GÅ Med Galen HÄst!

D

diartistakasha

Nån som kan tippsa mig hur jag ska kunna promenera min häst:confused: Det går nästan inte om jag inte ska sätta livet till. Han är ordinerad boxvila med 20 min lugn promenad. Han har liksom förvandlats till ett monser:eek:. Är mer i luften än på marken och vill bara springa. Har ju inte lust att han sliter sig och förvärrar skadan alt. skadar mig :(
Har träns på när jag går och longerlina+ att nån följer med på promenaden med hästkompisen. Jag har plockat bort allt kraftfoder får nu bara fri tillgång på hö och lucern ojla och mineraler.

Han har tidigare varit snäll att gå med och har respekterat och följt mig precis som han ska. Men har mycket blod i sig och man märker stor skillnad i energin om man hoppat över ridningen en dag. Han behöver verkligen aktiveras för att må bra, en riktig arbets narkoman!

Tipps emotages högst tacksamt!

Sv: GÅ Med Galen HÄst!

Det finns en tråd med exakt samma funderingar, där kom många bra svar. Om du letar rätt på den tror jag du hittar tips och sedering som är super.

Har sökt och inte hittat. En rubrik att söka på skulle uppskattas.

gör som på travarna stoppa bomull i öronen är du rädd för logg så knyter du in bomull i nylonstrumpa och stoppar i öronen dom blir ofta lugnare när dom inte hör

ok...ska jag pröva. Aldrigt funderar på det, men det kanske funkar skitbra!

ta på stigbett, tänk bara på att det är extremt skarpt så ryk inte i honom..;)

aktivera genom att ...:confused: .. ja svårt om han har boxvila- tänkte typ ut å gå in i skogen där han ej kan springa runt så mkt men då kanske skadan han har ej kan läka.. hmmm svårt det där..

För det första ha hjälm på dig!! Vetranquil är br att sedera med, de blir lugna men inte ur balans.

Mmm...funderat på stigbett. Men är rädd att tappa honom ändå och en häst springande i väg med stigbett och grimskaft ger mig rysningar. Men kanske värt att prova ändå.
Skulle gärna gå i skogen med han om jag kom så långt. Nu går vi bara fam och till baks på vägen utaför stallet, vågar inte gå längre då det bara är bilvägar som man måste ta sig iväg på sen.
Tycker så synd om pållen som bara vill hitta på nåt.:(

Kom på-ha longerlina, så är det lättare att hålla kvar än med ett kort snöre...

Självfallet sitter hjälmen på knoppen;) Likaså har jag handskar och väst(kanske skyddar den lite vid en spark). skulle inte leda min häst (annat än till hagen) utan i vanliga fall då han ,även om han är snäll, mycket väl skulle kunna bli rädd för något och flyga i taket.
Vetranquil ja det kanske är dags för det. Känns så tråkigt att dråga pålle bara. Ska ringa vet. kanske är lika bra

Jag håller med om att det känns tråkigt att behöva droga, men det är ju också väldigt onödigt om han drar upp sig (antar att han varit skadad?).

Sätt på en longergjord och ett par inspänningstyglar och led hästen med de på. Brukar hålla bråkstackarna på plats. Självklart en lina till detta om hästen skulle fladra i väg.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka