Fysträning

Fisherling

Trådstartare
Fysträning känns ju som att det är väldigt på modet just nu; jag ser folk till höger och vänster som skriver om hur deras hundar kör pass med fysträning någon gång i veckan. Blir ju ganska nyfiken.

Jag vill såklart bygga upp Tinjas fysik på bästa sätt - hon ska ju tävla i fysiskt påfrestande grenar - och ber er därför om hjälp. Jag behöver tips, råd och inspiration till hur jag bäst fystränar henne. Den fysiska aktiveringen hon får nu är 2-3 timmars promenad i varierad skogsterräng med lösspring nästan varje dag (utöver lugna rastningar). Det är upp för bergsknallar, över stockar och stenar, genom ris och snår. Hon har väldigt bra kondition och kan alltid vara ute längre. Sedan rör hon sig ju ganska mycket när vi tränar också.

Men hur gör jag bäst för att specifikt gå in för att bygga muskler? Hur ser era fyspass ut?

Intressant tråd! Den ska jag följa :) Jag har stenkoll på hur jag ska träna och bygga muskler på hästarna men har inte samma specifika kunskap när det gäller hunden.

Fysträning känns ju som att det är väldigt på modet just nu; jag ser folk till höger och vänster som skriver om hur deras hundar kör pass med fysträning någon gång i veckan. Blir ju ganska nyfiken.

Jag vill såklart bygga upp Tinjas fysik på bästa sätt - hon ska ju tävla i fysiskt påfrestande grenar - och ber er därför om hjälp. Jag behöver tips, råd och inspiration till hur jag bäst fystränar henne. Den fysiska aktiveringen hon får nu är 2-3 timmars promenad i varierad skogsterräng med lösspring nästan varje dag (utöver lugna rastningar). Det är upp för bergsknallar, över stockar och stenar, genom ris och snår. Hon har väldigt bra kondition och kan alltid vara ute längre. Sedan rör hon sig ju ganska mycket när vi tränar också.

Men hur gör jag bäst för att specifikt gå in för att bygga muskler? Hur ser era fyspass ut?

För att försöka svara på frågan så undrar jag först och främst vad för slags muskler du vill att hunden ska bygga och för vilket syfte. För som @AraSlei skriver så borde det som du redan gör vara tillräckligt för en tillräckligt god grund för gemene hund. I vilka grenar är det som hunden ska tävla?

Jag kör ingen regelrätt fysträning, men nu under jaktsäsong så jagar mina hundar 1-3 dagar/vecka, i regel springer de då 5-25km i terräng/dag. Utöver det gör vi inte så mycket i veckorna, mer än dagliga promenader och hjärngympa, lite kickbike och nån löptur då och då.
Jag har köpt en peanutball (och gått balansbollskurs :D ) som vi precis har börjat köra lite balansträning med, tror det kommer bli ett bra komplement till allt lösspring i skogen just nu. Att specifikt träna de små musklerna och ligamenten kommer förhoppningsvis ge smidiga hundar som håller längre.

När det inte är jaktsäsong kör vi drag framför kickbike och löpträning i dragsele, (kopplade) promenader i skogen, apportering på land och vatten, lite agility. Försöker simma dem mycket och simmar dem efter roddbåt då. Ibland slänger jag på dem viktmanschetter under promenaderna.

Jag skulle gissa att din hund behöver göra långsamma saker som komplement. Snabba automatiska rörelser "kostar" ofta mindre än långsamma medvetna rörelser. Skrittar hunden någonsin? Billy skrittade ALDRIG förrän jag aktivt började lägga in sträckor av skritt under våra promenader.

Jag lägger inte så mycket tid och sträcka på promenader, mina hundar har väl egentligen inte promenader som träningsform utan som "fritid". Vissa delar av promenaderna är ofta träning, de får gå på olika underlag för att kliva på och röra fler delar av kroppen, ta i, balansera och för att röra sig långsamt/smidigt/explosivt/etc. Det lägger jag några minuter varje promenad på, resten av promenaden är rastning och nosfest.

När vi tränar så tränar vi.
Jag vill att mina hundar ska hålla länge, så vi tränar mer prehab och hållbarhet än för syftet att vara vältränad och musklad, även om det kommer på köpet. Fysiskt tränar de agility, på balansboll, dragweight, draghundsport, cavaletti och balans-/coreövningar utan boll. De får massage och vila och värme. Spända muskler gör ingen gott, och jag ser direkt skillnad på hur de rör sig om det blåser kallt eller regnar, de spänner sig mycket då = täcke på!

Tinja har muskler, ingen tvekan om det! Sorry om det framstod som att hon inte har några muskler. Hon är vältränad, det har jag inga tvivel om. Jag tänkte mer vad som kan komplettera det hon redan får. Brukade köra balans på yogaboll förut för att försöka komma åt småmuskler hon annars inte använder, men den gick sönder för ett tag sedan. Ska nog ta och skaffa mig en sån där peanut ball! Dock vet jag ju inga andra övningar än just "upp och stå på bollen". Samma sak med core-övningar utan boll, hur gör man då?

Ibland går jag ut med en påse torrfoder och slänger i en brant skogsbacke med blåbärsris, just för att få ned tempot så att hon får skritta med lite högre benlyft. Jag kanske ska göra det oftare? Just nu blir det kanske någon gång i månaden, när jag kommer ihåg.

Tinja tävlas i lydnad och rally just nu, men tanken är att tävla agility och bruks med sök :D Sen vill jag gärna testa drag på vintern, för att det är kul.

För att svara på frågan hur mina fyspass ser ut. Jag gillar att inte krångla till det för mycket. Mina mål med både träning och tävling är att de ska ha roligt, aktiveras och att de inte ska skada sig.

Vardagen är promenader i koppel och lösa i skog och på fält, typ ett vanligt hundliv. När andan faller på så kör vi kroppskontrollsövningar på ojämnt underlag, t.ex. på balansdyna eller halvbollar. Det gör vi både för den mentala aktiveringen och för kroppskontrollen, men också för att stärka småmuskler och senor - framförallt i tassar och handlederna. De får även följa med mig ut och jogga ca. två dagar i veckan, men om jag ska vara ärlig så är det mest för att spara tid då det ersätter långpromenaden med lösspring. Men det är klart, det ger också en okej träning för att få lite bättre uthållighet.

Den grenspecifika träningen (för lure coursing) har det här året mest skett på kappbanan eftersom jag upplever att fartuthållighet är min hunds svagaste sida. Acceleration, styrka och snabbhet bygger hon upp ganska bra i skogen och på fält, så jag är som sagt främst intresserad av att få bättre uthållighet och mjölksyratålighet. Så vi har under året kört rundbana på 280/320 m, så det tänkte jag fortsätta med nästa år men då börja utöka till 520/550 m. Dessa träningar har så klart även en rekreativ funktion. :-)

Tinja tävlas i lydnad och rally just nu, men tanken är att tävla agility och bruks med sök :D Sen vill jag gärna testa drag på vintern, för att det är kul.

För agility så tänker jag mig att agilityträningen i sig ger tillräcklig spänst- och explosivitetsträning. Det som man ska tänka på är att all träning som är explosiv (spring, agility, hopp, drag, osv.) också är anaerob och det kan ta upp till 96 h för musklerna att återhämta sig från sådan träning.

För att hunden ska bygga upp sig så är det därför viktigt att inte bara träna, utan också vila (och periodisera träningen). För hur paradoxalt det än låter så bryter träning ner kroppen medan det är vilan som bygger upp den.

För agility så tänker jag mig att agilityträningen i sig ger tillräcklig spänst- och explosivitetsträning. Det som man ska tänka på är att all träning som är explosiv (spring, agility, hopp, drag, osv.) också är anaerob och det kan ta upp till 96 h för musklerna att återhämta sig från sådan träning.

För att hunden ska bygga upp sig så är det därför viktigt att inte bara träna, utan också vila (och periodisera träningen). För hur paradoxalt det än låter så bryter träning ner kroppen medan det är vilan som bygger upp den.
Tur att det ganska naturligt blivit att jag inte tränar agility flera dagar i rad, brukar gå några dagar emellan. Men ska absolut tänka på att medvetet lägga in vila :)

Jag rider mycket i skogen med mina hundar i tempo.
Det tar rejält över stock och sten.
I somras när unghunden inte lydde och rusade iväg så lät jag honom faktiskt fysträna genom att cykla kopplad på skogsvägar. Simma. Och leka med kompisar i ett sandtag.

Jag visste inte att det tog så lång tid för dem att återhämta sig från explosiv träning! Intressant :)

Mina hundar gör ju inte så mycket i veckorna under jaktsäsong, men då behöver jag inte ha dåligt samvete för det då.

Jag visste inte att det tog så lång tid för dem att återhämta sig från explosiv träning! Intressant :)

Mina hundar gör ju inte så mycket i veckorna under jaktsäsong, men då behöver jag inte ha dåligt samvete för det då.

Alltså, upp till 96 h vid anaerob maxbelastning (t.ex. sprint). Det beror dock på hur hög belastningen har varit. Men någonstans mellan 48-96 h brukar man säga. Det betyder dock inte att hunden behöver vila helt under den tiden. Aerob och kanske även lättare anaerob träning går alldeles utmärkt att genomföra.

Alltså, upp till 96 h vid anaerob maxbelastning (t.ex. sprint). Det beror dock på hur hög belastningen har varit. Men någonstans mellan 48-96 h brukar man säga. Det betyder dock inte att hunden behöver vila helt under den tiden. Aerob och kanske även lättare anaerob träning går alldeles utmärkt att genomföra.

Mina håller ju växlande tempo, snittet för en dag brukar bli ca 8-11km/h. Skenar det iväg kan de ligga på 16-18km/h under kortare sträckor (upp till 3-400m kanske?), ibland är det ståndskall i 10min och då står de ju i princip på samma ställe (fast cirklar runt djuret) och skäller.

Vi brukar löpträna någon gång/vecka, eller köra kickbike, även under jaktsäsong men inte alls så intensivt som resten av året.

Så fina ord, men jag vet inte vad de betyder :rofl:

Kan du ge exempel på lättare aerob/anaerob träning?

Jag tänker att hunden behöver fys-pass varje dag och inte bara en gång i veckan, men hur passen ser ut kan skilja sig rejält åt. Den motion du beskriver ovan är det mest förekommando fyspasset för mina hundar med skillnaden att mina alltid är lösa, det är fullt ös medvetslös konstant och vi går i någon timme.

På vintern kombineras detta med drag 1-3 ggr/v. Vi brukar ta runt milen. På sommaren är det simning som gäller och de simmas 1-3 ggr/v, ca 1-2 timmar åt gången. Fri simning i sjö och jag simmar oftast med. Cyklar gör vi året om och även det blir runt milen. Ibland drar Schäfern. Ibland är båda lösa.

Sandtag och klättring läggs in under promenaderna.

I genomsnitt skulle jag säga att mina hundars fysträning består av, i genomsnitt, skogsröj 4 ggr/v (intervaller i princip) och mer uthållighetsbaserad träning 3 ggr/v.

@Jadzia Tinja är också alltid lös i skogen. Vi är ute i skogen varje dag, men vissa dagar blir det kanske bara 40 min till en timmes promenad. Men för det mesta är vi ute och går en och en halv till tre timmar, för vi bor bredvid väldigt mycket skog. :D

Men vart tusan hittar jag sandtag? Det är det alltid en massa folk som gör, hundarna verkar ju ha görkul, vill gärna prova!

Träning i skritt är undervärderad. En hund som är svagare på ena sidan eller i ett ben alt har haft en skada kan röra sig helt normalt (för ögat) men ändå avlasta. Hunden brukar då bli ojämnt musklad (inget man behöver se med blotta ögat).
I trav och galopp kan hunden lätt avlasta men i skritt fungerar inte det.
Skrittpromenader i bärris, högt gräs, snö eller vatten är mycket bra träning och bygger dessutom ryggmuskulatur. Alla hundar bör få denna träning. Utöver det bör även de små muskler som stabiliserar kroppen tränas. Jag gör detta genom att pressa på hundens alla ben (lårmuskel och muskel över frambenet) så att hunden måste hålla mot. Pressar också diagonalt (vänster bak/höger fram och vice versa) samt bak på rumpan och fram på bringan.
Börja med kort tid (ca tre sekunder) och öka sakta.
Utöver det låter jag hundarna dra kedja, bära klövjeväska samt cyklar med dem och kör intervaller.

Då borde mina vara helt sönder i kroppen som ibland gör många timmar explosivt arbete om dagen?

Då borde mina vara helt sönder i kroppen som ibland gör många timmar explosivt arbete om dagen?

Varför säger du det? De flesta av dina hundar är ju tränade för sådant arbete och inte i någon uppbyggnadsfas.

Skulle däremot "ibland" bytas mot "alltid" så skulle du dock få övertränade hundar. Här skiljer sig inte hundens fysik nämnvärt från människan och för den senare gruppen är det ett väl belagt fenomen.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V