Fyrtaktig trav

Mauni

Trådstartare
Min häst har haft en fin trav med sväv, men nu är den borta och en fyrtaktig liten trav är kvar.

Så har ni på dressyrsidan några bra tips på övningar till det? Har inte tillgång till manege och inte ett ridplan heller för tillfället. Men en stor volt har jag att jobba på.

Tack för svar
Mauni

Sv: Fyrtaktig trav

Detta har inte hänt över en natt. Och hon är kollad av vet och massör. Måste väl säga då att det är en islandshäst och vi har tränat tölten vilket har försämrat traven.

Kan också fråga på islandshästsidan, men undrade om någon här på dressyrsidan hade några bra travövningar att dela med sig.

Mauni

Jag tycker att travbommar, upphöjda och på marken är bra. Även att trava ute i lätt uppförsbacke.
Rent dressyrövningsmässtigt så brukar jag först rida i ett lätt undertempo och rida skolor. När hästen är med på hjälperna och lösgjord så rider jag successivt fram steglängden, men bara så pass att hästen bär sig.

Prova att rygga och gå in i trav direkt från ryggning. Gärna utomhus och på hemväg så att bjudningen är rätt...

Ja är det en flergångare så är det ju en annan femma. Övergångar där hästen bibehåller formen och takten, bommar på både rakt och böjt spår and so on

+ svar till alla andra med :) och tack för svaren!

Lösgörande håller vi hela tiden på med Gimlan, men du har rätt där kan man alltid jobba mera :)

Ottilia, bara man kan börja vara på plan så hoppas ja att kunna börja träna med upphöja bommar :) min häst är bara usel på de så blir nog vanliga bommar först :P

Ridtravaren det skall jag testa på trav från ryggning. Och säkert kort sträcka trav, halt, ryggning och travfattning igen? Hörs ganska tungt så får börja med några fattning, och absolut på hemvägen! :)

Jordgubben från skåne de blir lite krångel med flera gångarter, men det borde nog gå! :)

Övergångar i massor.. och att vara noga med formen att hästen inte får slänga upp huvudet utan att ryggen verkligen är med.
Hellre göra 511 försök till att trava men att de till slut blir rätt, än fuska och slänga fram hästen i en trav genom att den först får slänga upp huvudet och skritta snabbare för att sedan komma upp i trav.

Mkt öppna och sluta träna mkt på att få kontroll påhästens bogar.. ha hästen rak men ställ halsen/nacken åt höger och sedan vänster utan att hästen vinglar in och ut.
Svårare än vad man tror.

Finns 100 tals olika övningar och en tränare är inte fel att ta hjälp utav=)

Jag hade tränat övergångar. För att få hästen uppmärksam, sedan gått över i halvhalter och lite gas på det. Så du får bakbenen under dig och upp med framdelen. Se upp så att hästen inte blir hängande. Även ändra stl på volten, centrera - utöka - centrera - utöka voltens stl. Små korta rep.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix