Gå ner i arbetstid eller ta ut föräldradagar?

R

Raderad medlem 19815

Jag har under våren tänkt att vara föräldraledig ungefär en dag i veckan. Helst skulle jag vilja fortsätta jobba 100% och bara ta ut en föräldradag de dagar jag är ledig och alltså inte gå ner i tid.

På så sätt kan jag ångra mig någon vecka om det t ex skulle vara mycket på jobbet och det blir lättare att räkna ut vab etc.

Men jag funderar på om det spelar någon roll för arbetsgivare och försäkringskassan om man gör så, alltså bara tar ut dagar istället för att gå ner i tid. Någon som vet?

Jag funderar på samma sak!

Vill bara jobba 80% till hösten och tänkte ta en dag fl. Men vill inte vara ledig en hel dag varje vecka utan ta kortare dagar. Hur fungerar det?

Föräldraledig får man bara vara om man har dagar kvar (om barnet är äldre än 18 månader). Gå ner till 75% får alla föräldrar göra oavsett om man har dagar kvar eller inte.

Föräldraledig får man bara vara om man har dagar kvar (om barnet är äldre än 18 månader). Gå ner till 75% får alla föräldrar göra oavsett om man har dagar kvar eller inte.
Är lite osäker på om det är just 18 månader men runt där i alla fall.

Sen är väl ens SGI skyddad om man tar ut föräldraledigt.

Vet inte om den är det om man bara går ner i arbetstid (tror inte det)

Just det är ingen aktuell fråga i mitt fall. Jag undrade över alternativen a) gå ner i tid och b) ta ut föräldradagar. Men tack för input om sgi.

Jag funderar på samma sak!

Vill bara jobba 80% till hösten och tänkte ta en dag fl. Men vill inte vara ledig en hel dag varje vecka utan ta kortare dagar. Hur fungerar det?
Så som jag gjorde på mitt flera jobb när jag gjorde som du tänker göra så pratade jag med min chef och med lön om att jag ville jobba 80% istället samt ändrade tjänstgöringsgrad på försäkringskassans hemsida. Sen ansökte jag om 1/4 föräldrapenning varje vardag tror jag för att fylla upp till heltid. I fallet när man vill jobba kortare dagar känns det som det enda alternativet men när man som jag vill ta ut hela dagar känns det enklare att inte formellt gå ner i tid utan bara ta ut dagar då och då.

Jag jobbade 80% mellan barnen. Hade kvar min heltidstjänst och fyllde upp timmarna till den med föräldradagar (garantidagar), så summan var 100%, då var SGI:n skyddad (det är den inte om du går ner till 80% tjänstgöringsgrad, då räknas den om).

Gentemot arbetsgivaren sökte jag bara 20% föräldraledigt, och gentemot FK hade jag kvar min tjänstgöringsgrad på 100%.

Jag hade 2h föräldraledigt 4 dagar/v initialt, men pratade sedan med FK som föreslog att jag för enkelhetens skull kunde ta ut 1 heldag varje lördag istället (förutsatt att jag var med barnet då, vilket jag naturligtvis var då jag jobbar vanliga kontorstider), så kunde jag styra arbetstiderna under veckan fritt, för mig varierar det nämligen rätt mkt från dag till dag ibland och min arbetsgivare lämnar det upp till mig att styra min tid själv, sålänge summan blir rätt i slutändan.

Det är upp till barnet fyller 2 år som man har rätt till att vara ledig utan att ta ut FP.

Fast tar du föräldraledigt (med föräldrapenning) så ändrar du inte tjänstgöringsgrad, du har ju kvar din 100% anställning som du är föräldraledig från på säg 20%. Jag gjorde det i flera år, jag var föräldraledig (med föräldrapenning) på måndagar. Jag ändrade intetjänstgöringsgrad, utan fortsatte vara föräldraledig på måndagar bara.

Om det fungerar bra med ditt jobb kan du ju ta föräldrapenning säg 1/4 dag varje dag istället och bara jobba 6h/dag (förutsatt att du jobbar 40h/v på heltid). Men din tjänstgöringsgrad stannar kvar på 100%.

Jag har under våren tänkt att vara föräldraledig ungefär en dag i veckan. Helst skulle jag vilja fortsätta jobba 100% och bara ta ut en föräldradag de dagar jag är ledig och alltså inte gå ner i tid.

På så sätt kan jag ångra mig någon vecka om det t ex skulle vara mycket på jobbet och det blir lättare att räkna ut vab etc.

Men jag funderar på om det spelar någon roll för arbetsgivare och försäkringskassan om man gör så, alltså bara tar ut dagar istället för att gå ner i tid. Någon som vet?

Jag skulle ta ut fp för att skydda SGI:n

Fast tar du föräldraledigt (med föräldrapenning) så ändrar du inte tjänstgöringsgrad, du har ju kvar din 100% anställning som du är föräldraledig från på säg 20%. Jag gjorde det i flera år, jag var föräldraledig (med föräldrapenning) på måndagar. Jag ändrade intetjänstgöringsgrad, utan fortsatte vara föräldraledig på måndagar bara.

Om det fungerar bra med ditt jobb kan du ju ta föräldrapenning säg 1/4 dag varje dag istället och bara jobba 6h/dag (förutsatt att du jobbar 40h/v på heltid). Men din tjänstgöringsgrad stannar kvar på 100%.

Kanske var det så det blev för mig i praktiken också, känner mig osäker. Funderade inte så mycket på det då, men kommer iaf ihåg att jag ändrade på fk:s sida.

Just det är ingen aktuell fråga i mitt fall. Jag undrade över alternativen a) gå ner i tid och b) ta ut föräldradagar. Men tack för input om sgi.
Nu förstår jag inte vad du menar?

Du frågade om det är någon skillnad för arbetsgivaren och försäkringskassan och det var det jag svarade på.

Det är upp till barnet fyller 2 år som man har rätt till att vara ledig utan att ta ut FP.

Lånar tråden för en fråga: Betyder detta att man måste ta ut full föräldrapenning för alla dagar man är ledig om barnet är äldre än två år, eller kan man fortfarande spara på föräldradagar genom att bara ta ut en del av de lediga dagarna, t.ex. ta ut tre eller fem dar under en helt ledig vecka?

Jag jobbade 80% mellan barnen. Hade kvar min heltidstjänst och fyllde upp timmarna till den med föräldradagar (garantidagar), så summan var 100%, då var SGI:n skyddad (det är den inte om du går ner till 80% tjänstgöringsgrad, då räknas den om).

Gentemot arbetsgivaren sökte jag bara 20% föräldraledigt, och gentemot FK hade jag kvar min tjänstgöringsgrad på 100%.

Jag hade 2h föräldraledigt 4 dagar/v initialt, men pratade sedan med FK som föreslog att jag för enkelhetens skull kunde ta ut 1 heldag varje lördag istället (förutsatt att jag var med barnet då, vilket jag naturligtvis var då jag jobbar vanliga kontorstider), så kunde jag styra arbetstiderna under veckan fritt, för mig varierar det nämligen rätt mkt från dag till dag ibland och min arbetsgivare lämnar det upp till mig att styra min tid själv, sålänge summan blir rätt i slutändan.

Är du helt säker på att det är 24 månader?

Nu kan dom ju ha ändrat det men jag har för mig att det är fram till 18 månader (1,5år). (Jag är dock inte hundra på det så det kan ju mycket väl vara 2 år)

Eller pratar vi om olika saker?

Får man ta ut FP på helgen bara om man inte tar ut någon FP i veckorna? Skulle nog vara bättre för mig isåfall med för det kan ju vara väldigt svårt att komma ifrån jobbet efter exakt 6 timmar.

Efter 1 år tappar man SGI ifall att man inte fyller upp med föräldrapenning sen kanske man har rätt att vara ledig ändå upp till 2 år?

Enligt lagen har man rätt att vara föräldraledig fram tills att barnet är 18 månader, efter det får man vara ledig om man har dagar kvar.

Sen kan ju enskilda arbetsgivare ha generösare regler.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 230
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Höjda elpriser
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur