inget om inkasso. Så jag väntar med att betala ett tag till så får vi se vad som händer

Nu är en räkning betald, kunde inte betala den andra som kom i samma brev då de hade exakt samma ocr.
Urk, aldrig mer kommunal!

Exakt samma summa med så banken ville inte ta emot det. Får ta den imorgon helt enkelt. Men tjötigt är det

Du är inte den enda som har problem med kommunal. I två års tid har jag fått påminnelser och hot om att bli utkastad pga av "försenad betalning" som inte alls är fallet. Alla på min arbetsplats får dessa, även de som har autogiro :banghead:
NU äntligen har de slutat skicka påminnelser, problemet är bara att nu fick jag inget inbetalningskort alls, så nu ringde de och hotade med utslutning ändå.
Så jävla tröttsamt!
Tyvärr vill jag ändå kunna få hjälp av facket så än så länge står jag ut med skiten. :down:

Du är inte den enda som har problem med kommunal. I två års tid har jag fått påminnelser och hot om att bli utkastad pga av "försenad betalning" som inte alls är fallet. Alla på min arbetsplats får dessa, även de som har autogiro :banghead:
NU äntligen har de slutat skicka påminnelser, problemet är bara att nu fick jag inget inbetalningskort alls, så nu ringde de och hotade med utslutning ändå.
Så jävla tröttsamt!
Tyvärr vill jag ändå kunna få hjälp av facket så än så länge står jag ut med skiten. :down:
På vår ort får man inte hjälp så var lika bra att gå ur (tom fackrepresentanten erkände att de var dåliga)

Jag gick ur under liknande omständigheter, bestred även fakturorna då det var min arbetsgivare som anmälde mig till kommunal och jag inte ansåg att jag skulle vara med i facket (arbetsgivaren var just en kommun). Nu försökte de ringa och få med mig igen som medlem varpå jag tackade nej med hänvisning till att jag aldrig varit med frivilligt och ändå fått stå och betala fakturor. Enligt den som ringde har de dock inte rätt att skicka vidare till varken inkasso eller kronorfogde, av vilken anledning kommer jag inte riktigt ihåg men det verkar vettigt i alla fall. (Och naturligtvis gjorde den kommunala arbetsgivaren fel som anmälde mig som medlem utan mitt vetskap, men den diskussionen hör inte hemma här i den här tråden).

(Och naturligtvis gjorde den kommunala arbetsgivaren fel som anmälde mig som medlem utan mitt vetskap, men den diskussionen hör inte hemma här i den här tråden).

En sammanslutning som måste ha tvångsanslutna medlemmar för att få medlemmar tycker jag har spelat ut sitt existensberättigande år 2015. Men det är som sagt en annan historia....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 794
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama