Fyra-åringar, träning, ridning etc

A

ang

Ja, vad gör era fyraåringar nu?
Ridning, inridning, träning?
Hur är det med gångarterna?

Har ni nåt uttalat mål, eller någon tidsplan?

Sv: Fyra-åringar, träning, ridning etc

Min fyraårige valack rids eller går med som handhäst ca tre dagar i veckan.
Jag rider för en dressyrtränare ca varannan vecka med honom för att både han och jag ska förstå skänklar och tyglar rätt och för att jag ska kunna jobba honom i "rätt form" redan från början innan vi hinner hitta på en massa olater... Det handlar alltså inte om dressyr på nån hög nivå, utan rena baskunskaper som att svänga eller gå rakt fram. Nog så svårt!
Gångartsmässigt har jag tur! Han är klockren i alla gångarter - om jag gör rätt. Vi har till och med ridit flygande pass en gång, men det var av misstag, det är inget jag tränar. Vi rider även för en islandstränare för att få hjälp med gångartsbiten men det blir inte lika ofta eftersom han inte har några större problem. Än ställer jag inga krav på gångarterna förutom att de ska vara rena.

Han är under inridning sen mars i år, med små vilopauser inlagda vid behov, men jag planerar in en lång vila från oktober nångång till troligtvis februari/mars när det blir ljusare och inte så kallt. Han får då gå oskodd den tiden.

Det vore jätteroligt att höra hur ni andra gör med era fyraåringar!

min fyraåring kom till Sverige (från Finland!) i februari och efter lite vila/acclimatisering så började jag lite smått med henne. Hon är longerad, handhästad, tömkörd och sutten på. Hon går fram i skritt och trav (som hon väljer) för röst&skänkel och går att styra behjälpligt.

Den 1/5 släppte jag henne på bete och där har hon gått sedan dess. Hon är verkad och avmaskad och kollas varje dag.

Någongång under senhösten kommer jag att börja med henne igen, men inte rida "gångarter" förrän i vår. Allt beror på hur hon utvecklas. Planen i framtiden är att ha henne som ridhäst, att tävla med och senare att avla på.

/Malin

Min fyraåriga vallack har jag nu ridit lite av och till sedan i mars i år. I grunden sedan ett år tillbaka har jag tömkört honom på raka och böjda spår, samt löslongerat lite in emellan för att hålla honom uppmärksam på mig och mitt ledarskap. Har haft honom med som handhäst också några gånger.

Ridningsmässigt så började jag med att bara låta honom ha så skoj som möjligt. Korta pass där han mer eller mindre fick bestämma fart själv. När han kändes mogen (Han började ta sig för stora friheter i frågan om "fri fart" kan man säga - dags för lite disciplin m a o) nu i juli att börja koncentera sig mer på mina "krav" så har jag tränat förhållande och framåtdrivande hjälper. Vad gäller gångarter så har jag bara begärt grundgångarterna, men uppmuntrat honom när han själv valt tölt. Det allra senaste har jag prövat om han förstår förhållande och framåtdrivande i kombination, och det gör han. Han har tagit sina första töltsteg på min begäran! Men jag ser noga till att inte begära för mycket. Han är den som får "be" om att gå vidare i sin utveckling - försöker jag tänka.

I dagsläget så har jag börjat introducera sidförande hjälper från marken. Jag böjer honom också för att stretcha sidorna och få in bakbenen under tyngdpunkten. Allteftersom tar jag upp det till ridningen när vi får lust och han känns koncenterad och villig.

Jag tar så en sak i taget, för att vi ska kunna hålla isär begreppen och beta av ett efter annat. Ingen stress, utan smaka på varje liten övning i olika situationer.

Framöver så tänker jag pröva samling i de olika gångarterna. Ta in ett par steg och sen släppa. osv. Men fortsätta att uppmuntra viljan framåt. Tror det är så lätt att man börjar tänka "bakåt" när man börjar de samlande övningarna. Så för att hålla honom friskt framåt så varvar jag allt med lite hoppla hoppla ;)

Spännande att få läsa så fortsätt gärna. Vår lille har just kommit hem, så jag har inte så mycket att bidra med.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 025
Senast: NOC14
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 176
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar