Gå tillbaka ett steg,och börja om..

Fibusen

Trådstartare
Ni kanske har läst min tråd om grannens katt som går in på gården,och min hund jagar den,MEN,hunden stannar på en gång när jag säger STANNA!...Har alltså aldrig fått tag på katten eller nått,men endå..Det är otäckt.

Har fått massa olika svar,och en del tycker att man inte har tillräkligt pli på hunden,så jag lär alltså gå tillbaka ett steg,för nånstanns så saknas det diciplin..

I morse fick jag det ännu mer bekräftat att det måste göras nått,eftersom hunden sprang ut till en annan hund på vägen,(tur så var den andra hunden snäll),och jag tog tag i min i nackskinnet,och bokstavligt talat slängde in han!

Så,som ni (och jag) förstår så saknas det nått,han lyder inte som han ska göra,(som han har gjort),och jag lär göra nått,men vad?!
Naturligtvis så blir han kopplad på gården när vi är på den f.o.m nu,tills vi kommit underfund med problemet..Förstår inte vad som har hänt,han har aldrig gått ifrån gården,och han brukar bara stå och titta ifall det passerar en hund..

Han har även börjat bry sig väldigt mycket överhuvudtaget om andra hundar han inte sett förut,tex om vi är ute och går,och möter nån,så börjar han pipa,och går ur positionen (fot),och går framför mig,och jag snubblar nästan över han..

Ifall han hade varit yngre så hade jag kunnat tro att det var trotsåldern,men han är strax över 3 år..

Känner mig som världens sämsta hundägare,och att vi har fått brist på ledarskap är självklart,men varför???? :confused:

Och hur ska jag få bukt på det..?

Sv: Gå tillbaka ett steg,och börja om..

Brukar de inte komma igång med en trotsperiod i 3-årsåldern? Just hanhundar. Min hane blev nog inte medveten om sina kulor förrän då och då jäklar. :D Då förstod man att man kanske inte hade den där relationen som man borde ha.

Det är ju svårt att veta varför just din hund inte lyder. Jag tycker dock att det eg alltid hänger på hundföraren. Det jag gjorde med min hund var att räta på mig och sluta lalla. ;) Man blir lite lat, lite slarvig och slutar tänka på en del saker när man har en snäll och lydig hund.

Jag började agera mer som en dominant individ och skärpa mitt slarv. Uppmärksamma alla hans lite översittande beteenden som man annars inte tänker på med en i regel ranglåg hund. Hälsade inte på honom när jag kom hem förrän han lugnat sig - han blir ganska glad när man kommer. Jobbade med att ha honom under komando både från marken och från hästryggen och satte konsikvent stopp när han inte lyssnade. Allmänt konsekvent, tydlig och dominant.

Det roliga är att han var lydig med min sambo på jobbet under hela denna trottsiga tid. För där var det bara konsekvens som gällde. Han får ingen uppmärksamhet under arbetet, då ska han ligga lugnt, han är lös hela tiden och allt är byggt på rutiner och han måste lyda för att det ska fungera. Sambon jobbar på byggen och hunden får klara sig själv när han jobbar. Sen får han ju uppmärksamhet och blir bortskämd på lunchen av gubbarna osv. Ibland avbryter de och leker med honom men när det är jobb så är det jobb och det har han lärt sig. Man behöver vara extra noga med hur man agerar mot hunden i vardagen. Eller jag behövde det med min hund. Det är säkert väldigt olika. Men jag har en mycket snäll och undergiven hund så man vifftar ibland bort "småsaker" och glömmer att en del beteenden kanske inte är undergivna trots att det kan verka så.

Jag skulle testa med en lång lina...

Alltså, du ber någon gå förbi med sin hund utanför din gård, eller ber någon släppa den där katten. Så har du din hund i linan. Sticker den då efter den andra hunden, eller katten, då rycker du i linan och vrålar allt vad du kan. ( det är viktigt att hunden inte tänker på att han har linan på sig). Sen ropar du den till dig. INGET godis om den inte kommer på första ropet, som du ska göra när den drar iväg.

Sen fortsätter man så där, att lejja in någon att passera, med hund och katt, tills din hund tycker det är roligare att vara på gården, för jagar den katter eller hundar, så blir det bara ett obehag.

Skillnaden med att använda lina, är att hunden bestraffas dirket när den är på väg att göra något, jämfört med när den redan har hunnit jaga katten en bit, eller rusat ut till den andra hunden...

Äsch, jag kanse bara svamlar, har spytt hela natten! :crazy:

Du kan ju testa om du tycker att det låter bra!

Det har jag faktist funderat på,så att man kan ta tag i han sen på en gång!

Tack för tipset! :D :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 415
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III