Fyr- eller femgångare?

Sv: Fyr- eller femgångare?

Instämmer :)
För mig låter det ungefär lika enkelt som att träna bort galopp eller skritt nämligen... Men om du menar att du inte tränar tölt så fattar jag absolut. Att du jobbar med att få hästen att förstå att samling i skritt och trav innebär just detta och inte att man ska gå över i tölt?

Ja har en av varje o dom är roliga på olika sätt men håller med om att 4 gångaren kräver betydligt mera jobb i tölten, min 5 gångare rids som 4 gångare o hon kräver lite mer "finess" i ridningen så att säga :)

Utbildningsgraden har inget med framåtbjudningen att göra, beroende på hur man, inte bara kunskapsmässigt, rider kan en och samma häst ha väldig olika bjudning. Sedan kan det vara omöjligt att göra något vettigt om man inte får till framåtbjudningen men det är något helt annat.

Förr skulle jag sagt att jag absolut föredrar fyrgångaren. Men nu spelar det ingen roll, alla har sin tjusning. Har femgångare som rids som fyrgångare.

Kl
Jag föredrar båda, haha :D
Just nu så rider jag ju mest en fyrgångare, men innan jag köpte Raudur så hade jag knappt suttit på någon.
Jag gillar känslan av att kunna rida riktigt samlad galopp med swung på volt, det har jag aldrig upplevt med en femgångare. Däremot så gillar jag också femgångare, speciellt när det verkligen klickar och man får alla gångarter på plats! Jag kan inte längre säga att jag gillar den ökade tölten som fyrgångare har, för den har jag även upplevt på en femgångare nu :)

En lite rolig sak som jag har upptäckt med Raudur är att ju bättre gångarter han får och ju mer välriden han blir, desto mer måste jag jobba honom i tölten, jag måste verkligen rida honom genom varje steg! Men det leder också till att han blir väldigt flott.
Det är en otroligt häftig känsla och något som jag bara har upplevt på en fyrgångare :)

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: xfie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 920
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve