Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

shlubberdubb

Trådstartare
Igår åkte ridstävlarna fram Inköpta 2005, satt hur bra som helst och har knappt använt dom sedan jag köpte dom. Nu hade de blivit trånga så jag tänkte töja dom. Svampade vatten inne i skaften. Torkade på några få minuter.

Nu på morgonen dränkte jag ett par långa strumpor, drar på mig dessa och i med fötterna i stövlarna. De har dragkedja hela vägen bak. Har fått kämpa med att stänga denna när jag provat nu under vintern. Var beredd på drag kamp.

Döm om min förvåning när dragkedjan går igen plättlätt. Jag vet att läder som stått och torkat gärna krymper. Kan det vara så enkelt att stöveln återtog sin form bara för att jag svampade insidan igår? För de sitter som de gjorde innan de blev trånga. Nej, jag har inte gått ner i vikt.

Men jag fortsätter med blöta strumpor för att gå in dom. De behöver mjukna vid vristerna.
 
Sv: Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

ahhaaha vad lätt :D
 
Sv: Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

Så kan det mycket väl vara. Lädret torkar ju och drar ihop sig. Fick själv tipset om att ligga i badkaret en stund med stövlarna på, men det känns ju lite drastiskt:D
 
Sv: Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

men läder kan ju spricka om det blir blött?!
 
Sv: Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

Nej, läder spricker när det blir torrt.
Vatten är inte farligt för välskött läder.
 
Sv: Gå in ridstövlar - kan det vara så här enkelt?

Jo men jag menar att det är väll lätt att det spricker när det har varit blött och torkar. Det har jag iaf hört.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp