Gå i form?

Home

Trådstartare
Om man ska få hästen att gå i form, hur gör man då?
Några enkla knep kanske ni dressyrmänniskor kan lära ut, hehe? ^^

/Home :)

Sv: Gå i form?

Det handlar mycket om känsla, timing och förtroende. Hästen ska ärligt söka ner mot bettet och ge ett mjukt stöd. Ryttaren ska ta tillvara på det stödet genom att stötta upp med främst yttertygeln.

För att komma dit m¨åste man som ryttare erbjuda en mjuk och stadig hand som hästen har förtroende för. Hästen ska även vara lösgjord i sidorna.

Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa er. Det är det absolut bästa tipset.
Ridning kan motsvara att lära sig simma, det sker med känsla och inget man kan lära ut genom internet. :)

Det finns inga "knep" - hästen ska ridas i balans (gå i rätt takt), och den ska vara lydig för hjälperna (ryttaren får inte sitta och "säga" en massa olika saker hela tiden).

När hästen lyssnar på hjälperna, dvs du kan göra övergångar och tempoväxlingar i balans, kan du börja lösgöra den på olika sätt, ex sidvärtsrörelser och böjda spår. Det är här någonstans som den börjar länga överlinjen.

Sitter du nu på en avslappnad häst som lyssnar på hjälperna har du kommit långt. Den "suger" framåt, med kontakt i handen och drar upp magen så att ryggen höjs lite, lite. :)

Här har du utbildningsskalan:
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Har kollat lite på den sidan, men att lösgöra hästen likadant som att få den att gå i form? ;)

Tack för två fina svar!

Och vad är lättare egentligen?
Att få hästen att gå i form i skritt, trav eller galopp?

Själv har jag omedvetande fått hästen att gå i form (hörde från min instruktör) i skritt och galopp, men inte i trav om jag minns rätt. Är det vanligt? ^^

Nja, inte direkt. En häst som går i form är lösgjord och trampar under sig och på sådant sätt arbetar korrekt. En häst som inte är lösgjord kan inte gå i korrekt form.

Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa er från marken och ge tips. Det tror jag är det bästa sättet att få hästen att arbeta korrekt.

32137760.jpg

Här är en, dock rätt dålig bild på min ponny när han longeras löst i ett longeringshus. Här går han eftergivet i nacken, mjuk kontakt med bettet och arbetar korrekt. Man ser tydligt hur ryggen kommer upp. :)

Jag saknar BALANS på din utbildningsskala. Man måste rida hästen i balans för att den ska kunna gå i form. Sedan finns det inga genvägar utan noggrannt arbete med en solid grundutbildning.

Det är helt upp till dig och hästen, men det är oftast lättast att påverka hästen i en långsam gångart så som skritt. Detta sker enl utbildningsskalan som du har länkad högre upp.

Målet är att få hästen eftergiven och arbeta korrekt i alla gångarter. :)

Jag saknar BALANS på din utbildningsskala. Man måste rida hästen i balans för att den ska kunna gå i form. Sedan finns det inga genvägar utan noggrannt arbete med en solid grundutbildning.

Takt och balans är samma sak - hästen kan inte gå i balans om den går i otakt. Otakt betyder att den är ojämn och kompenserar för brister genom att röra sig felaktigt.

Vissa hästar har en naturligt takt, och är då mycket lättare att rida korrekt. Andra hästar måste få mycket hjälp att hitta takten/balansen. Sedan kan man gå vidare i arbetet. Men det går inte att hoppa över det steget.

Har kollat lite på den sidan, men att lösgöra hästen likadant som att få den att gå i form? ;)

Tack för två fina svar!

Hästen måste vara lösgjord för att kunna gå iform. En häst har ju alltid en form som den går i, och formen som ryttaren önskar av den beror ju på vilken typ av arbete som hästen ska utföra för tillfället. En distanshäst har inte samma ultimata form som en dressyrhäst, en hopphäst, eller en westernhäst. Däremot ska alla hästar, oavsett disciplin, gå taktmässigt (= i balans) och avslappnat - det är steg ett.

Om vi tänker oss en häst som går dr LB/LA så ska den framförallt vara i balans och lösgjord, framme för skänkeln och den ska följa ramen som ryttaren ger genom kontakten med bettet. Den ska alltså kunna länga överlinjen, och korta överlinjen något. Att lösgöra är arbetet som gör att hästen har en möjlighet att gå iform utifrån sin utbildningsnivå enligt TR, och även kunna börja samla sig.

Hänger du med i vad jag menar? :laugh:

Nu har du redan fått svar från Pommery - men jag svarar ändå när jag ändå sitter här och är på hugget. :D

Och vad är lättare egentligen?
Att få hästen att gå i form i skritt, trav eller galopp?

Det beror snarast på ryttarens egen balans och sits. Det är lättare att inverka rätt om du som ryttare sitter ordentligt i sadeln och inte kommer i obalans och stör hästen. Det är generellt lättare för ryttaren att rida i långsamt tempo (i alla gångarter) så det kan ligga en fara i det där att ryttaren kan sitta och tjuvhålla i hästen hela tiden - för att inte tappa balansen själv. För hästens del är det oftast lättare att ha ett lite högre tempo i början, i alla gångarter - den får inte ramla iväg, men måste röra sig framåt igenom kroppen för att hitta takten.

Sedan beror det på hästen vilken gångart den har lättast för. Poängen med utbildningsskalan var att du inte ska tänka så mycket "hästen i form" utan snarare "hitta takten/balansen, renodla hjälperna, lösgöra".

Själv har jag omedvetande fått hästen att gå i form (hörde från min instruktör) i skritt och galopp, men inte i trav om jag minns rätt. Är det vanligt?

Som sagt, i skritt går det långsamt och du har mer tid på dig att påverka hästen i alla rörelser. I galopp får hästen (vanligen) gå på mer framåt och är den då lösgjord och mjuk sedan tidigare så tycker den oftast det är ganska skönt att länga överlinjen lite och blir sådär trevligt ovalformad.

Fokusera på din egen balans och sits, på att erbjuda ett lätt stöd i handen (inget glappande). Renodla dina hjälper så att du vet vad du gör och inte småpratar med hästen hela tiden. Så fort du rör handen bakåt stoppar du också bakbensaktiviteten, vill du påverka med handen så gör små rörelser och undvik att föra båda händerna bakåt. Prata med din ridlärare om de olika hästarna du rider - vissa hästar trivs väldigt bra med en typ av ridning, andra med lite annorlunda typ. Även om hjälperna är desamma så måste man kunna anpassa sig efter hästen.

Hoppa det går bra och att du hittar känslan! :laugh:

Åh vilket bra svar! Och tack till er andra som också har svarat, guldvärt!
Jag får träna och träna på det här låter det som, men vad gör det då man tycker det är sååå roligt!? ;)

Men "normalduktiga" ryttare, kan ni sätta er på en helt främmande häst och få den att gå i form eller måste man känna hästen för att det ska funka? :)

Jag skulle säga att det är verkligen inte 'bara' att sitta upp och rida en häst i fin form i tre gångarter, ens för någon riktigt duktig. Skulle gissa på att det hamnar mellan 2 veckor och 10 min beroende på hur mycket känsla man har.

Dom skickliga ryttarna med mycket känsla kan känna vad det är som gör att känslan inte är optimal, därifrån kan dom också 'leta rätt på' rätt övning för att få hästen att gå optimalt. (sedan är ju optimalt för stunden och för hästen maximalt, olika, men det antar jag att ni förstår). Medans en ryttare som inte har ridit så många hästar och inte utvecklat samma känsla kanske måste gissa sig mera till vad som ska till för att det ska kännas riktigt bra, man känner inte riktigt grundproblemet utan bara symtomen exempel: hästen tar inte stöd på höger tygel, en oerfaren ryttare löser det genom att ställa och böja till höger och tar i tygeln (utan att använda skänkeln), för att ryttaren vill få stödet i handen, genom att ta det där, medan en erfaren vet att det är för att den inte tar skänkeln (då vänster) och gör kanske precis tvärtom och böjer åt vänster istället och rider den ut till höger och driver den ordentligt framåt, mot handen och där får stödet.

Sedan är det också så att varje ryttare och varje häst har olika lång 'kalibreringstid', vissa hästar ställer om på någon minut och vet precis hur ryttaren tänkt sig, medans andra hästar tar ett par veckor innan dom räknat ut vad ryttaren menar. Så varje ekipage har ju sin 'kalibreringstid'.

Håller med.

Jag är väl vad man skulle kalla "normalduktig" (:p), och jag skulle också vilja säga att det beror en hel del på hästen. Jag kan inte sätta mig på vilken häst som helst och tjoff så går den i form, många hästar däremot tar det inte mer än kanske 10 minuter innan man hittat knapparna. Ofta är det nog hästar som påminner om de man är van att rida, och hästar som har viljan att göra rätt. Sedan beror det ju på hur stark hästen är också, det är krävande för hästen att arbeta i en bra form. En häst som vilat länge och är muskelfattig (exempelvis) är ofta inte stark nog att arbeta i en bra form några längre stunder.

Hejsan! Jag har inte riktigt fattat men, vad är lösgjord?

Lösgjord beskriver när hästen är mentalt och fysiskt avslappnad i kroppen, för ryttaren känns det som att den är väldigt mjuk - både i sidorna och i handen.

Lite som när du varit och tränat, stretchat efter träningen och är sådär varm och avslappnad - blodgenomströmningen ökar, du är nästan lite "tung" i kroppen utan att vara trött. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 177
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka