Gå förbi "läskiga" saker

_Runaway_

Trådstartare
Hur envisa är ni när hästen tvärvägrar att gå förbi någo otroligt livsfarligt? Typ en blomkruka med en rosa blomma, gå mellan två stallar mm. Min pålle har gått samma runda fleeera gånger. Så denna gång var vi ensamma (pappa och hunden brukar ofta vara med) och se då gick det inte att gå mellan de två stallen på grannens gård. Jag höll honom inte hårt i munnen, jag skänklade bestämt men absolut inte sparkande på honom. Petade lite med spöet också och då for han fram ett steg för att sedan stanna igen och börja om. Ville inte ha för mycket spö på honom då han bli lätt stressad. Så till slut, när han börjat snurra runt och bakåt, redo att springa åt andra hållet, så satt jag av och ledde honom. Efter MYCKET om och men kom vi förbi. Berömde och klappade om honom. Men sen tänkte jag efter lite. Är det ett misslyckande att sitta av och leda förbi hästen? Är det som en vinst för honom? :confused: hur mycket ska man berömma sen då? Det fanns inget farligt, bortsett från två stall att passera. är det att förstora hela händelsen genom att berömma massor efteråt?
Någon klok?

Sv: Gå förbi "läskiga" saker

_Runaway_ skrev:
Hur envisa är ni när hästen tvärvägrar att gå förbi någo otroligt livsfarligt? Typ en blomkruka med en rosa blomma, gå mellan två stallar mm. Min pålle har gått samma runda fleeera gånger. Så denna gång var vi ensamma (pappa och hunden brukar ofta vara med) och se då gick det inte att gå mellan de två stallen på grannens gård. Jag höll honom inte hårt i munnen, jag skänklade bestämt men absolut inte sparkande på honom. Petade lite med spöet också och då for han fram ett steg för att sedan stanna igen och börja om. Ville inte ha för mycket spö på honom då han bli lätt stressad. Så till slut, när han börjat snurra runt och bakåt, redo att springa åt andra hållet, så satt jag av och ledde honom. Efter MYCKET om och men kom vi förbi. Berömde och klappade om honom. Men sen tänkte jag efter lite. Är det ett misslyckande att sitta av och leda förbi hästen? Är det som en vinst för honom? :confused: hur mycket ska man berömma sen då? Det fanns inget farligt, bortsett från två stall att passera. är det att förstora hela händelsen genom att berömma massor efteråt?
Någon klok?

Nej, det är inget misslyckande. Dock skulle jag ha lett hästen fram och tillbaka tills spänningen lagt sig och hästen känns lugn och då skulle jag sitta upp och göra samma sak tills hästen går förbi. Man måste dock själv, alltid behålla lugnet, inga häftiga tag i tyglarna och eftergift när hästen söker sig framåt. Låt det ta tid men ta dig den tiden. :cool:

Jag är riktigt envis när det gäller sånt! Ska vi gå förbi stenen det bor spöken i så SKA vi göra det! Samma sak om vi går på en väg/stig och det ligger nåt farligt vid sidan, så hästen tar världens omväg runt, då går vi fram och undersöker.
Har dock en snäll häst som går fram till läskiga saker när jag ber honom om det.

Jag ger mej ALLDRIG.

Först så får hästen stå stilla (innte backa och innte gå åt sidan) sedan ber jag hästen att gå fram vilket ganska ofta resulterar i att försöka att gå åt sidan eller backa, efter det brukar jag stå stilla lite till och pratar lugnade (vanligt ton läge) med hästen sedan ber jag häste att gå fram med lite mer tryck vilket hästen oftas gör och när jag har komit fram till monstret får hästen stå där och titta då det hämska och sedan rider jag runt det eller fram och till baka några gånnger beroende på vad det är och om det är praktiskt möjligt.

Men om hästen är så rädd att man kan känna hjärtat slå så hoppar jag av och leder hästn fram till föremålet.

Kram

Jag tycker inte att det är ett misslyckande att sitta av och leda hästen förbi, däremot att vända och inte gå förbi! Jag brukar först försöka från ryggen och går inte det på något sätt så hoppar jag av och leder förbi. Jag har gjort så mest på grund av att jag har unghäst och tidigare så brukade han stegra sig eller kasta sig iväg åt andra hållet om jag pressade honom för mycket och han kände sig väldigt osäker. Numera så "fryser" han mest fast och med en lugn och positiv röst så brukar jag få honom att gå förbi det mesta, men jag skulle självklart hoppa av om det behövdes. Huvudsaken är att jag behåller lugnet själv och låter honom titta på det han tycker är otäckt, för han är ofta nyfiken samtidigt ;)

Det beror ju helt på hur "nödvändigt" det är att gå just där. :smirk:
Är det absolut nödvändigt, så ger jag mig INTE.
Som absolut sista utväg hoppar jag av hästen och leder förbi några gånger.
Oavsett om jag sitter på eller leder hästen så är det en "vinst" för mig.

Nja, beror lite på i vilken situation du satt av. Men jag hade oxå gjort som piraja.

Annars är jag vääääldig restriktiv med att sitta av när det blivit problem, kan lätt bli så att hästen fattar det och vägrar gå ofta så man måste sitta av. Sitter hellre av för tidigt, till exempel så kan du ju sitta va långt innan stallen nästa gång och leda runt hästen där tills den är lugn och sedan sitta upp och rida runt där för att sedan fortsätta ridturen. Då förknippar inte hästen avsittningen med det hemska.

För övrigt så är det första jag lär unghästarna att de ALLTID ska gå fram om de blir ombedda att göra det. Succesivt så ser de mer hemska saker och är alltid väldigt nog med att hålla fram dem hela tiden (inte driva hela tiden men driva INNAN de stannar) om vi går förbi hemskheter. Kvickt lär de sig att inte stanna om de bli rädda (ser hellre att de springer förbi/åt sdian bara de INTE börjar tänka bakåt) och sen kan man låta dem stanna och titta UTAN att de fryser fast (eftersom de har inpräntat att de ska fram så fort man ber dem).

Jag är mycket envis med att hästen SKALL förbi. Eftersom han vet det (det är jag som har ridit in honom, så jag har ju kunnat vara konsekvent från början...) är det väldigt sällan det är problem. De gånger det ändå blir problem (=han är rädd), så händer det att jag sitter av och går före, eftersom han är mycket tryggare då.

Jag ger mej aldrig ;) men är det så att hästen verkligen är RÄDD så man känner hjärtat slår tex eller om det är risk för att man kan skada sej så tycker jag man kan sitta av och leda förbi istället.
Annars brukar min häst få stanna och titta ordentligt, men när han börjar röra sej igen ;) är det bara framåt som gäller, mkt beröm och klappar på halsen, går han bakåt skänklar jag och duttar ev med spöt om jag har nåt..
Det brukar sluta med att han bara måste fram för att undersöka det farliga..Som ju inte brukar vara så farligt längre...Men fram för att undersöka är viktigt, det kan göra det mkt lättare nästa gång eller i en liknande situation med liknande saker. Jag låter alltid min häst undersöka allt, och han är inte heller lika "fjantigt rädd" längre, när jag öser beröm över honom ochberättar vad modig han är som går över den prasslande presseningen eller går förbi nån fladdrande silageplast!

Så länge det inte utsätter mig eller hästen för någon större fara så ser jag ofta till att få kusen förbi/översparkad. Många broar har vi här och i början var det lite kinkit, lite fortfarande men jag råder honom inte att försöka stoppa en gång till :devil:
Är det risk att gå omkull eller gå ner i diken så skulle jag (antingen ta mer sats;)) sitta av och gå förbi, dock mycket sällsynt.

Jag försöker att aldrig sitta av i såna situationer. Det har hänt, men jag har större möjlighet att påverka honom när jag sitter på tycker jag.
Nåt som funkar väldigt bra på min häst är att börja driva på honom framåt så fort jag känner att han börjar titta på något.
Har han väl stannat är det mycket svårare att få förbi honom. Håller man farten uppe så går det lättare.

Men i vissa situationer är det ibland säkrare att hoppa av och leda. Men jag vet vissa som hoppar av så fort hästen blir lite ängslig och det tror jag förstärker hästens känsla av att det är något läskigt eller farligt.

Om jag vet att jag sitter på en häst som brukar bli rädd för saker och ting, brukar jag själv stirra på de föremål som jag tror att han ska reagera på. Jag får sedan fram en klar bild av vad föremålet är och hästen traskar lugnt vidare. Detta har alltid fungerat för mig, när jag och hästen väl känner varandra.

Blir hästen mycket rädd för något, brukar jag lätta fram tygeln, smeka halsen och prata lite lugnande. Är det riktigt otäckt för pållen sitter jag ALLTID av. Eftersom jag är i högre rang, blir hästen lugnare och känner sig säker och traskar lugnt efter. Sedan berömmer man översvallande, sitter upp och rider förbi igen, ända tills hästen inte bryr sig om föremålet längre.

Beröm är viktigt, vare sig det var något litet eller inte, däremot borde man anävnda olika hur mycket beroende på vad hästen kan och tidigare har gjort. Man ger lite beröm på de små sakerna och ger mycket mer på de stora händelserna.
Det anser i varje fall jag, sen funkar det nog olika för alla människor och hästar.
Huvudsaken är nog tålamod och lugn:)

jag är envis och ger mig aldrig. Har jag bestämt mig för att komma förbi då ska hästen förbi :devil:. Jag brukar dock låta hästen lukta/kolla närmare på det den är rädd för, bara för att bevisa att det inte är något läskigt.

Sitta av är något jag drar mig för, men jag tror jag gjort det en gång på ponnyn, men det är verkligen ingen bra väg ut för min del, men hurvida om hästen har vunnit eller ej, det vet jag inte. Helt och hållet har den ju inte det, men samtidigt har ju inte jag vunnit...

Det beror helt på hästens psyke. Det finns hästar som när de väl stressar upp sej är nästan omöjlig att "tvinga" till något utan att få en ännu mer stressad, okontaktbar häst. Det bästa i en sån situation är att så snabbt som möjligt på ett icke-ohyfsat sätt få hästen att använda sin förnuftiga hjärnhalva igen. hur man gör det är ju också beroende på hur känslig hästen är och hur den reagerar på olika kommandon/tillsägelser/yttre påverkan. Typ att du bara sitter där och andas lugnt och djupt. Och nöjer dej med att den har huvudet i riktningen dit du vill, sen får hästen ta den tid den behöver till att bli uttråkad och gå :D

Om hästen är tjurig/hård/dominant men inte lättstressad kan man gott säga till hästen. Men man måste kunna urskilja om hästen testar att ta över kommandot eller om den faktiskt är rädd och osäker. Eller om den inte accepterat dej som ledare och inte är trygg med dej. Då får du försöka inna hästens tillit och respekt, kan krävas en del träning för att den ska våga lita på det, men grunden är väl att du ska vara konsekvent och visa att du har kontroll på situationen.

Jag skulle absolut inte tveka på att sitta av om jag känner att jag tar mej vatten över huvudet. Från marken har du större kontroll på hästen, att den inte ska göra något som är farligt för dej. Och har den inte riktigt accepterat dej som ledare kan den ändå känna sej tryggare med någon som går före och visar att det är fritt fram. MEN om hästen bara testar kan du då få en häst som får av dej genom att reagera starkt på saker i omgivningen, hitta på ursäkter för att slippa sin ryttare. Så försök sålla ut rätt orsak och utefter det analysera vad som skulle fungera på din häst!

Jag tycker att bara man får hästen förbi det "läskiga" så har man vunnit eller vad man nu vill kalla det,sen om man gör det till fots eller uppe på ryggen spelar ingen roll,du har ju fått hästen dit du vill ;)

finns hästar som blir väldigt osäkra vid vissa tillfällen och jag tror dom blir lugnare av att ha någon brevid sig på marken en att höra en röst uppefrån sin rygg (men det är min teori)

mvh Arabizar

Nä, ni kom ju förvi trots allt så misslyckat blev det ju inte.
Själv ger jag mig inte, då skulle det bara bli mer och mer problem..

emelit skrev:
Nä, ni kom ju förvi trots allt så misslyckat blev det ju inte.
Själv ger jag mig inte, då skulle det bara bli mer och mer problem..

"Ge sej" kan betyda olika för olika personer. Vissa tycker att man ger sej om man inte är på den hela tiden utan äntar ut hästen.
Och vissa tycker det är att ge sej om man hoppar av.
Jag tycker att "ge sej" innebär att hästen uppenbarligen inte är livrädd men man vänder ändå om och går hem eller tar en annan väg. MEN har DU som ryttare kommenderat att vända och inte hästen så är det absolut inte att ge sej. Då ser snarare hästen dej som pålitlig eftersom du inte alltid tvingar hästen förbi farliga saker utan för hästen verkar vara förnuftig.

Jag har varit med om situationer där det bästa varit att vända och gå hem. Som ex. när vi var och tränade vid ett grustag och jag precis satt av, och så hör vi en STOR grävmaskin med larvfötter - marken vibrerar och ljudet hörs fastän den är lååångt borta, och ljudet och vibrationerna blir bara kraftigare och kraftigare trots att vi inte ens kan se grävmaskinen. Min intuition säger mej att - reagerar hästen så här innan den ens kommit i närheten av grävmaskinen är det säkrast att gå hem innan vi stöter på den. Då har man inte "gett upp" utan valt att undvika konfrontationen på en häst som inte är redo.

Så gjorde vi inte utan höll kvar hästen och styrde in den en liten bit på sidan av vägen. Hästen stressade upp sej mer och mer, särskilt av vibrationerna i marken. När vi till slut SER grävmaskinen blev det för mycket för hästen och han slet sej och sprang rakt in i skogen och sedan hem på en brant asfaltsväg. Blev halt. Såå onödigt eftersom jag märkte att hästen var för skärrad för att stå ut med situationen.

Jag visar min häst att jag är mkt farligare än det han inte vågar gå förbi! :devil:

Sen så får det ta den tid det tar, jag kasnke får slå på honom ganska mkt :confused: men så fort han tar ett steg framåt får han massaaa beröm! :D

Totola skrev:
Jag tycker att "ge sej" innebär att hästen uppenbarligen inte är livrädd men man vänder ändå om och går hem eller tar en annan väg. MEN har DU som ryttare kommenderat att vända och inte hästen så är det absolut inte att ge sej. Då ser snarare hästen dej som pålitlig eftersom du inte alltid tvingar hästen förbi farliga saker utan för hästen verkar vara förnuftig.

Jag både håller med och inte håller med, men allt är såklart individuellt från häst till häst och de reagerar väldigt olika när de blir skrämda. Jag har dock som regel att om vi inte har konfronterats öga mot öga med det som är "farligt", utan det är fråga om ett ljud eller liknande som hästen reagerar på, då kan jag välja att rida en annan väg för att inte skärra hästen ännu mer. Det skedde senast häromdagen då jag hörde en motorsåg på långt håll som min häst reagerade väldigt på.

Om vi däremot har konfronterats (står öga mot öga) med det som är otäckt så vill jag ge hästen en chans att titta på det och helst gå förbi för att se att det inte är farligt. Vänder jag om och "ger mig" i en sådan situation så kastar han sig iväg i full galopp hemåt och det är inte önskvärt, så jag försöker att inte vända. Då hoppar jag hellre av och leder honom förbi.

Det här är såklart väldigt individuellt från häst till häst så jag tror att man får försöka komma fram till det sättet som passar en själv och sin häst bäst, för det finns inget facit som gäller i alla situationer. Jag håller inte heller benfast på mina "regler" utan ser an situationen och handlar utifrån det.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 060
Senast: cafu
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar