Gå i form

B

Bellina

Hejsan!
Min ponny går bra i form i skritt, men i traven blir det lite jobbigare. Har någon något tips till mig hur jag ska göra?
Tack för svar!:p

Sv: Gå i form

Din ponny orkar antagligen inte bära sig i traven än. Fokkusera inte så mycket på huvudets placering, tänk på att jobba mer med bakdelen, du ska rida hästen bakifrån Låt hästen hitta sin balans och formen kommer som ett brev på posten.

Din ponny orkar antagligen inte bära sig i traven än. Fokkusera inte så mycket på huvudets placering, tänk på att jobba mer med bakdelen, du ska rida hästen bakifrån Låt hästen hitta sin balans och formen kommer som ett brev på posten.

det tykkte jag varen bra lösning men testa med inspäningstyglar och halsfärlängare.jag har testat på min häst och det funkade hjäte bra

iom. att bellinas ponny går bra i skritt men antagligen inte är tillräckligt stark än bara så tycker inte jag att olika former av inspänningar är rätt.

låt hästen bli starkare, klättra och rid mycket markarbete och, som tidigare talare sagt, konsentrera dig mer på ryggen och bakbenens aktivitet än huvudets plasering. som sagt, det kommer!
låt det ta tid :)

Tycker inte heller att någon form av inspänning är bra. Kommer bara resultera i en häst som kröker på nacken men ändå går obalanserat och inte jobbar på rätt sätt.

Bellina skrev:
Hejsan!
Min ponny går bra i form i skritt, men i traven blir det lite jobbigare. Har någon något tips till mig hur jag ska göra?
Tack för svar!:p
Nej, jag tycker inte heller att du ska sätta på inspänning eller något dylikt. Jag har ungefär samma problem med min ponny, men det funkar efter ett tag. Håller med Rebeccah; rid hästen bakifrån först och främst.
Jag var och tittade på när en kompis red privatlektion för en duktig lärare som lärde mig orden; 1. Skåla ur hästen (få den "rund") 2. Ha en rörlig innerhand. 3. Slappna av i ryggen. 4. Tänk dig för innan du tar i tygeln 5. Bli inte stum i ytterhanden.
Hoppas det kan hjälpa dig lite i alla fall!

Rid i en volt, och rid honom i form i skritt. Be honom om trav och försök få han att hålla kvar formen, det räcker att han tar ett steg, sen saktar du av och berömmer.

det ända resultat jag sett av "halsförlängare" är hästar som "går och ljuger", släpper ryggen och är som ett "dragspel" i bakkärran..:crazy:

vill man ha en häst som är trevlig, lyhörd och bärig så finns inga "genvägar". gäller att som dom flesta redan skrivit, rida hästen bakifrån.
att använda sig av halvhalter är otroligt viktigt. den hjälper till att få hästen att arbeta som vi vill-lätt framtill och med bakbenen under sig.
ju starkare hästen blir, ju mer kan du "kräva" att hästen trampar under sig och hur mycket huvud och hals ska "resas".
om man kräver för hög form och hästen inte orkar, tappar den rygg och bakben istället.(det är det som är min erfarenhet av vad jag sett med halsförlängaren, man "tvingar hästen till en "form" som den inte orkar gå i.)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar