Gå UPP i vikt när man bantar?!

Koppen

Trådstartare
har gått upp 10 kilo på ganska kort tid... Mot min vilja och det har skett med en jävla hastighet. Har inte ens hunnit reagera innan vågen sköt mot höjden... Det fick mig tillslut att reagera och tänkte nu måste jag gå ner.
Nu till min fråga:

Jag rider 30-60 min 5 dagar i veckan. Ibland längre och oftare.
Den sista tiden har jag även lagt till powerwalks på 5 km på lokala motionsrundan varje dag efter eller innan ridning.

Följer matintag enligt viktväktarna

JAG HAR GÅTT UPP I VIKT!!

Hur är det möjligt?!
Pratar om max 3 veckors träning så viktuppgången beror inte på muskelmassa

under förutsättning att du är helt ärlig mot dig själv (alla är inte det) och verkligen följer matrekommendationerna och motionerar som du skrivit => Ta kontakt med sjukvården och låt dem utvärdera om det finns någon orsak till varför din kropp reagerar bakvänt.

har gått upp 10 kilo på ganska kort tid... Mot min vilja och det har skett med en jävla hastighet. Har inte ens hunnit reagera innan vågen sköt mot höjden... Det fick mig tillslut att reagera och tänkte nu måste jag gå ner.
Nu till min fråga:

Den sista tiden har jag även lagt till powerwalks på 5 km på lokala motionsrundan varje dag efter eller innan ridning.

Hur är det möjligt?!

Vikt är ointessant om du inte ska brottas. Midjmåttet mycket mer relevant.

ett inte helt ovanligt scenario är annars att man överskattar vad motionen ger i förhållande till vad man kan unna sig. Det går inte många chips på en promenad.

Generellt sett brukar man rekommendera vägning en gång i månaden. Detta för att ens kropp naturligt går upp och ner, individuellt hur mycket men det kan skilja flera kilo. Typ att man samlar på sig vätska innan mens, fast det gäller även män.

Så gäller viktuppgången inte så mycket kan det vara det som spelar in, att du egentligen står still eller har gått ner lite men det syns inte just nu. :)

Tio kilo i vätska låter orimligt. Kolla midjemåttet istället. Om du menar att du gått upp 10 kilo på tre veckor trots bra mat och motion hade jag definitivt kontaktat sjukvården igen.

Tio kilo i vätska låter orimligt. Kolla midjemåttet istället. Om du menar att du gått upp 10 kilo på tre veckor trots bra mat och motion hade jag definitivt kontaktat sjukvården igen.

Men TS menade väl några kilos uppgång utöver den initiala viktuppgången på 10 kg? Eller så missförstår jag helt.

Nu till min fråga:

Hur är det möjligt?!

Har du svullna handleder och fötter? Om det verkligen är 10 kg på kort tid håller jag med om sjukvården. (Det är vad jag gick upp sista månaden som gravid och det var bara vatten (jag hade ju såklart gått upp en massa innan också -men inte 10 kg på fyra veckor). Vet inte hur det skulle gå till att göra det helt själv på vanliga viset -dvs äta, på väldigt kort tid. Om det inte var en månads julfirande.)

Äter du någon medicin, eller har börjat/slutat/förändrat dos? Det kan ju påverka både aptit och näringsupptag.

Ett tips är att skriva ner precis allting som du dricker och äter under dagarna. Gör man inte det så missar man ofta mycket smågrejer som kan ha betydelse. Sen är det också så att du kanske trots allt äter för mycket för att du ska gå nedåt. Ibland stämmer det inte helt dessa program man följer.

Vätska kan det ju vara också men inte särskilt rimligt men det är ändå möjligt. Kanske mens eller liknande på g som gör att du samlar på dig just nu? Så är det för mig iallafall.

Tänk på att om du är van ryttare så är inte 30-60 minuter särskilt mycket träning, kroppen vänjer ju sig väldigt. Så det är bra att du lagt till lite powerwalk på det.

Ja man går upp i vikt av att träna. Beror på att skadad/ansträngs muskelvävnad binder vatten. Jag går upp MINST 1 kg över natten om jag får för mig att göra något utöver det vanliga. Ju hårdare träning ju mer vatten.

Men det försvinner ju med tiden så bara fortsätt.

@Centaur har rätt. Plus att din blodvolym ökar av träning.

Men att smälla upp 10 kilo är inte rimligt.

Har du slutat röka relativt nyss? För mig tar det ca ett halvår efter jag slutat röka, sen så går jag upp i vikt. Det beror på att jag gärna småäter några månader efter jag slutat med rökningen, men viktuppgången kommer inte på en gång utan det tar alltså drygt ett halvår innan det smäller till.

Ja man går upp i vikt av att träna. Beror på att skadad/ansträngs muskelvävnad binder vatten. Jag går upp MINST 1 kg över natten om jag får för mig att göra något utöver det vanliga. Ju hårdare träning ju mer vatten.

Men det försvinner ju med tiden så bara fortsätt.
Jo tack, jag har träningsvärk som heter duga :cool: ;)

Ett tips är att skriva ner precis allting som du dricker och äter under dagarna. Gör man inte det så missar man ofta mycket smågrejer som kan ha betydelse. Sen är det också så att du kanske trots allt äter för mycket för att du ska gå nedåt. Ibland stämmer det inte helt dessa program man följer.

Vätska kan det ju vara också men inte särskilt rimligt men det är ändå möjligt. Kanske mens eller liknande på g som gör att du samlar på dig just nu? Så är det för mig iallafall.

Tänk på att om du är van ryttare så är inte 30-60 minuter särskilt mycket träning, kroppen vänjer ju sig väldigt. Så det är bra att du lagt till lite powerwalk på det.
Jag följer lifesum. Men den kanske inte går att lita på? Börjar snart undra

Nu till min fråga:

Hur är det möjligt?!

Jag funderar på om du tex äter större portioner nu? eller om du äter ngt du inte tänker på?
eller äter du ngn medicin? Jag tipsar också om att skriva ner allt du äter för att se..Kanske äter /dricker du ngt som inneghåller mkt kalorier som du inte tänker på---

10 kg låter mkt... man kan gå upp lite pga träning men det låter mkt..

Jag följer lifesum. Men den kanske inte går att lita på? Börjar snart undra
Jag vet inte, tänkte att alla kroppar fungerar ju lite olika när det gäller förbränning osv. Mycket beror ju på hur man rör sig och jag tror att oftast så tror folk att dom rör på sig mera än vad dom faktiskt gör och därför så går det inte riktigt ihop.

Jag har för övrigt också följt lifesum och jag tycker det är en bra riktlinje.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 215
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 994
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur