Sv: Gå i form?
Nu har du redan fått svar från Pommery - men jag svarar ändå när jag ändå sitter här och är på hugget.
Och vad är lättare egentligen?
Att få hästen att gå i form i skritt, trav eller galopp?
Det beror snarast på ryttarens egen balans och sits. Det är lättare att inverka rätt om du som ryttare sitter ordentligt i sadeln och inte kommer i obalans och stör hästen. Det är generellt lättare
för ryttaren att rida i långsamt tempo (i alla gångarter) så det kan ligga en fara i det där att ryttaren kan sitta och tjuvhålla i hästen hela tiden - för att inte tappa balansen själv. För hästens del är det oftast lättare att ha ett lite högre tempo i början, i alla gångarter - den får inte ramla iväg, men måste röra sig framåt igenom kroppen för att hitta takten.
Sedan beror det på hästen vilken gångart den har lättast för. Poängen med utbildningsskalan var att du inte ska tänka så mycket "hästen i form" utan snarare "hitta takten/balansen, renodla hjälperna, lösgöra".
Själv har jag omedvetande fått hästen att gå i form (hörde från min instruktör) i skritt och galopp, men inte i trav om jag minns rätt. Är det vanligt?
Som sagt, i skritt går det långsamt och du har mer tid på dig att påverka hästen i alla rörelser. I galopp får hästen (vanligen) gå på mer framåt och är den då lösgjord och mjuk sedan tidigare så tycker den oftast det är ganska skönt att länga överlinjen lite och blir sådär trevligt ovalformad.
Fokusera på din egen balans och sits, på att erbjuda ett lätt stöd i handen (inget glappande). Renodla dina hjälper så att du vet vad du gör och inte småpratar med hästen hela tiden. Så fort du rör handen bakåt stoppar du också bakbensaktiviteten, vill du påverka med handen så gör små rörelser och undvik att föra båda händerna bakåt. Prata med din ridlärare om de olika hästarna du rider - vissa hästar trivs väldigt bra med en typ av ridning, andra med lite annorlunda typ. Även om hjälperna är desamma så måste man kunna anpassa sig efter hästen.
Hoppa det går bra och att du hittar känslan!