G-test för katt?

S

Sotis

Nån som vet om det finns? Kan man använda vanliga Clearblue till och med?

Sv: G-test för katt?

Nej, det finns inget tyvärr. Man får hålla utkik efter tecken och sedan ultraljuda om det är någon som är väldigt viktigt att veta.

Om det är oönskade ungar kan man kastrera katten i början av dräktigheten också.

Jag blev så nyfiken på detta, att jag ringde apoteket. Finns inte g-test till något djur över huvud taget och Clearblue funkar inte. Troligtvis tillverkas det inga, för att det inte finns efterfrågan, trodde man på apoteket.

Synd, hade ju varit bra att säkert kunna konstatera dräktighet tidigt även hos katt.

Om det är oönskade ungar, kan man som nödlösning snabba sig till vetten och kastrera innan det gått för långt. Men inte långt gångna kissar pga risk för komplikationer.

Man kan ju fundera lite över de veterinärer som åtar sig att kastrerar högdräktiga katter. Vad har de egentligen för ansvar om alltihop går åt pipsvängen? Och hur kan man bevisa det är vettens fel, egentligen? :confused:

Det är sällan på veterinärens begäran dessa djur blir kastrerade och ägaren blir informerad om de ökade risker som finns. Visst är det tråkigt när man "måste" kastrera ett högdräktigt djur, men det är också tråkigt att avliva unga friska djur och veta att moderdjuret kommer att fortsätta föröka sig.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 224
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
685
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama