Fyr- eller femgångare?

Taefill

Trådstartare
Vad föredrar ni, och varför? :)
Har märkt att det skiljer sig väldigt, vissa menar att femgångare är mest kompletta och andra tycker att de är ju hopplösa och bara fyrgångare duger :D Så vad tycker ni?

Sv: Fyr- eller femgångare?

Jag föredrar av ren vana just nu fyrgångare. Tycker det är svårt med stark passtakt... Gillar när traven sitter som en smäck och galoppen är lite rundare. Men som sagt det är bara av ren vana!

Men om två år har jag två femgångare att rida in så då blir det andra bullar för mig! Men det ser jag fram emot -hade varit roligt att få lära mig rida Pass. Jag har bara åkt pass av misstag...

Jag tycker att det är väldigt roligt att rida pass, så därför föredrar jag nog femgångare (med god pass) :)
Jag tycker att det är enklare att rida fyrgångare egentligen (om de har lätt för tölt) med tanke på att de kanske ofta är renare i galopp och trav.
Men en femgångare med alla gångarter på plats är väldigt svårslaget ;)

Fyrgångare upplever jag som enklare men som någon sa, en femgångare där allt klaffar är oslagbart.
Det är häftigt med snabb pass!

Jag föredrar fyrgångare, generellt, eftersom det är lite "enklare" och jag är lite för feg för flygande pass :p
Givetvis är det en femgångare med mycket pass jag äger just nu ;)

Kanske ska svara själv också.
Jag föredrar femgångare, för att pass är skitkul och för att jag lärt mig rida ordentligt nästan enbart på femgångare med resultatet att jag inte passar så bra ihop med fyrgångare :angel: Jag tycker de ofta är mycket svårare att rida än femgångare. Enligt min uppfattning är de ofta mer spända och har sämre tölt (och saknar en växel ;))

Och jag går mot strömmen och hävdar att femgångare är enklare :p
Jag har ett rent h-vete att få till en vettig tölt på fyrgångare. Det kan ju bero på att jag är för lat för att arbeta häcken av mig i varje steg. Tycker liksom att det är hästens sak att fixa det när jag har talat om vilken gångart jag önskar :angel:

Jag föredrar femgångare av ren vana, före förra året har jag mest bara ridit 5 gångare (och 4½gångare :grin:) och är van med att jobba med passtaktiga hästar.
Så skaffade vi förra året en fyrgångare med stark trav. :eek: Börjar vänja mig så småningom, men jag tycker nog fortfarande att femgångarna är betydligt enklare. :)

Jag har ett rent h-vete att få till en vettig tölt på fyrgångare. Det kan ju bero på att jag är för lat för att arbeta häcken av mig i varje steg. Tycker liksom att det är hästens sak att fixa det när jag har talat om vilken gångart jag önskar :angel:

Exakt :angel:

4 gångare helt klart, tycker dom är lättare att rida i rena gångarter och gillar deras runda fina galopp.
Pass är inge som intresserar mig alls utan jag tycker tölten är den gångart som är coolt på rasen.

Dock käönner jag inte igenom mig att behöva rida skiten av en i varje steg på4 gångare..Då är nog dessa häsatr rätt felridna enligt mig=)

Nej, dom behöver inte alls vara felridna för att kräva arbete i varje töltsteg :)
Då borde det inte vara skillnad åt något håll alls, utan hästen skulle tölta avslappnat i ren takt bara ryttaren gör sig förstådd, oavsett antal gångarter som hästen besitter, bara den var välriden.
Jag har ridit både nyinsuttna och j-kligt välutbildade (bra!) hästar, men har ändå erfarenheten att tölten ligger närmare till hands på femgångarna.

Har själv en 4 1/2-gångare (har passanlag, men saknar rätta gnistan för att få en bra pass) med starka och säkra grundgångarter, inget flashigt men taktrent och plus för galopp. Henne kan man "åka" tölt på, men ska man ha till lite tryck och lyft.. ja då krävs det såklart lite arbete från ryttaren ;)

Då har vi olika sätt på att se hur en välriden häst är helt enketl.

Jag aner inte att en häst är välriden om man måste rida skiten av sig i vartenda steg för att hästen skall gå bra.
En välutbildad häst skall ha egen motor och orka gå självmant och inte falla ur forme så fort ryttaren tex ger en klapp med innerhanden. Då går hästen i en oärlig form om den faller ur när man ger efter på inner.

Säger jag trav ska jag inte behöva påminna hästen om att den ska bibehålla traven i vartenda steg. Då kommer jag få en skänkeldöd häst och ja jag kommer få rida skite ur mig i vartenda steg;)

Men som sagt vi ser nog bara olika på hur en bra häst är=)

Att få en häst att röra sig till max är inte samma sak som att rida skiten av hästen i varje steg.
JMin häst kan jag låta en 5 åring rida och hon kommer lalla runt där så snällt med 5 åringen.Inte alls i form eller så men de är rena gångarter iallafall.

Medans en som är 40 som tävlat SM skulle få samma häst att gå i form och ta fram de bästa ur hästenför dagen men hon rider inte skiten av sig utan allt är mjukt och avslapplat och harmoniskt.

Senast ändrad:

Aha, så det är därför dressyrryttarna ser så avspända ut på tävling :idea:
(Jag var lite ironisk nu ;) No hard feelings...)
Nä men då har jag väl bara sett och provat felridna fyrgångare då. Inklusive den som gjort bra resultat på SM för några år sen...

Du redigerade under tiden som jag skrev mitt svar..

Ok, jag överdrev lite med glimten i ögat - jag menade inte att man ska banka fram hästen, men det har krävts RIDNING i varje steg för att få till en bra tölt på de fyrgångare jag provat. På samma sätt som det krävs RIDNING i varje steg för att få till samling i trav eller passage på vilken häst som helst (inkl tregångare)
Sen kan och bör det självklart vara harmoniskt och avspänt även om man arbetar..

Poängen med inlägget var att jag har aldrig lyckats ÅKA tölt på en fyrgångare, det har jag däremot på de flesta av femgångarna / 4,5-gångarna.

Min häst är en femgångare, och han är precis så som du tycker att välridna hästar ska vara, alltså att jag "ger" honom en gångart och ett tempo och sen håller han det. Om han inte blir för taggad och busig förstås :)
Men om jag däremot vill att han ska prestrera till max - då måste jag RIDA.
Och med fyrgångare tycker jag att de oftare krävs ridning mer eller mindre "i varje steg" för att de ska gå riktigt bra. När jag säger att man måste rida varje steg, så menar jag verkligen inte att man kommer tillbaka från ridturen genomsvettig och helt slut. Det kan fortfarande vara mjukt och harmoniskt, även om det kräver ridning.

Jag läser det inte som att Kosmoskatten menar att man "rider skiten ur hästen" för att få fyrgångarna att gå trevligt, men att man inte lika lätt kan "åka" fyrgångare i en hyfsad tölt som man ofta kan "åka" femgångare i hyfsad tölt. Och det håller jag med om!

(Och när jag skickade hade Kosmoskatten skrivit ett till inlägg med ungefär samma innehåll som jag tolkade :D)

Senast ändrad:

Då har jag ett måndagsex då som 4 gångare, extremt lättriden och har 4 rena gångarter, Ja tölten behövs tränas mer på men när jag tränade tölt regelbundet så var tölten superfint och ren och man kunde åka i tölten hon gick rent iaf=)
Traven har hon alltid haft lätt för du kan rida både i form elle rpå lösa tyglar den är lika ren iaf.

Jag har fått jobba rätt mkt för att få bort tölten istället eftersom jag bara rider vanlig dressyr nu och inte vill ha en stark tölt längre.
Den ska bara finnas där och underhålls bara just nu så den inte försvinner helt.
Tar några töltsteg i månaden bara.

Men skulle jag börja träna upp tölten igen så blir den ju lika lättriden som skritt trav galoppen är idag.

Jorunn är som vilken 3 gångsponny som helst att rida i dagsläget, tänker inte så mkt på att hon är en islänning, känns mer som en korsningsponny.

De 5 gångare jag ridit(läs mkt få) har alla varit extremt irena i alla gångarter alla gångarter var i passliknande historia tyvärr.

klart de är svårare att rida 5 gångare.. den har ju en hel extra gångart som kan ställa till de med takten.Än vad en som "bara" har 4=)

Jag skulle aldirg ge mig in i att köpa en 5 gångare som inte är van eller vill tävla pass. För lätt att gångarterna bara blir en sörja.

Jag har haft femgångare hela mitt liv, men de gånger jag har ridit fyrgångare har det känts plättlätt! Man behöver inte vara lika nogrann och balanserad för att det ska bli någotsånär rätt ;-)
Så jag köpte mig en fyrgångare... Återstår att se vad jag tycker om ett år!

Att en häst är femgångare innebär inte automatiskt att den har passaktig tölt eller blandar in passtakt i andra gångarter. En häst som rör sig passigt är spänd, vilket även fyrgångare kan vara.

Eftersom Jorunn har så stark trav, så förstår jag inte varför du vill jobba bort tölten. Är grundgångarterna rena så spelar det väl ingen roll om hon har tölt eller ej? Sen att du inte tränar den målmedvetet är ju en annan sak... Förstår inte riktigt vad du menar där. :s

Allt behöver man inte förtså:p:D

Skämt å sido, jag upplever att tölten är mer ivägen nu när vi satsar på ren dressyr och har kommit upp lite i nivå och börjar piaffa och passaga.
Mkt lätt att hon missuppfattar piaff som tölt.
dock är de problemet borta eftersom tölten är försvagad tack vare allt slit

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: xfie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 920
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve