Gå i koppel/ Gå fot

C

Cilia86

Skulle behöva lite tips. Vi har en schäfervalp (snart 10 månader) som är superduktig i många avseenden, utom möjlitvis att gå i koppel. Hon drar ganska ofta. Vi har testat att byta riktining, höll idogt på ett bra tag men tycker inte att det har hjälpt nämnvärt. :crazy: Hon klarar inte av att inte få vara först, då drar hon rejält. Skulle vara tacksam för lite konstruktiva tips, något som gör det hela roligt för henne och oss.

Tack på förhand! :)

Sv: Gå i koppel/ Gå fot

Att gå fint i koppel och gå fot är inte samma sak. Gå fot hör till arbete och fint i koppel till vardags. Vid fotarbete håller de en speciell position vid sidan.

På promenader ska de normalt inte gå fot, men de ska kunna gå fint i kopplet och inte dra.

När hon börjar dra i kopplet så stannar du, när hunden slutar dra och tittar på dig så börjar du gå igen. Drar den så stannar du, osv. Det kan vara verkligen tålamodsprövande!

Finns säkert fler tips, men detta är mitt.

Lycka till!

Jag gör inte det "momentet" roligt för varken mej eller min hund.
Jag ser helt enkelt bara till att hunden inte kommer någonstans genom att dra.
När hunden springer fram i kopplet så står jag stilla, med armen stumt emot kroppen så att det tar tvärstopp.
Jag backar sedan några steg så hunden följer kopplet och fortsätter sen gå.
Varje gång kopplet stramar gör jag om samma sak;
backar tills kopplet blir slakt.
Jag bryr mej heller inte om att hunden ska kolla på mej, huvudsaken är att den inte drar.
Sen håller jag med Mysgrisen, jag skiljer på "fot" och att gå fint i kopplet, "fot" SKA vara roligt, gå fint i kopplet är nåt som bara ska fungera, roligt eller inte.
Det ÄR ett aber om man har en hund som har väldigt bråttom, men skam den som ger sej ;)

Jag har gjort såhär att jag har gjort tvära vändningar så att det blir obehagligt att inte hålla koll på mig. Om hunden har dragit har jag gått i rask takt och sedan bara tvärvänt, då blir det ett obehagligt ryck i kopplet. Detta har gjort att min hund alltid vill hålla koll på vart jag tänker gå, och då vill hon inte dra.

Jag tror också att det är viktigt att ha en bestämd kroppshållning, att gå rak i ryggen i ett bra tempo, målmedvetet. Jag tänker som så att om jag bara går och drar benen efter mig och inte har nän plan på vad vi ska göra, då kommer min hund på en plan.

Att stanna å vänta in hunden till den kommer tillbaka har man ju hört mycket. För mig funkade de inte alls. Jag provade även att rycka till och att säga nej. Inget av dessa funkade.

Men nu har våran hund äntligen lärt sig gå fint i kopplet. Och de är tack vare cesar "the dogwhisperer" som gick på tv. Satt och plöjde igenom alla säsonger. Har numera aldrig hunden framför mig. Han ska gå bredvid eller bakom. när han är påväg förbi. ger jag iväg ett shhh-ljud. funkar de inte, sätt ut foten som en block. Funkar inte de. ställ dig ivägen för hunde. fortsätt gå. och så fort h*n är påväg förbi. återigen ""Shhh"-ljudet. Hunden får inte heller gå före dig in/ut genom dörren. du först. sen hunden.

detta är de enda av alla möjliga metoder jag försökt mig på som varkligen har funkat. Och med snabba resultat. likadant om han kollar på en annan hund och blir stirrig, som hanhundar ibland kan bli. Shha åt honom. de är motsvarande ett nej. kan användas i många situationer. Men de handlar om hur du känner dig oxå. du ska vara den som bestämmer. inte vara elak, men du ska vara bestämd.

försök ladda, alternativt kolla på youtube efter cesar the dogwhisperer. Han är otroligt duktig. Och har hjälpt mig otroligt mkt i vardagen med min hund. OBS att han ofta handskas med problem hundar och man inte behöver vara lika hardcore med en hund som kanske normalt är en jätte trevlig och icke dominant hund.

Hoppas någon av metoderna funkar för dig och din hund:P
/Louise

Han ska gå bredvid eller bakom. när han är påväg förbi. ger jag iväg ett shhh-ljud. funkar de inte, sätt ut foten som en block. Funkar inte de. ställ dig ivägen för hunde. fortsätt gå. och så fort h*n är påväg förbi. återigen ""Shhh"-ljudet.
Vill bara tillägga/förtydliga att "shh" ljudet inte är en universiell metod som funkar just för att ljudet är ett "shh" ljud utan det går isåfall lika bra med vilket överaskande ljud somhelst...jag menar bara så att folk inte går och shhar sina hundar och inte fattar varför det inte funkar sen! Man kan lika bra säga nej. Jag tror att din hund fattade vinken när du genom kroppspråk blockerade vägen i kombination med "shh" (som är synonymt för ngt negativt/avbrytande..vill säga nej). Tillslut behövdes bara "shh" för att han skulle komma ihåg att gå fint i kopplet...därför menar jag att vilket ljud inkl "nej" skulle funka lika bra!

Vill bara tillägga/förtydliga att "shh" ljudet inte är en universiell metod som funkar just för att ljudet är ett "shh" ljud utan det går isåfall lika bra med vilket överaskande ljud somhelst...jag menar bara så att folk inte går och shhar sina hundar och inte fattar varför det inte funkar sen! Man kan lika bra säga nej. Jag tror att din hund fattade vinken när du genom kroppspråk blockerade vägen i kombination med "shh" (som är synonymt för ngt negativt/avbrytande..vill säga nej). Tillslut behövdes bara "shh" för att han skulle komma ihåg att gå fint i kopplet...därför menar jag att vilket ljud inkl "nej" skulle funka lika bra!

Jo, självklart. tänkte inte på att säga de. Men cesar förklarar väldigt bra om man kollar på hans program som jag faktiskt tycker är otroligt bra. Allt me hundar är ju egentligen kroppsspråk. Ord är ju bara något påhitt från oss människor för vi tror hundarna förstår bättre då;)

:bow: :bow: :bow:
Jag blir snart stollig på folk som går och "shh:ar"!
Oftast är det faktiskt helt okunniga ( som inte har hund själv) som använder det och talar om hur oerhört bra det funkar.
Jävla oväsen!!

Men ibland kan det vara så att "nejet" har gått i stå. Man har använt det fel, hunden har lärt sig att ha det som bakgrundsljud och bryr sig inte. Att då byta till ett helt nytt kommando kan göra att föraren får mer auktoritet och använder det på ett nytt sätt. Nej blir mjäk, och Schhh blir "the real thing".

Självklart skulle man kunna hojta "flodhäst" också, för hundens del.

Man behöver ju inte gå å lyssna på alla med hund,
jag använder det, mycket lättsammare än å säga "nej" varenda gång hunden börjar dra eller gå förbi..

min hund lyssnar på "shh" ljudet, medans en lånehund jag har nu lyssnar på "nej"..

När hon börjar dra i kopplet så stannar du, när hunden slutar dra och tittar på dig så börjar du gå igen. Drar den så stannar du, osv. Det kan vara verkligen tålamodsprövande!

Jag kan hålla med om att det är tålamodsprövande! :rofl: Jag har hållt på så under varenda promenad i tre månader nu med min hund, men han drar fortfarande. Inte alltid, men när vi är på väg hem och när han blir upphetsad. När jag stannar eller backar så är han jätteduktig på att komma till min högra sida och söka ögonkontakt, sen går vi några steg, han börjar streta och dra, jag stannar, han springer en lov snabbt tillbaks till min högra sida och tittar på mig, vi går vidare några steg, han börjar streta och dra, jag stannar, han springer tillbaks till mig, osv, osv, osv.... Jag är jävligt envis, men jag börjar faktiskt misstänka att han inte alls fattar vad jag vill! :smirk:

Av ren nyfikenhet, varför tar du honom till höger sida? Är det för att skilja på "sluta dra" och "fot"?

Av ren nyfikenhet, varför tar du honom till höger sida? Är det för att skilja på "sluta dra" och "fot"?

:rofl: Förlåt! Jag var faktiskt tvungen att tänka till innan jag förstod din fråga... "Varför skulle jag inte ta honom till höger sida när det är där han helst alltid ska befinna sig?"... Sen började jag fundera på vilken hand jag har pennan i när jag skriver, och då förstod jag vad som var fel. Jag tar honom såklart till vänster sida! Jag har bara tyvärr aldrig lyckats lära mig säga rätt ord när det gäller höger och vänster. Sorry om det blev konstigt.

Jag är jävligt envis, men jag börjar faktiskt misstänka att han inte alls fattar vad jag vill! :smirk:

Nu spånar jag lite.

Skulle man kunna öka på belöningen där? Så att belöningen inte bara blir att den får gå framåt och kopplet lättar, utan kanske ev klick och godis?
Nån som har nån idé kring det?

*kl*
har provat allt känns de som.. vänt åt andra hållet, stannat å väntat tills han kommer tillbka.. efter 2½ timme då orkar man bara itne mera.. om något drog han mer å mer efter detta...

ryckt till i kopplet för att de ska bli ett obehag att dra.. ingen reaktion alls... är nära att ge upp...

Min rottishanne drog en hel del i början men idogt arbete fick stop på det.

Jag gjorde som så att jag visade honom var kommandot "här" var. Placerade honom vid sidan, sitt och en godis. Väntade tills han tog ögonkontakt, beröm och så gick vi.
När han drog så stannade jag, visade "här" och när proceduren var genomförd så gick vi igen.

Så småningom så räckte det med att jag stannade och efter lite tankearbete så kom han självmant och satte sig vid sidan.

Prova med att bara stanna upp, du behöver inte gå åt andra hållet. Tror nog att hunden inte förstår riktigt då. Promenaden fortsätter ju trots allt...ger ingen effekt.

Under tiden du väntar på att hunden ska komma till dig så får den inte göra något annat, såsom nosa runtomkring sig eller liknande.
Det ska bli så tråkigt som möjligt för hunden.
Den förstår snart att om den lyssnar på dig så fortsätter promenaden och det blir genast roligt igen.
Du är det roliga.

Godisen tar du bort när hunden förstått var "här" är någonstans, då går du över till bara beröm och till slut behöver du inte använda det heller. Berömmet är när promenaden fortsätter sedan.

Att rycka och ge hunden obehag ger ingenting...det gör saken bara värre.

Att vänta ut hunden tills den förstår och ser det roliga i att fortsätta promenaden tycker jag är den bästa lösningen.
Har fungerat på de mest hopplösa hundar.

Efter en vecka hade jag en hund som gick brevid mig lugnt och stilla med löst hängande koppel, behövde aldrig ta i det utan det räckte med att stanna.
Hunden får också tänka här väldigt mycket och det tröttar även ut hunden mentalt. Kan vara väldigt bra om man har en hund som kräver lite hjärngympa. Tänk även på ögonkontakten. Det ger så mycket. Hunden lär sig att vänta på dina kommandon, att inget händer förrän den tittar på dig. Du får hundens uppmärksamhet.

Tänk också på att när du stannat så säg inget annat till hunden än "här" i början. Att säga "inte dra" ska du inte göra. Hunden misstolkar gärna "dra" till "bra".

Tyvärr är det så att man får vänta och vänta. Det är det som ger resultat....

*kl*
har provat allt känns de som.. vänt åt andra hållet, stannat å väntat tills han kommer tillbka.. efter 2½ timme då orkar man bara itne mera.. om något drog han mer å mer efter detta...

ryckt till i kopplet för att de ska bli ett obehag att dra.. ingen reaktion alls... är nära att ge upp...

Om du väntat 2 1/2 timme....har du då visat hunden VAR den ska placera sig? Det är ju inte så att hunden "kommer på" det själv utan det måste du visa den...annars förstår han inget alls.

I början får du kanske visa hunden flera gånger under samma stund ni står still.

Glömde att skriva i det lååååånga inlägget ovan...du kan också backa något steg eller två i början, inte vända dig om utan bara backa. Som en hint om att hunden ska komma nära dig...hur och var när kommer den på bara den vet var den ska placera sig.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:
Jag blir snart stollig på folk som går och "shh:ar"!
Oftast är det faktiskt helt okunniga ( som inte har hund själv) som använder det och talar om hur oerhört bra det funkar.
Jävla oväsen!!

Hur kan ett shh vara ett jävla oväsen? de går lika snabbt att säga som ett nej. Och om Nej, inte funkar på tex min hund så är de väll bättre jag använder de ordet/ljudet som min hund lyssnar på?

Och som någon skrev. Att om man tjatat ut ett ord, använt de där man kanske inte skulle använda de osv, så ordet blivit ineffektivt. Då funkar de oftast bättre att träna in med ett nytt ord ist för att försöka förbättra de ordet man använt förut, som hunden slarvar på.

Hör folk som ropar "godis", istället för hit och kom oxå. Och så länge de funkar så är de väll bra eller? :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 163
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 978
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 487
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka