fyra åring som inte riktigt....

E

Edgar

känner mig som ett katt bland hermerlinerna när jag besöker chatt ;) jag har nämligen ingen kunskap inom travet...min sambo har andel i en häst med fem vänner, detta är en 4 årig hingt som startar endast 4 gånger detta år (dragit in ca 20 000kr) men har nu börjat galoppera :( jag har träffat hingsten och han är väldigt mjuk inte alls hingstig (jag har hästvana från ridhästar) nu startar hingsten väldigt sällan , kan detta orsaka till att han inte har vanan , inte vet vad han skall göra????? brukar inte 4 åringar vara väldigt duktiga ? hjälp mig förklara detta med travhästar, jag fattar inget :confused: :smirk:

Jag förstår att du känner dig vilsen i trav-världen. :)

Man ska veta att det är stenhård konkurrens inom travet, och att ungefär 50% av alla hästar inte ens kommer till start.

Hur bra en travare är har inte med åldern att göra, och att ha sprungit in 20 000 på 4 starter anser åtminstone de flesta på den här sidan vara mycket bra...

Att en travare börjar galoppera kan ha olika anledningar. Om den börjat galoppera i starten till exempel så kan det bero på att han blir för ivrig och laddar för mycket. Sedan finns det hästar som har svårt för övergångar mellan kurvor och raksträckor och en del galopperar när mjölksyran blir för kännbar och de inte orkar längre.

Detta förutsatt att hästen nu är frisk så att inte galopperna kommer på grund av att han har ont någonstans...

/// ghost

Det låter ju konstigt om han börjat galoppera efter att tidigare inte gjort det. Hade det haft med orutinen att göra så hade han nog gjort det från början. Jag är ju med min vanliga nattsvarta syn på tillvaron sån att om nån av mina börjar galoppera utan synbar anledning så utgår jag från att hästen har ont. Sen kan det ju iof vara allt ifrån ett litet tramp till en större skada som ryms i detta onda. Sen är du , måste jag säga , inte alls fel ute i ditt resonemang att galopper och orutin hänger ihop. Flertalet av travarna utvecklar ju en säkerhet i o m att de får mer löprutin.
Men som sagt, kolla upp hästen. Det är mitt tips

Till att börja med, ni har nog en ganska bra häst, låt en vet kolla upp honom och kosta på behandling. Våran sexåring hade tills i år totalt 33 000 på sig...
Att han inte är hingstig är normalt travhäst beteende... ;) I "vårat" stall står det fem hingstar, en 10 ston och valacker. Det är väldigt lugnt och stillsamt och möjligtvis om någon brunstig märr står precis intill så kanske de brummar lite men annars är det lugnt.

Liknande trådar

E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 070
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday