Sv: Fyrhjuling, ATV som liten gårdsmaskin, guide för dummies?
Beror lite på vad du ska göra med maskinen och hur stor plånbok du har.
Är plånboken tillräckligt stor skulle jag köpa en dieseldriven 4-hjuling av "bilmodell" från John Deere eller en ordentlig arbetsmakin från tex Massey Ferguson där det också finns dieseldrivna modeller av lite större storlek (700 kubikare)
Även Kubota har släppt lite kraftigare "bilmodeller" som är dieselar.
Den lastar 500 kg på sitt flak med hydraulisk tipp - vilket kan jämföras med tex en Polaris 500 som är nästan "fullastad" när en karl på 95 kg har satt sig på den.
Många ATV:er av "motorcykelmodell" har dessutom en massa skräpfunktioner som man blir vansinnig på, tex att motorn är strypt när man backar och för att slippa detta ska man sitta och krampaktigt trycka in en liten knapp - om man för fasen inte klarar av att kontrollera hur mycket gas man ger ska man för tusan inte använda tingesten öht !
Ett annat problem med atv:er är att dom många gånger är för lätta vilket gör att dom blir svårkörda, tex att backa med släpkärra på is kan vara ett helskotta när fjanthjulingen trycker iväg bakdelen åt sidan istället för att flytta på kärran.
Det kan vara mera prisvärt att köpa en liten 25 hk kinatraktor, dom väger ca tonnet istället för en atv som ofta hamnar på 250-500 kg - men kinatraktorn är både billigare och mera lättkörd när det är vinterhalka.
En 250 kubikare av motorcykelmodell är 100% leksak, så det är inte ens lönt att fundera på och äkta 4-hjulsdrivning är ett absolut krav.
Beror lite på vad du ska göra med maskinen och hur stor plånbok du har.
Är plånboken tillräckligt stor skulle jag köpa en dieseldriven 4-hjuling av "bilmodell" från John Deere eller en ordentlig arbetsmakin från tex Massey Ferguson där det också finns dieseldrivna modeller av lite större storlek (700 kubikare)
Även Kubota har släppt lite kraftigare "bilmodeller" som är dieselar.
Den lastar 500 kg på sitt flak med hydraulisk tipp - vilket kan jämföras med tex en Polaris 500 som är nästan "fullastad" när en karl på 95 kg har satt sig på den.
Många ATV:er av "motorcykelmodell" har dessutom en massa skräpfunktioner som man blir vansinnig på, tex att motorn är strypt när man backar och för att slippa detta ska man sitta och krampaktigt trycka in en liten knapp - om man för fasen inte klarar av att kontrollera hur mycket gas man ger ska man för tusan inte använda tingesten öht !
Ett annat problem med atv:er är att dom många gånger är för lätta vilket gör att dom blir svårkörda, tex att backa med släpkärra på is kan vara ett helskotta när fjanthjulingen trycker iväg bakdelen åt sidan istället för att flytta på kärran.
Det kan vara mera prisvärt att köpa en liten 25 hk kinatraktor, dom väger ca tonnet istället för en atv som ofta hamnar på 250-500 kg - men kinatraktorn är både billigare och mera lättkörd när det är vinterhalka.
En 250 kubikare av motorcykelmodell är 100% leksak, så det är inte ens lönt att fundera på och äkta 4-hjulsdrivning är ett absolut krav.